نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران
2 Professor, Department of Philosophy, Imam Khomeini International University, Iran.
3 دانشیار گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران
4 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین. ایران
چکیده
این مقاله با نگاهی به رویکردهای نابدنمند به ذهن، به بررسی دیدگاه ذهنِ بدنمند میپردازد. برپایۀ رویکردهای نابدنمند به ذهن، بدن در شکلگیری ذهن هیچ نقش بنیادینی ندارد. ذهن و بدن دو چیز متفاوت هستند. این تفاوت گاه هستیشناختی، و گاه مبتنی بر ویژگی و خصلت است. در این رویکردها، بدن بهعنوان بستر، ابزار، تحققدهندۀ عصبی، و ظرف نگریسته میشود. دربرابر چنین رویکردی، بدنمندیِ ذهن بر این نظر است که ذهن، ذاتاً بدنمند است. بدن، ذهن را شکل میدهد. ذهن و بدن دو چیز نیستند، بلکه یک چیزاند. مفاهیم، افکار، عواطف و رویهمرفته، حالات و فرآیندهای ذهنی، ازاساس بدنمند هستند. بدینمعنی که بدن در شکلگیری آنها نقش محوری دارد. در این رویکرد، بدن شکلدهنده است و نه بستر یا ابزار. آنچه موید این دیدگاه است، دستهای از یافتههای تجربی و علوم شناختی است. برپایۀ این یافتهها، مغز، بدن، و محیط پیرامون، باهم سامانهای پویا را شکل میدهند که ذهن و شناخت پیامدی از این سامانۀ پویا هستند. این رویکرد تنها بر توضیح یا تبیین صرف مبتنی نیست، بلکه ذهن بدنمند، پیامد رویکردی میانرشتهای است که توسط شواهد و یافتههای متعدد تجربی پشتیبانی میشود. باوجوداین، انتقاداتی به این رویکرد نیز وجود دارد. مهمترین انتقادات به ابهام در اصول اساسی، ناکافی بودن شواهد تجربی، عدم توجه به فرایندهای شناختیِ سطح بالا، و تقلیل تمام حالات ذهنی به حالات بدنی، اشاره دارند. در این مقاله میکوشیم تا این دیدگاه را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهیم.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Evaluation and analysis of the embodied mind perspective
نویسندگان [English]
- Mohamadmehdi Moghadas 1
- Ali Fath Taheri 2
- Abdurrazzaq Hesamifar 3
- Shirzad Peik Herfeh 4
1 Department of Philosophy, Faculty of Literature and Humanity Sciences, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
2 Professor, Department of Philosophy, Imam Khomeini International University, Iran.
3 Associate Professor, Department of Philosophy, Faculty of Humanities, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
4 Associate Professor of Philosophy,, Imam Khomeini International University (IKIU), Qazvin, Iran
چکیده [English]
This paper evaluates the embodied mind perspective in light of disembodied approaches to the mind. According to disembodied approaches, the body plays no fundamental role in shaping the mind. Mind and body are considered two distinct entities. This distinction is sometimes ontological and sometimes based on properties or characteristics. In these approaches, the body is described as a substrate, tool, neural realization, or container. In contrast, the embodied mind perspective argues that the mind is inherently embodied. The body shapes the mind. Mind and body are not two distinct entities, but rather a single entity. Concepts, thoughts, emotions, and in sum, mental states and processes are fundamentally embodied. This means that the body plays a pivotal role in their formation. In this perspective, the body is the shaper, not the substrate or tool. What supports this approach is a collection of empirical and cognitive findings. Based on these findings, the brain, body, and the surrounding environment together form a dynamic system, and mind and cognition are the consequences of this dynamic system. This approach is not merely about description or explanation; rather, the embodied mind is the outcome of an interdisciplinary approach that is supported by numerous empirical findings. However, this approach is not without its criticisms. The most prominent critiques highlight several key issues, including ambiguities in its fundamental principles, a lack of empirical evidence, insufficient consideration of higher-order cognitive processes, and the reductionist tendency to reduce all mental states to physical states...,
کلیدواژهها [English]
- Embodied mind
- Mind
- Cognition
- Cognitive Science
- Enaction
ارسال نظر در مورد این مقاله