Document Type : Research Paper
Authors
1 PhD Student of Philosophy of Art, Islamic Azad University, Science and Research Branch
2 Associate Professor, Faculty of Theology and Philosophy, Islamic Azad University Science and Research Branch
Abstract
این مقاله به بررسی نقش نشانهشناسی چارلز سندرس پیرس، فیلسوف و ریاضیدان آمریکایی، در شکلگیری نخستین اثر برجسته ژیل دلوز درباره سینما، یعنی سینما 1: تصویر-حرکت، میپردازد؛ کتابی که در آن دلوز از نشانهشناسی پیرس فراتر میرود. نگارندگان نشان خواهند داد که چگونه دلوز در دومین اثر برجستهاش درباره سینما، یعنی سینما2: تصویر-زمان، شکل جدیدی از نشانهها را پدید میآورد. دلوز در نخستین کتاب خود کوشیده بود تا طرحهای نشانهشناسی پیرس را با بحثهای فلسفی درباره دورههای سینمای کلاسیک ترکیب کند. او در کتاب دوم کوشید تا با الگوگیری از نشانهشناسی پیرس طرحهایی از نشانهشناسی جدید را درباره سینمای مدرن پدید آورد و، بدین طریق، از نشانهشناسی پیرس گذر کند. در این مقاله، نشانههای پیرس در سینما 1: تصویر-حرکت و الگوگیری دلوز در سینما2: تصویر-زمان را عرضه میکنیم تا نشان دهیم که چنین گذری برای دلوز نکته کلیدی برای فهم فلسفه است. این کار به او کمک میکند تا بر پایه نشانهشناسی پیرس و فلسفه زمان نزد برگسون به نشانهشناسی ویژه خود، یعنی اندیشه-نشانه، دست یابد، در حالی که تمایز کامل خود را با آنها حفظ میکند.
Keywords
Scott Palmer, Garden City, N.Y.: Doubleday Anchor.
Bogue, Ronald (2003), Deleuz on Cinem, New York and London: Routledge.
Ciment, Michel (1993), Kazan par Kazan, New York: Hachtte Inc..
Colman, Felicity (2009), Film, Theory and Philosophy, The Key Thinkers, Montreal
&Kingston, Ithaca: McGill-Queen’s University Press.
Deleuze, Gilles (2003), Cinema 1: The Movement-Image, trans. H. Tomlinson and B.
Habberjam Minneapolis: University of Minnesota Press.
Deleuze, Gilles (2000), Cinema 2: The Time-Image, trans. H. Tomlinson and B.
Habberjam London: The Athlone Press.
Eisenstein, Sergei (1957), Film Form and Film Sense, trans. and ed. by Jay Leida, New
York: Meridian Books.
Look, Brandon C. (2012), “Leibniz’s Modal Metaphysics,” The Stanford Encyclopedia
of Philosophy (Fall 2012 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL
=<http://plato.stanford.edu/archives/fall2012/entries/leibniz-modal/>.
Marrati, Paola (2008), Gilles Deleuze, Cinema and Philosophy, Baltimore: The John
Hopkins University Press.
Misak Cheryl (2006), Cambridge Companion to Peirce, New York: Cambridge
University Press.
Nowell-Smith, Geoffrey (1997), The Oxford History of World Cinema, Oxford: Oxford
University Press.
Peirce, C. S. (1931-35), Collected Papers of Charles Sanders Peirce, vols. 1-6, edited by
Charles Hartshorne and Paul Weiss, Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Peirce, C. S. (1958), Collected Papers of Charles Sanders Peirce, vols. 7-8, ed. by Arthur
W. Burks, Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Peirce, C. S., and Victoria Welby-Gregory (Lady Welby) (1977), Semiotic and Significs:
The Correspondence between C. S. Peirce and Victoria Lady Welby, ed. by Charles S.
Hardwick with the assistance of James Cook, Bloomington and Indianapolis:
Indiana University Press.
Short, T.L. (2007) Peirce’s Theory of Signs, New York: Cambridge University Press.
Send comment about this article