تأملی بر نفی مابعدالطبیعه متعالی در فلسفه کانت بر پایه اثبات ایدئالیسم استعلایی

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار فلسفه دانشگاه پیام نور همدان

2 استاد فلسفه دانشگاه اصفهان

چکیده

مفاهیم پیشینی که هم در فیزیک نیوتنی برای توصیف اشیاء تجربه‌پذیر و هم در مابعدالطبیعه متعالی برای توصیف اشیاء تجربه‌ناپذیر به‌کار گرفته می‌شوند، از نظر کانت فقط بر اشیاء تجربه‌پذیر (=پدیدارها) قابل اطلاق هستند و اطلاق آن‌ها بر آن سوی حوزه تجربه ممکن(=اشیاء فی‌نفسه)، روا نیست. کانت از این دیدگاه خود به ایدئالیسم استعلایی تعبیر می‌کند و آن را موجد انقلابی در فلسفه که با انقلاب کپرنیکی در علم هیأت قابل مقایسه است می‌داند. کانت می‌کوشد در چارچوب فلسفه انتقادی، برای انقلاب معرفتی خود در فلسفه استدلال کند. در این نوشتار کوشش ما بر آن است نشان دهیم که اولاً، از مقدمات استدلال کانت (بر فرض صحت آن‌ها) نمی‌توان ایدئالیسم استعلایی را نتیجه گرفت و ثانیاً، انقلاب کپرنیکی کانت، دیدگاهی در چارچوب فلسفه انتقادی نیست بلکه نوعی مابعدالطبیعه متعالی به شمار می‌رود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Based on Transcendental Idealism, Reflecting on the Rejection of Kant's Transcendental Metaphysics

نویسندگان [English]

  • Ali Asghar Morovat 1
  • Mohammad Ali Ejeie 2
چکیده [English]

A priori concepts, according to Kant, are used just for the objective or the experienced phenomenon, and applying them for the others (non-empirical or as Kant calls it the “noumena”, the “things-in-themselves,” or (elsewhere) the “transcendental objects”) are not valid.  Unlike Kant, in Newtonian physics, they can be used both for experienced and non- experienced phenomenon. Comparing with what was developed by Nicolas Copernicus in Cosmology in the 16th century, Kant calls his viewpoint as a “Copernican Revolution” that happened in the philosophy. In the framework of Critical philosophy, Kant tries to explain and defend from his epistemological revolution. Here, firstly, I will argue that, Kant's premises of judgment (assuming their correctness) do not entail the transcendental Idealism, and secondly, Kant's Copernican revolution is not a perspective in the frame of critical philosophy but it is a kind of transcendental metaphysics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • transcendental idealism
  • critical philosophy
  • transcendental metaphysics
  • copernican revolution
آپل، ماکس. 1375، شرحی بر «تمهیدات» کانت، ج 1، ترجمه محمدرضا حسینی بهشتی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
- اسکروتن، راجر. 1388، کانت، ترجمه علی پایا، تهران، طرح نو.
اکرمی، موسی. 1384، کانت و مابعد الطبیعه، تهران، گام نو.
- پوپر، کارل، ریموند. 1368، حدس‏ها و ابطال‏ها: رشد شناخت علمى، ترجمه احمد آرام، چ دوم، تهران، شرکت سهامى انتشار.
- دلوز، ژیل.1389، فلسفه نقادی کانت، ترجمه مهدی پارسا، تهران، گام نو.
- راسل، برتراند. 1365، تاریخ فلسفه غرب، ج2، ترجمه نجف دریابندری، تهران، پرواز.
- ژیلسون، اتین. 1357، نقد تفکر فلسفی غرب، ترجمه احمد احمدی، تهران، حکمت.
- کاپلستون، فردیک. 1372، تاریخ فلسفه؛ از ولف تا کانت، ج 6، ترجمه اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر، تهران، علمی و فرهنگی و سروش.
- کانت، ایمانوئل. 1388، تمهیدات، ترجمه غلامعلی حداد عادل، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
- کافمان، والتر. 1390، گوته، کانت و هگل، ترجمه ابوتراب سهراب و فریدالدین رادمهر، تهران، نشر چشمه.
- کورنر، اشتفان. 1367، فلسفه کانت، ترجمه عزت‌الله فولادوند، تهران، خوارزمی.
- گورویچ.1351، دیالکتیک یا سیر جدالى و جامعه‌شناسى، ترجمه حسن حبیبى، تهران، نشر شرکت سهامى انتشار.
- ماکوولسکی، آ. ، 1366، تاریخ منطق، ترجمه فریدون شایان، تهران، پیشرو.
- مجتهدی، کریم. 1388، افکار کانت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- مجتهدی، کریم. 1377، نگاهی به فلسفه‌های جدید و معاصر در جهان غرب، تهران، امیر کبیر.
- نقیب‌زاده، میر عبد‌الحسین.1384، فلسفه کانت: بیداری از خواب دگماتیسم، تهران، آگه.
- وال، ژان.1370، بحثی در مابعدالطبیعه، ترجمه یحیی مهدوی و دیگران، تهران، خوارزمی.
- هارتناک، یوستوس. 1376، نظریه شناخت کانت، ترجمه علی حقی، تهران، علمی و فرهنگی.
- هاملین، دیوید. 1374، تاریخ معرفت‌شناسی، ترجمه شاپور اعتماد، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- هرش، ژان. 1386، شگفتی فلسفی(سیری در تاریخ فلسفه)، ترجمه عباس باقری، نشر نی.
- یاسپرس، کارل. 1372، کانت، ترجمه میرعبدالحسین نقیب‌زاده، تهران، طهوری.
- Boehm, Omri, 2009, Kant's Critique of Spinoza, Yale University.
- Grady, Kyle R. , 2008,The Discipline of Genius: Nature, Freedom and the Emergence of the Idea of System in Kant's Critical Philosophy, The Pennsylvania State University.
- Kant, I. , 1965, "Critique of Pure Reason", Trans by Norman Kemp Smith, pressdinMacmillan. Mascali.
- Barbara Froeschle, 1994, A Study of the evolution of the Phenomenological Nature of Cultural Consciousness Kant, Hegel, and Heidegger, University of North Carolina.
- MutindWaita, Jonathan, Carl F. H. Henry and the Metaphysical Foundations of Eoistemology, Dallas Theological Seminary, 2012.
- Stang, Nicholas Frederick, 2006, Kant's Modal Metaphysics, Princeton University.
 
 
 
CAPTCHA Image