Journal of Philosophical Investigations

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student of Philosophy of Art, Islamic Azad University, Science and Research Branch

2 Associate Professor, Faculty of Theology and Philosophy, Islamic Azad University Science and Research Branch

Abstract

 این مقاله به بررسی نقش نشانه‏شناسی چارلز سندرس پیرس، فیلسوف و ریاضیدان آمریکایی، در شکل‏گیری نخستین اثر برجسته ژیل دلوز درباره سینما، یعنی سینما 1: تصویر-حرکت، می‏پردازد؛ کتابی که در آن دلوز از نشانه‏شناسی پیرس فراتر می‏رود. نگارندگان نشان خواهند داد که چگونه دلوز در دومین اثر برجسته‏اش درباره سینما، یعنی سینما2: تصویر-زمان، شکل جدیدی از نشانه‏ها را پدید می‏آورد. دلوز در نخستین کتاب خود کوشیده بود تا طرح‏های نشانه‏شناسی پیرس را با بحث‏های فلسفی درباره دوره‏های سینمای کلاسیک ترکیب کند. او در کتاب دوم کوشید تا با الگوگیری از نشانه‏شناسی پیرس طرح‏هایی از نشانه‏شناسی جدید را درباره سینمای مدرن پدید آورد و، بدین طریق، از نشانه‏شناسی پیرس گذر کند. در این مقاله، نشانه‏های پیرس در سینما 1: تصویر-حرکت و الگوگیری دلوز در سینما2: تصویر-زمان را عرضه می‏کنیم تا نشان دهیم که چنین گذری برای دلوز نکته کلیدی برای فهم فلسفه است. این کار به او کمک می‏کند تا بر پایه نشانه‏شناسی پیرس و فلسفه زمان نزد برگسون به نشانه‏شناسی ویژه خود، یعنی اندیشه-نشانه، دست یابد، در حالی که تمایز کامل خود را با آنها حفظ می‏کند.

Keywords

Bergson, Henry (1959), Matter and Memory, trans. by Nancy Margaret Paul and W.
Scott Palmer, Garden City, N.Y.: Doubleday Anchor.
Bogue, Ronald (2003), Deleuz on Cinem, New York and London: Routledge.
Ciment, Michel (1993), Kazan par Kazan, New York: Hachtte Inc..
Colman, Felicity (2009), Film, Theory and Philosophy, The Key Thinkers, Montreal
&Kingston, Ithaca: McGill-Queen’s University Press.
Deleuze, Gilles (2003), Cinema 1: The Movement-Image, trans. H. Tomlinson and B.
Habberjam Minneapolis: University of Minnesota Press.
Deleuze, Gilles (2000), Cinema 2: The Time-Image, trans. H. Tomlinson and B.
Habberjam London: The Athlone Press.
Eisenstein, Sergei (1957), Film Form and Film Sense, trans. and ed. by Jay Leida, New
York: Meridian Books.
Look, Brandon C. (2012), “Leibniz’s Modal Metaphysics,” The Stanford Encyclopedia
of Philosophy (Fall 2012 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL
=<http://plato.stanford.edu/archives/fall2012/entries/leibniz-modal/>.
Marrati, Paola (2008), Gilles Deleuze, Cinema and Philosophy, Baltimore: The John
Hopkins University Press.
Misak Cheryl (2006), Cambridge Companion to Peirce, New York: Cambridge
University Press.
Nowell-Smith, Geoffrey (1997), The Oxford History of World Cinema, Oxford: Oxford
University Press.
Peirce, C. S. (1931-35), Collected Papers of Charles Sanders Peirce, vols. 1-6, edited by
Charles Hartshorne and Paul Weiss, Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Peirce, C. S. (1958), Collected Papers of Charles Sanders Peirce, vols. 7-8, ed. by Arthur
W. Burks, Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Peirce, C. S., and Victoria Welby-Gregory (Lady Welby) (1977), Semiotic and Significs:
The Correspondence between C. S. Peirce and Victoria Lady Welby, ed. by Charles S.
Hardwick with the assistance of James Cook, Bloomington and Indianapolis:
Indiana University Press.
Short, T.L. (2007) Peirce’s Theory of Signs, New York: Cambridge University Press.
CAPTCHA Image