Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه فرهنگیان اصفهان

2 دانشیار دانشگاه هنر اصفهان

3 دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.

4 دانشگاه هنر اصفهان. اصفهان. ایران

10.22034/jpiut.2022.51713.3218

چکیده

ادراک ‌بصری نقش بسزایی در دستیابی ما به سطح بالایی از شناخت، ایفا می‌کند و ارتقای آن می‌تواند بیشترین تأثیر را برروی‌کیفیت تجارب زیباشناختی ما داشته باشد. براین‌اساس فهم ماهیت و سازوکار آن درجهت غِنای بیشتر، از الزامات حوزة آموزش‌هنر می‌باشد؛ بسیاری از تلاش‌ها برای فهم چیستی ادراک و پدیده‌های آن، حاصل اندیشه‌های پدیدارشناسان و روان‌شناسان‌گشتالت بوده است و موریس مرلوپونتی و رودلف آرنهایم، دو فیلسوف و نظریه‌پرداز برجسته در این حوزه‌اند که عمده آراء آنها تحت‌تأثیر این مکتب و با رویکرد پدیدارشناختی صورت گرفته است؛ نوشتار حاضر سعی دارد با تطبیق آراء این دو فیلسوف به شناخت گسترده‌تری‌ از ماهیت ادراک دست یابد و رهیافت آن‌را در حوزة‌ آموزش هنر واکاوی نماید. این پژوهش‌ با رویکرد پدیدارشناختی، به شیوة تحلیلی-تطبیقی و با بهره‌گیری از اسناد معتبر و منابع کتابخانه‌ای نگاشته شده است؛ یافته‌های این نوشتار نشان می‌دهد مرلوپونتی و آرنهایم در اندیشه‌ای یکسان بر این باورند ‌که در ادراک بصری، جوهر عالم درون و بیرون، برخلاف آموزه‌های دوآلیستی دکارتی، در هیأت بازی میان نیروهای مختلف به شکل یک گشتالت در می‌آید و از خلال همین درهم تنیدگی ارگانیسم با جهان مُدرک است که می‌توان به درک امر واقعی رسید؛ همچنین با اتکا به این هیأت کلی می توان به معانی و مفاهیمی دست یافت که در دیدن و هنرهای دیداری وجود دارد و ابزار ارتباطی هنرمند به شمار می‌آید. بنابراین لازمة آفرینش و درک اثر هنری، توانایی ذهنی در درک همین ساختارهای یکپارچه‌ و معنادار می‌باشد و این ضرورت فهم عالی پدیده‌های بصری را در تربیت هنری دوچندان می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A comparative study of Merleau-Ponty and Arnheim's views in the field of visual perception and explaining its approach in art education (with a phenomenological approach)

نویسندگان [English]

  • somayeh chatrayi 1
  • Marzieh Piravi vanak 2
  • Nader Shayganfar 3
  • Parisa Darouei 4

1 Master

2 Associate Professor

3 Associate Professor

4 Assistant Professor

چکیده [English]

Visual perception plays an important role in our achievement of a high level of cognition, and its promotion can have the greatest impact on the quality of our aesthetic experiences. Therefore, understanding the nature and mechanism of it in order to be richer is one of the requirements of the field of art education; Maurice Merleau-Ponty and Rudolf Arnheim, two prominent philosophers that are in same field. They with a phenomenological approach; The present article tries to achieve a broader understanding of the nature of perception by applying the views of these two philosophers and to explore their approach in the field of art education. This research has been written with a phenomenological approach, in an analytical-comparative manner; The findings show that Merleau-Ponty and Arnheim, in the same mind, believe that in visual perception, the essence of the inner and outer world, contrary to Cartesian dualistic teachings, is in the form of a game between different forces in the form of a gestalt. It comes and it is through this entanglement of the organism with the perceptible world that one can arrive at an understanding of the real; Also, by relying on this general board, the meanings that exist in seeing and visual arts can be achieved and are considered as communication tools of the artist. Therefore, the necessity of creating art is the mental ability to understand these integrated and meaningful structures, and this doubles the need for an excellent understanding of visual phenomena in art education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • comparative study
  • visual perception
  • art education
  • Gestalt
  • Merleau Ponty
  • Arnheim
CAPTCHA Image