دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
نویسنده = مجید صدرمجلس
تعداد مقالات: 7
بررسی و تحلیلِ گزارش ابن سینا از نظریة مُثُل در کتابِ شفاء
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مرداد 1403
چکیده
ابنسینا در دو رساله از رسالههای کتاب شفاء به گزارش و توصیف نظریة مثُل روی آورده و سپس به نقد آن میپردازد: مورد نخست فصل دهم از مقالة دوم در رسالة برهان از کتاب شفاء است و مورد بعدی فصل دوم از ... بیشترگزارشی انتقادی از ترجمه فارسی دو فصل کِندی و فارابی در تاریخ فلسفه اسلامی نصر- لیمن
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 715-741
چکیده
کتاب تاریخ فلسفه اسلامی حدود یک ربع قرن پیش از این، با ویرایش دو چهره سرشناس در زمینه فلسفه اسلامی یعنی سید حسین نصر و اولیور لیمن، از سوی انتشارات راتلج (Routledge) منتشر شد. جمعی از پژوهشگران در نگارش اثر ... بیشترمبانی آموزه تربیت سقراطی- افلاطونی در محاوره پروتاگوراس
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 127-148
چکیده
در این نوشته می کوشیم مبانی آموزه تربیتِ سقراطی-افلاطونی را در محاوره پروتاگوراس بررسی کنیم. این محاوره، سقراط و پروتاگوراس را در آتن قرن پنجم پ. م. در حال بررسی و نقد آراء تربیتی رایج، به تصویر می کشد. ... بیشتراحتمال وجود عالم پس از مرگ و آموزه ثواب و عقاب اَعمال در حیات اُخروی در فلسفه دیوید هیوم
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 360-377
چکیده
در حوزة فلسفة دین، مسئلة وجود عالم پس از مرگ و آموزة ثواب و عقاب اَعمال در حیات اُخروی یکی از مسائل مهم و غامضی است که متألهان و فیلسوفان دین را به ارائة دیدگاه های نابرابر و متناقض درباب آن واداشته ... بیشترمعنای زندگی در فلسفۀ افلاطون با تکیه بر آموزۀ «مثال خیر»
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، ، صفحه 243-264
چکیده
پرسش از «معنای زندگی» و تلاش برای پاسخ گویی به آن، یکی از مهم ترین دغدغه های فکری آدمی از دیرباز تاکنون است. برخی معتقدند پژوهش در باب معنای زندگی درواقع پژوهش در باب «غایت» یا «هدف» زندگی ... بیشتراشراق و شهود از نگاه افلاطون
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-26
چکیده
وجود معرفت شهودی و معنای آن همواره محل نزاع در بین مفسّران افلاطون بوده است؛ برخی اصلاً قائل به چنین شناختی نزد افلاطون نبوده و عدهای که آن را پذیرفتهاند، در عقلانی یا عرفانی بودن آن اختلافنظر دارند. ... بیشترتحلیلی بر مبحث معترضة افلاطون در محاورة ثئایتتوس
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 129-145