Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ایران

2 دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تبریز، ایران

چکیده

چنین می‌نماید که با توجه به مبانی فکری دکارت، به‌سادگی نمی‌توان دربارة امکان تجربه در فلسفة او سخن گفت چراکه او در شاهکار فلسفی‌اش، تأملات در فلسفة اولی، از همان آغاز با طرح شک افراطی بساط عالم حس را که موضوع اصلی تجربه و پیش‌شرط امکان آن است، چنان فراهم می‌‌چیند، که تا «تأمل ششم»، محسوسات در محاق هستند و در آنجا نیز به شیوه‌ای کلامی و با استناد به نافریبکاری خداوند می‌کوشد عالم حس را سرجای خود بازگرداند. اما در اینکه تا چه اندازه در این راه کامیاب بوده است میان دکارت‌شناسان اختلاف‌نظر بسیاری هست. ما در پژوهش پیشِ رو می‌کوشیم نشان دهیم که اگر غایت فلسفة دکارت را ‌ــ چنان‌که خود بدان تصریح دارد‌ ــ سیطرة آدمی بر طبیعت بدانیم تا جایی‌که او فلسفه‌اش را «فلسفة عملی» در برابر «فلسفة نظری» مدرسیان می‌نامد، چاره‌ای جز این نداریم که نه‌تنها به امکان که به ضرورت تبیین تجربه در اندیشة دکارت اذعان کنیم. توضیح اینکه این سیطره و تسخیر آدمی بر طبیعت در فلسفة عملی دکارت، تنها در تجربه است که تحقق می‌یابد، بدین معنا که واپسین حلقة رابط فاعل شناسا با طبیعت همانا تجربه است که عالم را در زیر سیطره و چیرگی او درمی‌آورد و از این رهگذر، قرار است علم دکارتی سروسامان گیرد. حال اگر نتوانیم تجربه را در اندیشة او تبیین کنیم و توضیح دهیم، غایت آشکار فلسفة او، یعنی تبدیل ما به «اربابان و مالکان طبیعت» تبیین‌ناپذیر می‌ماند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Epistemological Explanation of Sense Experience in Cartesian Thought

نویسندگان [English]

  • Seyyed Mostafa Shahraieni 1
  • Mojtaba Jalili 2

1 Associate Professor of Institute for Humanities and Cultural Studies, Iran

2 PhD Candidate of Philosophy, University of Tabriz, Iran

چکیده [English]

It seems that in Cartesian thought the possibility of sense experience cannot easily be put forward because of the theoretical foundations of his philosophy. He, in his masterpiece, i.e., Meditations on First Philosophy, from the very beginning tries to erase any sign of sensory world - the main subject-matter of sense experience and its pre-condition – through (ordinary or hyperbolical) doubts. His attack on senses is so giant that until Sixth Meditation they cannot be restored unless through theology by recourse to the non-deceiving God. The restoration upon which there are great differences among scholars. In our paper, we try to show that regarding to the end of Cartesian philosophy as the mastery over nature, to the extent that he explicitly calls his philosophy, “practical” as opposed to the “theoretical” philosophy of Scholastics, we cannot help but accept not only possibility of sense experience but also its necessity. This mastery over nature can only be attained, for human beings, within the realm of sense experience which is the final link among man as the thinking thing and nature as the extended one, through which the Cartesian science is to be established. Now, if sense experiences have remained unexplained in Cartesian thought, Descartes’ claim that “our philosophy makes us the lords and masters of the nature” remains unexplained, too.

کلیدواژه‌ها [English]

  • experience
  • truth
  • thinking I
  • composite I
Cottingham, J. (1993). A Descartes Dictionary, Blackwell.
Cottingham, J. (2021). Descartes, translated by M. Shahraeini, Ney Publication. (in Persian)
Descartes, R. (1984). Philosophical Writings, Vols 2. Translated by J. Cottingham; R. Stoothoff & D. Murdoch (CSM I & II), Cambridge University Press.
Descartes, R. (1991). Philosophical Writings, translated by J. Cottingham; R. Stoothoff; D. Murdoch & A. Kenny (CSMK), Cambridge University Press.
Frankfurt, H. G. (2008). Demons, Dreamers, Madmen, Princeton University Press.
Gaukroger, S. (2004). Descartes System of Natural Philosophy, Cambridge University Press.
Heidegger, M. (1977). The word of Nietzsche "God is Dead" in The Question Concerning Technology and Other Essays, translated by W. Lovitt, Garland.
Heidegger, M. (1973). The End of Philosophy, translated by J. Stambaugh, Harper & Row Publisher.
Hegel, G. W. F. (1990). Lectures on the History of Philosophy, vol. III, ed. R. F. Brown, translated by R. F. Brown & J. M. Stewart, University of California Press.
Sharaeini, M. (2017). New interpretation (non Aristotel) of Human, God and Universe in Descartes Thought, Quarterly of Philosophical Investigation 11(20), 141-156 (in Persian)
Skirry, J. (2005). Descartes and the Metaphysics of Human Nature, Continuum.
Williams, B. (2005). Descartes the Project of Pure Enquiry, Rutledge.
CAPTCHA Image