Journal of Philosophical Investigations
سوژه در وضعیت های تفریقی (مروری بر مفهوم سوژه در ادوار اندیشۀآلن بدیو با تأکید بر هستی شناسی تفریقی)
سوژه در وضعیت های تفریقی (مروری بر مفهوم سوژه در ادوار اندیشۀآلن بدیو با تأکید بر هستی شناسی تفریقی)

زهرا سارا نمایندگی؛ علی فتح طاهری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مرداد 1403

https://doi.org/10.22034/jpiut.2024.60750.3722

چکیده
  مفهوم سوژه برای فیلسوف فرانسوی معاصر، آلن بدیو، بسیار با اهمیت بوده و در آثاری چون نظریۀ سوژه، اخلاق، هستی و رخداد و منطق جهان ها بدان پرداخته می شود. با توجه به سیر اندیشۀ بدیو و بروز تحولات در کلیتِ نگرۀ ...  بیشتر
رتوریک و نسبت آن با سیاست در اندیشه ارسطو
رتوریک و نسبت آن با سیاست در اندیشه ارسطو

فاطمه رایگانی؛ علی فتح طاهری؛ علی نقی باقرشاهی؛ میثم سفیدخوش

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 222-241

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52677.3326

چکیده
  رتوریک که در ادبیات فلسفی ما به خطابه برگردانده شده است، به‌عنوان یکی از صناعات خمس که اقناعی اما غیریقینی است شناخته می‌شود و فلسفه‌ورزان آن را به‌عنوان صناعتی غیرفلسفی و غیرمعتبر کنار نهاده‌اند. ...  بیشتر
مشخصه های امر پیشین نزد کانت
مشخصه های امر پیشین نزد کانت

مهدی سلیمانی خورموجی؛ علی فتح طاهری؛ سید مسعود سیف

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1397، ، صفحه 21-42

چکیده
  کانت بخش عمده‌ای از نقد عقل محض را به تبیین شأن معرفتی امر پیشین، جست‌وجوی خاستگاه، تعیین محدوده‌ اعتبار و تشریح مصادیق آن اختصاص داده است. با‌این-همه، و حتی باآنکه وی در هر دو ویرایش نقد، کم‌وبیش، ...  بیشتر
Ontology of Time in Cinema; a Deleuzian reading of Still Life and Prince Ehtejab with an emphasis on the concept of Time-Image*
Ontology of Time in Cinema; a Deleuzian reading of Still Life and Prince Ehtejab with an emphasis on the concept of Time-Image*

علی فتح طاهری؛ فائزه جعفریان

دوره 11، شماره 21 ، دی 1396، ، صفحه 39-52

چکیده
  Gilles Deleuze, the notable post-modern philosopher, in his two-volume cinematic books Cinema 1: movement-image (1986) and Cinema 2: time-image (1989) recognizes two major periods in history of cinema (classic and modern) in terms of representing movement and time respectively. Referring to various films of modern cinema especially post-war European cinema like ...  بیشتر