Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

یکی ازمسائل اساسی مطرح در اندیشه پلاگیوس که سبب شکل گیری مناقشه مهمی با آگوستین متفکر پر نفوذ کلیسای مسیحی گردید چیستی طبیعت انسان، ماهیت گناه، گناه ازلی و آثار آن، طبیعت و اراده انسان و راه نجات است. این پژوهش نشان می دهد که آموزه هایی که پلاگیوس در باره انسان مطرح می کند گرچه در طی شوراهایی تحت عنوان بدعت محکوم شده است، به نظر بسیاری ازمحققان دوره مدرن بخشی از سنت مسیحی است. پلاگیوس معتقد است انسان ذاتاً خوب و آزاد آفریده شده است و چنین نیست که طبیعتش را ضعفی اسرارآمیز مخدوش و ناتوان کرده باشد. ایده گناه ازلی کفر آمیز و غیر قابل تصور است. ویژگی های برتر انسان عقل و اراده آزاد اوست آدم بواسطه اراده آزاد مرتکب گناه گردید. فرزندان او نیز اینگونه هستند. مرگ جسمانی نتیجه گناه نیست. فقط مرگ معنوی نتیجه آن است که هر انسان آن را از طریق گناهان اکتسابی خود به دست می آورد. فیض الهی سه جنبه دارد. (الف) قانون و ساختار طبیعی انسان ( عقل و اراده آزاد) که همه انسان ها از آن برخوردارند، (ب) شریعت الهی که به عقل تاریک شده بواسطه گناه کمک می کند و وظایف او را یادآور می شود، و (ج) فیض مسیح که که زنگار گناه را می زداید، شریعت را در قلب انسان قرار می دهد و الگوی زندگی اخلاقی و بدون گناه می گردد. از آنجا که خدا می خواهد همه انسان ها نجات یابند، عدم رستگاری انسان را باید نتیجه استفاده نادرست از اراده او دانست.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Anthropology of Pelagius

نویسنده [English]

