دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = سوژه
تعداد مقالات: 7
سوژه در وضعیت های تفریقی (مروری بر مفهوم سوژه در ادوار اندیشۀآلن بدیو با تأکید بر هستی شناسی تفریقی)
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مرداد 1403
چکیده
مفهوم سوژه برای فیلسوف فرانسوی معاصر، آلن بدیو، بسیار با اهمیت بوده و در آثاری چون نظریۀ سوژه، اخلاق، هستی و رخداد و منطق جهان ها بدان پرداخته می شود. با توجه به سیر اندیشۀ بدیو و بروز تحولات در کلیتِ نگرۀ ... بیشترنقش محوری زمان در تفسیر اونتولوژیک هایدگر از فلسفه کانت
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 709-740
چکیده
زمان در تفسیر اونتولوژیک هایدگر از کانت چه نقش و جایگاهی دارد؟ تفسیر هایدگر از فلسفه کانت، تفسیری بحث برانگیز و متفاوت از جریان تفسیرهای معمول از فلسفه او است. هایدگر در پرتوی فهم معنای وجود به تفسیر ... بیشترخوانش هگلی-لاکانیِ ژیژک از سوژه
دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 248-267
چکیده
ژیژک در نظرگرفتن فلسفة هگل را همچون اوج سیستمسازی و ایدهآلیسم مطلق که درنهایت تنوع و چندگانگی واقعیت را در ایده و معرفت مطلق منحل میکند، نوعی داوری شتابزده درباب فلسفه او میداند. او بر این ... بیشتراندراج بهمثابه «تا» خوانش دلوزی از اصل اندراج محمول در مفهوم موضوع در فلسفه لایبنیتس و پیدایش مفهوم سوژه «تا»
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 230-248
چکیده
این مقاله با تمرکز بر اصل اندراج در فلسفه لایبنیتس و خوانش ژیل دلوز از آن بر این ادعا است که نقد فلسفیِ اندیشه لایبنیتس به شیوه نقد دلوزی منجر به بازآفرینی مفهوم «تا» و سوژه «تا» در اندیشه ... بیشترسوبژکتیویته در فلسفه دکارت
دوره 14، شماره 30 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 75-100
چکیده
سوبژکتیویته عبارت است از اصالت من انسان در قلمروهای معرفت شناسی، جهان شناسی، اخلاق، زیبا شناسی، هنر، دین و علم. شکاکیت عمومی دکارت اورا به سوبژکتیویته رهنمون شد، زیرا او بعد از شک در همه چیز، وجود خود ... بیشترافشای کلیت نهفته در تکینگی: تحلیل بخش یقین حسی از کتاب پدیدارشناسی روح هگل
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 57-87
چکیده
هگل در نخستین بخش از کتاب پدیدارشناسی روح، ادعاهای مهمی از یقین حسی را مورد نقد قرار داده است که دارای اهمیت استراتژیک در کل فرایند کتاب خویش است. یقین حسی مدعی است که شناختی تکین و جزئی از ابژه بلاواسطه ... بیشترواکاوی نسبت میان آگاهی و سوژه در اندیشه سیاسی لویی آلتوسر
دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، ، صفحه 137-152