Journal of Philosophical Investigations

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran

2 MA of Philosophy, University of Zanjan

Abstract

Question: In Islamic philosophy , Active Intellect is Peripatetic tenth intellect. Also In Peripatetic epistemology, Potential human intellect, acts by unification or conjunction with active (agent) intellect. This intellective thrust has a wielder and more attractive role in Illuminative wisdom. Meted: The research methodology based on tradition Comparative studies to analyze and adapt votes Gazi Saeed Qummi and votes illuminated Suhrawardi .Results:1- Human’s archetype adjust with Gabriel, in religions and Active (agent ) Intellect in Illuminative wisdom. 2-Human’s archetype appears as “perfect nature” format during personal relation to every special individual.3 And also explains relation between Emam and believer in shiaa’s idea

Keywords

  • ابن ابی جمهور احسائی (2013)؛ مُجلی مرآة المنجی فی الکلام و الحکمتین و التصوف، تصحیح رضا یحیی­پور فارمد، جمعیة ابن ابی جمهور الاحسایی لإحیاء التراث، دار المحجة البیضاء، بیروت.
  • افرودیسی، اسکندر (1956)؛ رساله عقل، تصحیح: Finnegan,F.J؛ بیروت. نک:الفلسفه الاسلامیه، فؤاد سزگین.
  • سهروردی، شهاب­الدین یحیی ( 1388ش)؛ مجموعه مصنفات شیخ اشراق، به تصحیح و مقدمه هانری کربن و دیگران، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ چهارم، جلد اول تا سوم.
  • سهروردی، شهاب­الدین یحیی (1388ش)؛ مجموعه مصنفات شیخ اشراق، به تصحیح و تحشیه و مقدمه نجفقلی حبیبی، چاپ چهارم، جلد چهارم.
  • سبزواری، ملاهادی (1361)؛ اسرار الحکم، به کوشش:ح م، فرزاد، انتشارات مولی، تهران.
  • سبزواری، ملاهادی (1348)؛ مجموعه رسائل، رساله شرح حدیث علوی، تصحیح و تحقیق، سید جلا الدین آشتیانی، انتشارات دانشگاه مشهد.
  • راشد محصل، محمدتقی (1382)؛ سروش یسن، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.
  • عالیخانی، بابک (1379)؛ بررسی لطایف عرفانی در نصوص عتیق اوستایی، تهران، هرمس.
  • عین القضات همدانی، عبدالله بن محمد؛ (1370ش)؛ تمهیدات، مقدمه و تصحیح و تحشیه عفیف عسیران، تهران، منوچهری.
  • فارابی، ابونصر (1938)؛ رساله عقل، موریس بویچ، بیروت.
  • القمی، قاضی سعید محمد بن محمد (1386)؛ شرح توحید الصدوق، تصحیح و تعلیق دکتر نجفقلی حبیبی، چاپ سوم، مؤسسه چاپ و نشر وزارت ارشاد اسلامی.
  • قطب‌الدین شیرازی، محمود بن مسعود (1384)؛ شرح حکمة­الاشراق، به اهتمام عبدالله نورانی-مهدی محقق، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
  • طبرسی، فضل بن حسن (بیتا)، تفسیر مجمع البیان، ترجمه و تصحیح رسولی هاشمی و همکاران، تهران: انتشارات فراهانی
  • کاپلستون ( 1368)؛ فردریک، تاریخ فلسفه غرب، ج1 یونان، جلا­ل­الدین مجتبوی، سروش.
  • کربن، هانری (1390ش)؛ اسلام در سرزمین ایران (چشم‌‌‌اندازهای فلسفی و معنوی/ 2) سهروردی و افلاطونیان ایران، ترجمه رضا کوهکن، تهران، انجمن حکمت و فلسفه ایران.
  • کربن، هانری (1394ش)؛ اسلام در سرزمین ایران (چشم‌‌‌اندازهای فلسفی و معنوی/1) تشیع دوازده امامی، ترجمه رضا کوهکن، تهران، انجمن حکمت و فلسفه ایران.
  • کربن، هانری (1379ش)؛ انسان نورانی در تصوف ایرانی، ترجمه فرامرز جواهری­نیا، تهران: انتشارات گلبان، چاپ اول.
  • کمالی­زاده، طاهره (1389)؛ «خدا و جهان در نظام فلسفه ارسطو فارابی»، حکمت و فلسفه، ش9 صص9-24.
  • کمالی­زاده، طاهره (1391)؛ «عقل ارسطو به روایت اسکندر و فارابی»، فلسفه و کلام اسلامی، ش2 سال 45، صص141-145.
  • کمالی­زاده، طاهره (1393)؛ «معانی و کاربردهای عقل در رساله فی العقل فارابی»، قبسات، ش72، سال نوزدهم، صص37-60.
  • کوهکن، رضا (1394)؛ «شیعه، شعاع شمس امام»، مقدمه مترجم بر کربن، صص35-62.
  • گاتری، دبلیو، سی (1376ش)؛ تاریخ فلسفه، ج2و7، ترجمه مهدی قوام صفری، تهران، انتشارات فکر روز.
  • گمپرتس، تئودور (1375ش)؛ متفکران یونانی، ترجمه محمدحسن لطفی، ج1، چ1، انتشارات خوارزمی.
  • مجلسی، محمد باقر (1389)؛ بحارالانوار، ج22، نک: جامع الاحادیث نور.
  • مجریطی (1933)؛ غایة الحکیم، ه. ریتر، دارالمحجه البیضا، بیروت.
  • معین، محمد (1367ش)؛ مجموعه مقالات دکتر معین، انتشارات معین، جلد اول.
  • معین، محمد (1371)؛ فرهنگ فارسی، ج2، چ8، مؤسسه انتشارات امیر کبیر.
  • نرم افزارهای رایانه‌ای جامع الاحادیث نور، noorsoft.orgقم، فروردین ماه 1389ش.
CAPTCHA Image