Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر تهران، ایران.

2 استادیار گروه علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر تهران، ایران.

چکیده

مطالعۀ تخیل همواره در حوزۀ هنر و زیبایی‌شناسی دارای اهمیت خاصی بوده و این امر در نظام فلسفی ریکور نقشی محوری ایفا می‌کند که مطالعۀ مجزای این بخش از فلسفۀ او کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ریکور با ارائۀ یک خوانش انتقادی از تاریخ فلسفه سعی داشت تا جنبه‌های زایا و تولیدی تخیل را مجدد به متن اصلی فلسفه بازگرداند، هدفی که او با استعانت از تحلیل تخیل نزد کانت ابعاد گستردۀ آن را در حوزۀ ادراک بازیابی کرد تا به یک نظریۀ جامع از تخیل تولیدی دست یابد. در این مقاله تلاش شده با بررسی مسیری که ریکور برای ارائۀ یک نظریۀ تخیل تولیدی طی کرده، به اهمیت مقولۀ اثر بودگیِ نقاشی و ارتباط آن با امر حقیقی پرداخته شود. در همین راستا با تبیین نقش مفهوم افزونگی شمایلی که یکی از شاخصه‌های نهفته در بعد خلاق و تولیدی تخیل به شمار می‌رود، کنشِ موجود در تصویر و هم‌چنین موقعیت دیالکتیکی بین زبان و تصویر بهتر مشخص می‌شود. در نهایت نتیجه آن که نقاشی به مثابۀ یک برساختۀ تخیل تولیدی گویی هرچه خیالی‌تر یعنی مرجع ایدۀ آن صرفاً یک ابژۀ بازنمودی نباشد، حقیقی‌تر است. پیامدی که می‌تواند برای تبیین ماهیت اثر هنری (نقاشی) رویکرد تازه‌ای را پیش روی ما قرار دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Productive Imagination in Painting from Ricoeur's Point of View

نویسندگان [English]

  • Mohammad Sadegh Gheysari 1
  • Amir Maziar 2

1 MA of Art Research Field, Tehran University of Art,, Iran

2 Assistant Professor of Theories & Art Studies Department, Tehran University of Art, Iran

چکیده [English]

The study of imagination has always had a significant role in the study of art and aesthetics. And imagination plays a central role in Ricoeur's philosophical system; a subject that has received less attention. It was Ricoeur's goal to bring the productive aspect of imagination back to the main text of philosophy, by presenting a critical reading of the history of philosophy. By using Emanuel Kant's imagination analysis, Ricoeur revived the various dimensions of imagination in the field of perception, to achieve a comprehensive theory of productive imagination. This paper attempts to address the importance of painting as a work of art and its relevance to reality, by studying the path taken by Ricoeur to present a theory of productive imagination. In this regard, explaining the role of Iconic Augmentation, which is one of the latent characteristics of the productive aspect of imagination, better defines the action present in the image and the dialectical position of language and image. Ultimately, painting, as a fictional work that its idea's reference is not merely a representation, becomes more real as its imaginativeness increases. The result is a new approach to describe the nature of painting as a work of art.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ricoeur
  • imagination
  • productive imagination
  • iconic augmentation
  • fiction
  • painting
Akhgar, M. (2019). Transient and Permanent, Bidgol Publishing. (In persian).
Cocking, J.M. (2005). Imagination a Study in the History of Ideas, Routledge, Taylor & Francis e-Library.
Duncanson-Hales, C. J. (2017). Dread Hermeneutics: Bob Marley, Paul Ricœur and the Productive Imagination, Black Theology.
Elmi Sola, M. K. & Barakati, S. A. (2014). Ricoeur and Mulla Sadra on Imagination, 6(1), 67-94. (in Persian)
Geniusas, S. (2015). Between Phenomenology and Hermeneutics: Paul Ricoeur’s Philosophy of Imagination, Hum Stud, 38, 223–241.
Geniusas, S. (2016). Against the Sartrean Background: Ricoeur’s Lectures on Imagination, Research in Phenomenology. 46 (1), 98-116, Brill.
Johnson, M. (1987). The body in the mind: The bodily basis of meaning, imagination, and reason. University of Chicago Press.
Kearney, R. (1999). Poetics of Modernity: toward a hermeneutic imagination, Humanity Books.
Ricoeur, P. & Henry I. V. (2000). Identifying Selfhood: Imagination, Narrative, and Hermeneutics in the Thought of Paul Ricœur, State University of New York Press.
Ricoeur, P. (1979). The function of fiction in shaping reality, Man and World, Vol. 12, 123–141.
Ricoeur, P. (1981). Hermeneutics and the Human Sciences, ed. & trans. J. B. Thompson, Cambridge University Press,
Ricoeur, P. (2019). Art and Language, translated by M. Faizi, Shabkhiz Publishing, (in Persian).
Schwartz, S. (1983). Hermeneutics and the Productive Imagination: Paul Ricoeur in the 1970s, The Journal of Religion, 63(3), 290-300.
CAPTCHA Image