  • Ghorban Elmi

Associate Professor of Philosophy Department, University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The main polemic issues between Pelagius and Augustine, the influential thinker of the Christian Church, was the essential nature of man, the nature of sin, original sin and its consequences, the will of man and the way of salvation. This study shows that Pelagius' teachings about human, although was condemned as heretical, during the councils, in view of modern scholars, are the most important part of the Christian tradition. Pelagius believes that human is good and free by nature and his nature is not spoiled by a secret weakness. Idea of inherited sin is unthinkable and blasphemous. The excellencies of man are his reason and free will. Adam sinned through free will. So do his descendants. Only spiritual death is. However, this is not inherited but acquired by each man through his own actual sins. Divine grace is threefold. It manifests itself (a) in man's natural constitution by virtue of which eveyone have been perfect men, (b) in the law of God by which, to aid man's reason darkened by sin, he reveals what man ought to do, and (c) in the grace of Christ which is essentially enlightenment and teaching working through Christ's example through the assurance of forgiveness and the doctrines of the church. All three types of “grace” have the potential to usher men into the Kingdom of God. Since God wills all men to be saved, lack of salvation must arise from a negative movement of the human will.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human’s nature
  • Original sin
  • Will
  • Salvation
  • Pelagius and Augustine
-کتاب مقدس، انجمن کتاب مقدس، [بی­تا]، [بی­جا].
- افلاطون.(1367)، دوره آثار افلاطون، ترجمه محمدحسن لطفی، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، تهران، جلد3.
- اوگریدی، جوآن. (1382)، مسیحیت و بدعت‌ها، سلیمانی اردستانی، قم، موسسه طه.
- اسمارت، نینیان. (1383)، تجربه دینی بشر، ج 2، مرتضی گودرزی، تهران، سمت، چاپ اول.
- برانتل، جرج. (1381)، آیین کاتولیک، ترجمه حسن قنبری، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
- بریه، امیل. (1384)، تاریخ فلسفه قرون وسطی و دورة تجدد، یحیی مهدوی، تهران انتشارات خوارزمی، چاپ اول.
- ژیلسون، اتین. (1384)، روح فلسفه قرون وسطی، ع. داوودی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ چهارم.
-Holy Bible, (1999) King James Version, New York: AMERICAN BIBLE SOCIETY.
-Saint Augustine, (1992) Four Anti-Pelagian Writings (On Nature and Grace, On the Proceedings of Pelagius, On the Predestination of the Saints, On the Gift of Perseverance); V. 86, Trans. John A. Mourant;  William J. Collinge, Catholic University of America Press.
-Saint Augustine, (1993) City of God. Translated by Marcus Dods. New York: Random House.
-Saint Augustine, (2010) On Free choice of the will, Ed. and Trans. by Peter King, Cambridge University Press.
-Saint Augustine, (1998) Confessions, translated by Henry Chadwick, Oxford: Oxford University Press.
-Bettenson, Henry, (1967) Documents of the Christian church, New York, Oxford University Press.
-Bokenkotter, Thomas, (1979) A concise History of the Catholic church, Garden city, NY: Image Books.
-Bonner, Gerald, (2000) Augustine and his Critics, Edit. Robert Dodaro; George Lawless, London, NewYork, Routledge, 1st Publish.
- Bouwman, Rev.C., (2010) "Background theology to the canons of Dort", Http://spindleworks.com.
-Britannica Encyclopedia of World Religions, (2006), (Encyclopedia Britannica INC).
-Chadwick, Henry, (2001) The church in Ancient Society: From Galilee to Gregory the Greate. NewYork: Oxford University Press.
-Clark, Elizabeth A., (1992) The Originest Controversy, the cultural construction of an Early Christian Debate, Princeton University Press.
-Cross, F. L. (ed.), (1997) The Oxford dictionary of the Christian Church, Oxford, 3rd ed.
- De Bruyn, Theodore, (1993) Pelagius's Commentary on St. Paul's Epistle to Romans, Oxford, Clarendon Press.
-Evans, Robert F., (2010) Pelagius: Inquiries and Reappraisals, Wipf & Stock Publishers.
-Evans, Robert F., (1968) Four Letters of Pelagius, New York, Seabury.
-Gonzalez, Justol, (1992) A History of Christian though, Vol 2, Nashville, TN: Abingdon Press.
-Hammond, T.C., (1968) In understanding the men, London, Intervarsity Press.
-Harnack, Adolf, (2005) History of Dogma – Vol., 5, Grand Rapids, MI: Christian Classics Ethereal Library.
-Jennings, Rev. Daniel. R. (2010) " Pelagius: Defense of the Freedom of the will", www.sullivan-conty.com
-Knapp, Alex, (2009) "Augustine Vs. Pelagius-Part one: Man, the Fall and Original sin", www.hereticalideas.com.
-Kohler, K., (1918) Jewish Theology, The Macmillan Company, New York.
-Lacoque, Andre, (1987)"Sin and Guilt", Mircea Eliade, the Enc. Of Rel., New York, Macmillan Pub., vol 13.
-MC Giffert, Arthur Cashman, (1933) A History of Christian Thought, 2 vols., NewYork, Charles Scribner's sons.
-O Riada Deacon, Geoffrey, (2005) Pelagius: To Demetrrias, www.Pinpointevangelism.com.
-Parsons, R.G., (1926) "Pelagianism and semi Pelagianism", in Enc. Of Religion and Ethics, James Hastings, Vol. 9.
-Plato, (1975) Phaedo, trans. By David Gallop, Clarendon Press, Oxford.
-plato, (2005) Meno, ed. by Dominic Scott, Cambridge University Press, NewYork.
-Plato, (1888) Timaeus, ed. by Archer, Macmillan, New York.
-Rees, B.R. (1998) The Letters of Pelagius and His Followers, 1991. In Pelagius: Life and letters. Woodbridge, Great Britain, The Boydell Press.
-Schaff, Philip, (1964) History of the Christian Church, Grand Rapids: Eerdmans Publishing Co., Vol. III
-Souter, Alexander, (1999) Pelagius's Expositions of Thirteen Epistles of St. Paul, Oxford University Press.
-Sproul, R.C., (1996: 2002) "Augustine and Pelagius", Tabletalk Magazine, June, www.leaderu.com
-Wiggers, G. F., (1840) Augustinism and Pelagianism, Trans. By Ralph Emerson, Newman & Saxton, NewYork.
-Wolfson, H. A., (1965) Religious philosophy, (A Group of Essay), Atheneum, NewYork.
CAPTCHA Image