نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسنده
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
یکی ازمسائل اساسی مطرح در اندیشه پلاگیوس که سبب شکل گیری مناقشه مهمی با آگوستین متفکر پر نفوذ کلیسای مسیحی گردید چیستی طبیعت انسان، ماهیت گناه، گناه ازلی و آثار آن، طبیعت و اراده انسان و راه نجات است. این پژوهش نشان می دهد که آموزه هایی که پلاگیوس در باره انسان مطرح می کند گرچه در طی شوراهایی تحت عنوان بدعت محکوم شده است، به نظر بسیاری ازمحققان دوره مدرن بخشی از سنت مسیحی است. پلاگیوس معتقد است انسان ذاتاً خوب و آزاد آفریده شده است و چنین نیست که طبیعتش را ضعفی اسرارآمیز مخدوش و ناتوان کرده باشد. ایده گناه ازلی کفر آمیز و غیر قابل تصور است. ویژگی های برتر انسان عقل و اراده آزاد اوست آدم بواسطه اراده آزاد مرتکب گناه گردید. فرزندان او نیز اینگونه هستند. مرگ جسمانی نتیجه گناه نیست. فقط مرگ معنوی نتیجه آن است که هر انسان آن را از طریق گناهان اکتسابی خود به دست می آورد. فیض الهی سه جنبه دارد. (الف) قانون و ساختار طبیعی انسان ( عقل و اراده آزاد) که همه انسان ها از آن برخوردارند، (ب) شریعت الهی که به عقل تاریک شده بواسطه گناه کمک می کند و وظایف او را یادآور می شود، و (ج) فیض مسیح که که زنگار گناه را می زداید، شریعت را در قلب انسان قرار می دهد و الگوی زندگی اخلاقی و بدون گناه می گردد. از آنجا که خدا می خواهد همه انسان ها نجات یابند، عدم رستگاری انسان را باید نتیجه استفاده نادرست از اراده او دانست.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Anthropology of Pelagius
نویسنده [English]
- Ghorban Elmi
Associate Professor of Philosophy Department, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The main polemic issues between Pelagius and Augustine, the influential thinker of the Christian Church, was the essential nature of man, the nature of sin, original sin and its consequences, the will of man and the way of salvation. This study shows that Pelagius' teachings about human, although was condemned as heretical, during the councils, in view of modern scholars, are the most important part of the Christian tradition. Pelagius believes that human is good and free by nature and his nature is not spoiled by a secret weakness. Idea of inherited sin is unthinkable and blasphemous. The excellencies of man are his reason and free will. Adam sinned through free will. So do his descendants. Only spiritual death is. However, this is not inherited but acquired by each man through his own actual sins. Divine grace is threefold. It manifests itself (a) in man's natural constitution by virtue of which eveyone have been perfect men, (b) in the law of God by which, to aid man's reason darkened by sin, he reveals what man ought to do, and (c) in the grace of Christ which is essentially enlightenment and teaching working through Christ's example through the assurance of forgiveness and the doctrines of the church. All three types of “grace” have the potential to usher men into the Kingdom of God. Since God wills all men to be saved, lack of salvation must arise from a negative movement of the human will.
کلیدواژهها [English]
- Human’s nature
- Original sin
- Will
- Salvation
- Pelagius and Augustine
ارسال نظر در مورد این مقاله