نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسنده
دانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشگاه بوعلی سینا همدان
چکیده
مسئلهی اراده در فلسفهی هایدگر حائز اهمیت فراوانی است. این مسئله را میتوان از هستی و زمان تا آثار متأخر هایدگر دنبال کرد. به نظر میرسد علیرغم نقد هایدگر بر سوبژکتیویسم و تفکر مبتنی بر تمثل، که نامهای دیگری برای اراده هستند، وی تا زمان طرح اصطلاح پیچیدهی گلسنهایت نتوانست به طور اساسی از اراده فاصله بگیرد. پیش از به پیش کشیدن این اصطلاح، فلسفهی هایدگر به طور کامل از اراده عاری نیست و اراده در تصمیمهای دازاین (در هستی و زمان) و یا به عنوان ارادهای ترانساندانتال (در آثار 1929-1928) که هر ارادهای را ممکن میسازد، نهفته است. پس از این دو دوره، همدلی هایدگر با هیتلر سبب میشود که هایدگر نوعی ارادهگرایی جمعی را طرح کند که هر فردی باید ارادهی خود را در راه آن قربانی کند. پس از این سه دوره، هایدگر در مواجهه با نیچه از اراده روی بر میگرداند. نیچه به عنوان متفکری در پایان متافیزیک غرب و قلهی بحث از اراده، هایدگر را متوجه آن میکند که وجود در دوران مدرن همان اراده است که نهایتا در قالب تفکر تکنولوژیک به صورت "اراده به اراده" درآمده است. اگر نیچه مسئله را برای هایدگر مشخص میکند، این اکهارت است که شروعی را برای پاسخ به این مسئله نشان می-دهد. این مقاله به روشن کردن این موضوعات میپردازد: منظور از دامنهی اراده چیست؟، نسبت گلسنهایت با کنش و انفعال، نسبت اراده و پرسش از وجود و نسبت هایدگر با عرفان مسیحی اکهارت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Gelassenheit and the problem of the will in heidegger's philosophy
نویسنده [English]
- Mahdi Kord Noghani
PhD Candidate of Philosophy of Art, Bu Ali Sina University of Hamedan
چکیده [English]
In Heidegger’s philosophy, the problem of “will” is crucially significant. Indeed, this problem can be traced from Being and Time to Heidegger’s later works. It seems that despite Heidegger’s criticism of subjectivism and representational thinking, which are different names for will, he couldn’t stay away from will absolutely until invoking the complicated term “Gelassenheit”. Prior to invoking this term, Heidegger’s philosophy is not utterly devoid of “will” and one might find it in decisions of Dasein (Being and Time) or as a transcendental will in 1928-1929 works which makes every will possible. After these two periods, Heidegger’s alliance with National Socialism leads his thought to developing a political voluntarism, in which every individual must sacrifice his will in favor of will of the Volk. After these three periods, Heidegger’s confrontation with Neitzsche leads him to turn away from the will. Nietzsche as a thinker in “the end of metaphysics” and whom his philosophy is the culmination of this issue, shows him that Being in modern epochs has been revealed as “will” and eventually as the technological “will to will”. If Nietzsche characterizes the problem for Heidegger, that is Eckhart that suggests him a starting point for the solution. This article attempts to elucidate these issues: what is the “domain of the will”, relation between Gelassenheit and action/passivity, relation between the will and “question of the Being”, and finally Heidegger’s relation to Eckhart’s christian mysticism.
کلیدواژهها [English]
- Heidegger
- Being
- will
- Non-willing
- Gelassenheit
- action
- passivity
- بیمل، والتر(1387). بررسی روشنگرانه اندیشههای مارتین هایدگر. ترجمه بیژن عبدالکریمی، انتشارات سروش، چاپ دوم
- هایدگر، مارتین(1393). نیچه (جلد دوم). ترجمه ایرج قانونی، نشر آگه، چاپ دوم
- هایدگر، مارتین (1390). نیچه (جلد یکم). ترجمه ایرج قانونی، نشر آگه، چاپ سوم
- هایدگر، مارتین (1389). هستی و زمان. ترجمه عبدالکریم رشیدیان، نشر نی، چاپ اول
- هایدگر، مارتین (1389). متافیزیک چیست؟. ترجمه سیاوش جمادی، انتشارات ققنوس، چاپ ششم
- هایدگر، مارتین (1389). "وارستگی: گفتاری در تفکّر معنوی" در فلسفه و بحران غرب، انتشارات هرمس، ترجمه محمدرضا جوزی و دیگران، چاپ سوم
- هایدگر، مارتین (1373). "پرسش از تکنولوژی". ترجمه شاپور اعتماد، ارغنون (بهار 73، شماره 1)، صص30-1
- یانگ، جولیان (1387). فلسفه هنر هایدگر. ترجمه امیر مازیار، گام نو، چاپ دوم
- Caputo, John D. (1986). The mystical element in Heidegger’s thought, Fordham University Press.
- Davis, Bret W. (2007). Heidegger and the will (on the way to Gelassenheit). Northwestern University Press.
- Davis, Bret W. (2010). “Will and Gelassenheit” in Martin Heidegger key concepts, Ed. By Davis, First published in 2010 by Acumen.
- Heidegger, Martin (1966). Discourse on thinking, A translation of Gelassenheit by John M. Anderson and E. Hans Freund, with an introduction by John M. Anderson, Harper & Row, publishers, NewYork.
- Heidegger, Martin (1998). “On the essence of ground (1929)” in Pathmarks, Ed. By William McNeill, Cambridge University press
- Inwood, Michael (1999). A Heidegger Dictionary, The Blackwell Philosopher Dictionaries
- Mitchell, Andrew (2002). “Praxis and Gelassenheit: The "Practice" of the limit” in Heidegger and practical philosophy, Ed. By François Raffoul and David Pettigrew, State University of NewYork
- Wolin, Richard (1998). The Heidegger controversy: A critical reader, Ed. By Wolin, Third printing 1998, The MIT press.
ارسال نظر در مورد این مقاله