Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه معارف و تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان، تبریز

10.22034/jpiut.2022.52328.3271

چکیده

هدف اولیه آموزش قرن نوزدهم کسب دانش بود. اما اشتاینر والدورف این اصل را نفی کرد و اظهار داشت که دانش تنها یکی از ابزارهایی است که فرد به‌وسیله آن آموزش می‌دهد، لذا یکی از اشکال تغذیه ذهنی و اخلاقی برای تربیت تمام ساحتی کودک توجه به ابعاد فکری، احساسی و ارادی کودک است. با این تفسیر، پژوهش حاضر باهدف واکاوی و تأملی بر فلسفه آموزش‌وپرورش اشتاینر والدورف با روش کیفی تحلیل محتوا انجام شد. جامعه موردمطالعه؛ اسناد و مدارک کتابخانه‌ای، گزارش‌های پژوهشی و جستجو در شبکه‌های جهانی اینترنت بود که از روش هدفمند در دسترس مرتبط با موضوع استفاده ‌شد. یافته‌ها حاکی از آن است که هدف فلسفه آموزش‌و‌پرورش والدورف ایجاد تعادل و هماهنگی بین جنبه‌های مختلف روح (تفکر، احساس و امیال) و جسم است و به همین دلیل بر بازی‌های سازنده خلاق، داستان، ریتم، حرکت و موسیقی تأکید دارد. والدورف ماهیت انسان‌ها را بر انسانیت و رشد معنویت کودک استوار دانسته و به سه دوره رشد سر، قلب و دست‌ها اشاره دارد. رویکرد سر به یادگیری شناختی، رویکرد قلب به درگیری و یادگیری عاطفی و رویکرد دست به فعالیت عملی تأکید دارد که در آن مهارت دستی و قدرت بدنی با عقل سلیم و قدرت اراده در عمل مولد ترکیب می‌شود. درنتیجه، با توجه به این معنا بخشی در فلسفه آموزش‌و‌پرورش والدورف که تأکید بر عنصر معنویت و اخلاق دارد، هیچ پیشرفت اخلاقی چه ازنظر شخصی و چه ازنظر اجتماعی نمی‌تواند بدون توجه به عنصر معنویت و اخلاق وجود داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Reflection on Steiner-Waldorf’s Philosophy of Education

نویسنده [English]

  • Homa Rahmani

Assistant Professor, Department of Islamic Education, Farhangian University, Tabriz

چکیده [English]

The primary goal of education in 19th-century was to acquire knowledge. But Steiner-Waldorf rejected this principle and stated that knowledge is only one of the tools by which one teaches, so one of the forms of mental and moral development for the upbringing of a child's entire domain is to pay attention to the child's intellectual, emotional and voluntary dimensions. With this interpretation, the present study was conducted with the aim of analyzing and reflecting on the philosophy of Steiner-Waldorf education using qualitative method of content analysis. The study community was library documents, research reports and searches on global Internet networks. The findings indicate that the purpose of Waldorf's philosophy of education is to create balance between different aspects of the soul (thinking, feelings and desires) and the body, and therefore emphasizes on creative constructive games, story, rhythm, movement and music. Waldorf considers the nature of human beings to be based on the humanity and development of the child's spirituality and refers to three stages of growth of the head, heart and hands. The head’s approach to cognitive learning, the heart's approach to conflict and emotional learning, and the hand’s approach to practical activity emphasize that manual skill and physical strength are combined with common sense and willpower in productive action. Consequently, with regard to emphasizes the element of spirituality and morality, there can be no moral progress, both personally and socially, regardless of spirituality and morality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Waldorf'
  • s philosophy of education, humanity, spiritual development, moral development
CAPTCHA Image