Journal of Philosophical Investigations

Document Type : Research Paper

Author

Abstract

Avicenna believes thatthetrue happiness andadversity come into being in the other world, but the knowledge and worship in this world are remedy of that happiness, and ignorance and rebellion are its poison. In other word, absolute happiness is available through perfection and purification. The perfection through knowledge and purification through action and also worship are obtained.Worship is a way toward knowing of transcendental God because it is the worship that transforms rational soul into pure intellect and until it is not to be pseudo- angel; it will not be way of knowing of transcendental God. Knowledge of God and pure intellects fascinate man to connect to the pure intellects and become resembleof them. Surely, true desire causes to weep and constant recite as well as true worship in man. In fact, knowledge and worship have double relation each other: true worship leads to true knowledge  and knowledge itself  is a sublime worship which it presents that God is infinity being. This way can continue to ad infinum. And thus man can obtain true worship.

Keywords

قرآنکریم.( 1415 )، با ترجمۀ محمدمهدی فولادوند، تهران، دارالقرآن الکریم(دفتر
مطالعات تاریخ ومعارف اسلامى).
- ابنرشد، ابوالولید محمد بن احمد.( 1994 )، رسالۀ السماع الطبیعى، بیروت، دارالفکر.
1986 )، فصل المقال و تقریر ما بین الشریعۀ و الحکمۀ من الاتصال، قدم له و ) .- --- -
علّق علیه البیر نصری نادر، بیروت، المکتبۀ الشرقیۀ.
- ابن سینا. ( 1952 )، احوال النفس، به کوشش فؤاد الاهوانی، قاهره.
1403 ق)، الاشارات و التنبیهات، همراه با شرح الاشارات و التنبیهات خواجه نصیر ).- --- -
طوسی، تهران، دفتر نشر کتاب.
1375 )، الاشارات و التنبیها ت، قم، نشر البلاغه. ) .---- -
1382 )، الاضحویۀ فىالمعاد، تحقیق حسن عاصی، تهران، انتشارات شمس تبریزی. ).-----
1383 الف)، الهیات دانشنامه علائى، چاپ دوم، همدان، دانشگاه بوعلىسینا. ).- --- -
1383 ب)، طبیعیات دانشنامۀ علائی، چاپ دوم، همدان، دانشگاه بوعلیسینا. ).- --- -
1383 ج)، رسالۀ نفس، چاپ دوم، همدان، دانشگاه بوعلىسینا. ).---- -
1364 )، ترجمۀ رساله اضحویه، شیخالرئیسابنسینا، مترجم نامعلوم ، تصحیح و ).- --- -
مقدمه و تعلیقات حسین خدیو جم(مترجم نامعلوم)، چاپ دوم، تهران، انتشارات اطلاعات.
1326 )، تسع رسائل فى الحکمۀ و الطبیعیات، چاپ دوم، قاهره، دارالعرب. ).---- -
1404 )، التعلیقات، قم، مکتبۀ الاعلام الاسلامى. ).---- -
سعادت و رابطۀ آن با معرفت و عبادت از دیدگاه ابنسینا 89
1400 )، رسائل ابن سینا، قم ، انتشارات بیدار. ).---- -
1953 )، رسائل ابنسینا 2، استانبول، دانشکده ادبیات استانبول. ).---- -
1313 )، رسائل اخرى لابنسینا(هامششرحالهدایۀ الاثیریۀ)، تهران. ).-----
1960 )، الشفاء، الالهیات، تحقیق الاب قنواتی و سعید زاید، القاهرة، الهیئۀ العامۀ ).-----
للمطابع الامیریۀ.
1983 )، الشفاء، الطبیعیات، چاپ الاب قنواتی و.، قاهره. ).-----
1386 )، الشفاء من خوف الموت، در رسائل ابنسینا، قم، نرمافزار کتابخانه حکمت ).-----
اسلامی.
1366 )، فنون سماع طبیعی، ترجمه محمد علی فروغی، تهران، نشر نو. ).-----
1980 )، عیون الحکم ، ۀ بیروت، دارالقلم. ).-----
1371 )، المباحثات، قم، انتشارات بیدار. ).-----
1363 )، المبدأ و المعاد، تهران، موسسه مطالعات اسلامى. ).-----
-----.(بیتا)، النجاة، به کوشش مصطفی افندی المکاوی و ...، قاهره.
- ابوالبرکات بغداد . ی( 1373 )، المعتبر فىالحکمۀ، چاپ دوم، اصفهان، دانشگاه اصفهان.
- اخوان الصف.ا( 1412 )، رسائل اخوان الصفاء و خلان الوفاء، بیروت، الدار الاسلامیۀ.
- ارسطو.( 1343 )، علم الاخلاق الى نیقوماخوس، ترجمۀ عربی احمد لطفی السید، بیروت،
دار صادر.
90 نشریۀ پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریز سال 4، بهار و تابستان 90 ، شماره مسلسل 8
- اسفراینى نیشابورى، فخرالدین.( 1383 )، شرح کتاب النجاة لابن سینا (قسم الالهیات)،
تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگى.
- بهمنیار.( 1386 )، التحصیل، به کوشش مرتضی مطهری، تهران، دانشگاه تهران، نرمافزار
کتابخانه حکمت اسلامی.
- تهانوی، علامه محمدعلی.( 1996 )، کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، به إشراف رفیق
العجم، بیروت، مکتبۀ لبنان.
- جرجانی، علی بن محمد.( 1985 )، کتاب التعریفات، بیروت، مکتبۀ لبنان.
- رازی، امام فخرالدین.( 1411 )، المباحث المشرقیۀ فى علم الالهیات و الطبیعیات، چاپ
دوم، قم، انتشارات بیدار.
- عامری، ابوالحسن.( 1375 )، رسائل ابوالحسن عامرى، تصحیح سبحان خلیفات، تهران،
مرکز نشر دانشگاهی .
- عین القضاة همدانی، ابوالمعالی عبدالله بن محمد.( 1386 )، تمهیدات، به کوشش عفیف
عسیران، چاپ هفتم، تهران، منوچهری.
- غزالی، ابوحامد محمد.( 2006 )، مجموعۀ رسائل الامام الغزالی، 7ج، چاپ چهارم، بیروت،
دارالکتب العلمیۀ.
- فارابی، ابونصر.( 1996 )، احصاء العلوم، 1جلد، بیروت، مکتبۀ الهلال.
1386 )، تحصیل السعاد،ة در الاعمال الفلسفیۀ، قم، نرمافزار کتابخانه حکمت ).-----
اسلامی.
1987 )، التنبیه علی سبیل السعاد،ة دراسۀ و تحقیق سحبان خلیفات، عمان، الجامعۀ ).-----
سعادت و رابطۀ آن با معرفت و عبادت از دیدگاه ابنسینا 91
الاردنیۀ.
1405 )، فصول منتزعۀ، چاپ دوم، تهران، مکتبۀ الزهراء. ).-----
1408 )، المنطقیات للفاراب ى، تحقیق محمدتقی دانشپژوه، قم، مکتبۀ آیۀ اللّه ).-----
المرعشى.
-کندی.( 1950 )، رسائل الکندی، تصحیح محمد عبدالهادی ابوریده، مصر، مکتبۀ الاعتماد.
- هجویری، ابوالحسن علیبنعثمان.( 1387 )، کشف المحجوب، به کوشش محمود عابدی،
چاپ چهارم، تهران: انتشارات سروش
CAPTCHA Image