Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

مارتین هیدگر در کتابِ «کانت و مسئلۀ متافیزیک»، با چشم‌پوشی از تفاسیری که غالباً «نقدِ عقلِ محض» را یک پروژۀ معرفت‌شناسانه دانسته‌اند، آن را به‌منزلۀ اثری هستی‌شناسانه شرح می‌کند. وی می‌کوشد تا معلوم کند که چگونه تمامِ پاره‌هایِ این اثرِ کانت (با محوریتِ زمان و زمانیّت به‌عنوانِ بسترِ شاکله‌سازیِ تخیّل) اصالتاً به مسئلۀ اساسیِ هستیِ متناهیِ انسان یا دازاین (به‌منزلۀ شرط یا بنیانِ امکانِ دیگر هستومندها) ناظر است. از دیدِ هیدگر، ایمانوئل کانت همانا مؤسّسِ هستی‌شناسیِ بنیادینِ دازاین است، گرچه به‌سببِ گرفتاری در غلّ و زنجیرِ سنّتِ فلسفی (به‌ویژه فلسفۀ دکارت) در بدایتِ این طریق متوقّف گشته و از ادامۀ آن بازمانده است؛ بدینسان، «نقدِ عقلِ محض» و «هستی و زمان» را می‌توان با یکدیگر برادرخوانده دانست، زیرا که هر دو از دغدغه‌ای واحد زاده‌اند و به راهی واحد گام نهاده‌اند. در مقالۀ حاضر به‌ویژه با رجوع به «کانت و مسئلۀ متافیزیک» و «هستی و زمان» منحصراً و مختصراً به تحلیل و تشریح و ارزیابیِ این خوانشِ هستی‌شناسانه پرداخته‌ایم تا ببینیم کانت چگونه و به چه معنا مؤسّسِ راهِ هستی‌شناسیِ بنیادینِ دازاین بوده و چرا و به کدامین تقصیر از ادامۀ آن بازمانده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Critique of Pure Reason; an analysis of Heidegger's reading

نویسندگان [English]

  • Hossein Kalbasi Ashtari 1
  • Hamid Eskandari 2

1 Professor of Philosophy Department, Allameh Tababaei University

2 PhD Candidate of Philosophy, Allameh Tabatabaei University

چکیده [English]

We know that Martin Heidegger (in "Kant and the Problem of Metaphysics") presented some ontological interpretation of "Critique of Pure Reason" as opposed to other epistemological interpretations. He tried to explain how all parts of the work of Kant (based on time as the necessary condition of schematism) is originally related to the basic problem of finite human being or Dasein. Immanuel Kant, from the perspective of Heidegger, is indeed the founder of fundamental ontology of Dasein; the main objective of this paper is related to the same problem. In this article, we have tried to briefly analyze and evaluate and criticize Heidegger's interpretation of Kant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Kant
  • Heidegger
  • schematism
  • temporality
  • fundamental ontology of Dasein
  • بانکی، فرزین. (1387)، «روزگار»، فصلنامۀ حکمت و فلسفه، سال چهارم، شمارۀ ۱.
  • کانت، ایمانوئل. (1390)، تمهیدات، ترجمۀ غلامعلی حداد عادل، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
  • Birmingham, Peg. (1995), Dissensus Communis: Between Ethics and Politics, co-edited with Philippe van Haute, Netherlands: Kronos.
  • Cassirer, Ernst. (1967), “Kant and the Problem of Metaphysics: Remarks on Martin Heidegger’s Interpretation of Kant” in Kant: Disputed Questions, edited and trans. Moltke S. Gram, Chicago: Quadrangle Books.
  • Dobie, Robert J. (2010), Logos and Revelation: Ibn 'Arabi, Meister Eckhart, and Mystical Hermeneutics, The Catholic University of America Press: 2010.
  • Fidel Ferrer, Daniel. (2011), German Philosophers: Kant, Hegel, Schelling, Nietzsche, and Heidegger, Archive.org (Ferlag Ferrer).
  • Gordon, Peter E. (2010), Continental Divide: Heidegger, Cassirer, Davos, Harvard University Press.
  • Heidegger, Martin. (1962), Being and Time, trans. John Macquarrie. New York: Harper and Row Publishers.
  • Heidegger, Martin. (1965), Kant and the Problem of Metaphysics, trans. James S. Churchill; foreword by Thomas Langan Bloomington, Indiana University Press, second printing.
  • Heidegger, Martin. (1982), “Nietzsche”, Volume Four: Nihilism, edited by David Farrell Krell, translated by F. A. Capuzzi, San Francisco: Harper & Row.
  • Heidegger, Martin. (1979), Sein und Zeit. Max Niemeyer Vlg. Funfzehnte, an Hand der Gesamtausgabe durchgesehene Auflage mit den Randbemerkungen aus dem Handexemplar des Autors im Anhang (1. Aufl. 1927).
  • Kant, Immanuel, (1929), Critique of Pure Reason, trans. Norman Kemp Smith, London: Macmilian and Co., LTD.
  • Kemp Smith, Norman. (2003), A Commentary to Kant's ‘Critique of Pure Reason’ New York: Palmgrave Macmillian.
  • McCarthy, George. (1997), Romancing Antiquity: German Critique of the Enlightenment from Weber to Habermas, USA: Rowman & Littlefield Publishers.
CAPTCHA Image