1
Associate Professor, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran
2
MA of Philosophy, University of Zanjan
Abstract
Question: In Islamic philosophy , Active Intellect is Peripatetic tenth intellect. Also In Peripatetic epistemology, Potential human intellect, acts by unification or conjunction with active (agent) intellect. This intellective thrust has a wielder and more attractive role in Illuminative wisdom. Meted: The research methodology based on tradition Comparative studies to analyze and adapt votes Gazi Saeed Qummi and votes illuminated Suhrawardi .Results:1- Human’s archetype adjust with Gabriel, in religions and Active (agent ) Intellect in Illuminative wisdom. 2-Human’s archetype appears as “perfect nature” format during personal relation to every special individual.3 And also explains relation between Emam and believer in shiaa’s idea
سهروردی، شهابالدین یحیی ( 1388ش)؛ مجموعه مصنفات شیخ اشراق، به تصحیح و مقدمه هانری کربن و دیگران، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ چهارم، جلد اول تا سوم.
سهروردی، شهابالدین یحیی (1388ش)؛ مجموعه مصنفات شیخ اشراق، به تصحیح و تحشیه و مقدمه نجفقلی حبیبی، چاپ چهارم، جلد چهارم.
سبزواری، ملاهادی (1361)؛ اسرار الحکم، به کوشش:ح م، فرزاد، انتشارات مولی، تهران.
سبزواری، ملاهادی (1348)؛ مجموعه رسائل، رساله شرح حدیث علوی، تصحیح و تحقیق، سید جلا الدین آشتیانی، انتشارات دانشگاه مشهد.
راشد محصل، محمدتقی (1382)؛ سروش یسن، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.
عالیخانی، بابک (1379)؛ بررسی لطایف عرفانی در نصوص عتیق اوستایی، تهران، هرمس.
عین القضات همدانی، عبدالله بن محمد؛ (1370ش)؛ تمهیدات، مقدمه و تصحیح و تحشیه عفیف عسیران، تهران، منوچهری.
کربن، هانری (1390ش)؛ اسلام در سرزمین ایران (چشماندازهای فلسفی و معنوی/ 2) سهروردی و افلاطونیان ایران، ترجمه رضا کوهکن، تهران، انجمن حکمت و فلسفه ایران.
کربن، هانری (1394ش)؛ اسلام در سرزمین ایران (چشماندازهای فلسفی و معنوی/1) تشیع دوازده امامی، ترجمه رضا کوهکن، تهران، انجمن حکمت و فلسفه ایران.
کربن، هانری (1379ش)؛ انسان نورانی در تصوف ایرانی، ترجمه فرامرز جواهرینیا، تهران: انتشارات گلبان، چاپ اول.
کمالیزاده، طاهره (1389)؛ «خدا و جهان در نظام فلسفه ارسطو فارابی»، حکمت و فلسفه، ش9 صص9-24.
کمالیزاده، طاهره (1391)؛ «عقل ارسطو به روایت اسکندر و فارابی»، فلسفه و کلام اسلامی، ش2 سال 45، صص141-145.
کمالیزاده، طاهره (1393)؛ «معانی و کاربردهای عقل در رساله فی العقل فارابی»، قبسات، ش72، سال نوزدهم، صص37-60.
کوهکن، رضا (1394)؛ «شیعه، شعاع شمس امام»، مقدمه مترجم بر کربن، صص35-62.
گاتری، دبلیو، سی (1376ش)؛ تاریخ فلسفه، ج2و7، ترجمه مهدی قوام صفری، تهران، انتشارات فکر روز.
Kamalizadeh, T. and Asghari, F. (2017). Active(agent) Intellect and Perfect nature in Illuminative wisdom and shied thought. Journal of Philosophical Investigations, 11(20), 211-229.
MLA
Kamalizadeh, T. , and Asghari, F. . "Active(agent) Intellect and Perfect nature in Illuminative wisdom and shied thought", Journal of Philosophical Investigations, 11, 20, 2017, 211-229.
HARVARD
Kamalizadeh, T., Asghari, F. (2017). 'Active(agent) Intellect and Perfect nature in Illuminative wisdom and shied thought', Journal of Philosophical Investigations, 11(20), pp. 211-229.
CHICAGO
T. Kamalizadeh and F. Asghari, "Active(agent) Intellect and Perfect nature in Illuminative wisdom and shied thought," Journal of Philosophical Investigations, 11 20 (2017): 211-229,
VANCOUVER
Kamalizadeh, T., Asghari, F. Active(agent) Intellect and Perfect nature in Illuminative wisdom and shied thought. Journal of Philosophical Investigations, 2017; 11(20): 211-229.
Send comment about this article