Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تبریز

2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز

چکیده

ماسون اُرسِل پدر فلسفه‌ی تطبیقی است. او با تأثر از دو جریان تاریخ‌گرایی و پوزیتیویسم سده‎ی نوزده، می‌کوشید تا فلسفه‌ها را در مقام پدیده‌هایی تاریخی، در درون سنّت پوزیتیویستی، به گفت‌وگو وادارد. موفقیت روش تطبیقی در دیگر حوزه‌های معرفت خصوصاً فیلولوژی (فقه‌اللغه)، الهام‌بخش او در اتخاذ این اندیشه بود که مطالعه‌ی تطبیقیِ الگوهای تفکر در تمدّن‌های مختلف می‌تواند دانش ما را در جهت آنچه فلسفه می‌خوانیمش، وسعت و وضوح بخشد. او پژوهش خود را بر بررسی تاریخی سه تمدّن هند، چین و اروپا متمرکز می‌کند و معتقد است تاریخ و غنای حِکمی این سه تمدّن، بخشی از حکمت خالده‌ی جهان را تشکیل می‌دهد. اُرسِل در کتاب فلسفه‌ی تطبیقی می‌کوشد با طرح روش تطبیقی، فلسفه را از جزمیت و نسبیت مطلق برهاند. برای این کار، توجه خویش را به حقایق تاریخی فلسفی با توجه به بسترهای شکل‌گیری تاریخی‌شان معطوف می‌کند. در واقع او تطبیق را چونان مجرایی می‌داند که فلسفه با آن، از مطلق‌گرایی مابعدالطبیعی و نظری رهایی می‌یابد و به عمل و کاربردپذیری می‌گراید. ما در این مقاله می‌کوشیم تا با روی‌کردی توصیفی به معرفی آرا و نظریات اُرسِل درباب فلسفه‌ی تطبیقی بپردازیم.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Paul Masson-Oursel's Reading of Comparative Philosophy

نویسندگان [English]

  • Mohammad Sina Mirzaei 1
  • Mostafa Shahraeeni 2

1 PhD Candidate of Philosophy, University of Tabriz

2 Associate Professor of Philosophy Department, University of Tabriz

چکیده [English]

Masson Oursel is considered as the father of comparative (or as some believe, compared) philosophy. His work is influenced by two main stream of thought in the early twentieth century: historicism and positivism. By appealing the comparative method, Oursel, in his book, La philosophie comparee (comparative philosophy), aims to make philosophy free from both absolute dogmatism and relativism. To accomplish this, he makes some close relation among abjective facts with their historical formation context, so that one cannot understand completely one without the other. Oursel believes that different philosophies and historical periods, would better to be compared. In their cultural context, with each other through analogy. He was convinced that in any society or civilization, there is not a solitary/individual historical fact which could not be interpreted comparatively an in accordance with positive scientific method

کلیدواژه‌ها [English]

  • comparative method
  • history
  • history facts
  • context
  • positivism
  • applicability
  • دیلتای، ویلهلم.(1388)، مقدمه بر علوم انسانی، منوچهر صانعی دره­بیدی، ققنوس، تهران.
  • Bahm, Archie J. (1977) Comparative Philosophy: Western, Indian and Chinese philosophies compared. New delhi: Vikas publishing House.
  • Brocchieri, Paolo. B. (1960) "Problems of Philosophical Historiography Validity and Limits of a Comparative Philosophy". East and West, 11, No.1: 21–27.
  • Beyond Orientalism (2007) The Work of Wilhelm Halbfass and its Impact on Indian and Cross-Cultural Studies Edited by Eli Franco Karin Preisendanz Motilal Banarsidass Publisherspr Delhi.
  • Gupta, C., & Chattopadhyaya, D. P. (Eds.). (1998). Cultural otherness and beyond ( 19). Brill Academic Publishers.
  • Kaipayil, J. (1995). The Epistemology of comparative Philosophy:A Critique with reference to P.T. Raju’s views. Centre for Indian and inter-religious studies.
  • Oursel, Paul. Masson. (1951) "True Philosophy is Comparative Philosophy". East and West1: 6–9.
  • Oursel, Paul. Masson. (2000). Comparative Philosophy. London: Kegan Paul, Trench, Trubner & Co., 1926. Reprinted London, Routledge.
  • Skof, Lenart. (2008). Thinking between Cultures: Pragmatism, Rorty and Intercultural Philosophy. Ideas y Valores: Revista Colombiana de Filosofia.
  • Harriet Martineau (2000) The positive philosophy of Auguste Comte: freely translated and condensed by, with an introduction by Frederic Harrison. Vols. 1-3, Vol. 1.
CAPTCHA Image