دوره 19 (1404)
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = خیر
تعداد مقالات: 6
مفهوم شر از دیدگاه ابن میمون و غزالی
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 319-336
چکیده
هدف از این مقاله، بررسی مسأله شر از دیدگاه ابنمیمون در دین یهود و امام محمد غزالی در دین اسلام است. ابنمیمون شر را صادره از خدا نمیداند؛ چون معتقد است که ضد وجود، فعلیت ندارد و همه شرور عدم هستند که ... بیشترتئودیسه یا عدل الهی
دوره 14، شماره 30 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 1-19
چکیده
بررسی تاریخ تحول تفکر فلسفی در غرب بیانگر آن است که از زمان افلاطون که خدای صانع (دمیورژ) با نظارة جهان معقول، جهان محسوس را به وجود آورد و گفت که خداوند نمیتواند بر برخی از ضرورتهای طبیعی فائق آید؛ ... بیشترزیبایی و نسبت آن با خیر در نظام فلسفی توماس آکوئیناس
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 117-138
چکیده
در نظام فکری توماس زیبایی امری متافیزیکی است. اتخاذ چنین رویکردی نسبت به زیبایی، لزوماً آن را با دیگر مفاهیم فلسفیـ ارزشی مرتبط میسازد. میتوان گفت که در بستر تفکر یونانی و قرون وسطایی که غالباً ... بیشترامکانپذیری آکراسیا از منظر سقراط و ارسطو
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 1-22
چکیده
آکراسیا هنگامی رخ میدهد که فاعل، در حالی که میتواند بهترین را انجام دهد برخلاف حکمِ همهجانبهنگرِ خویش به بهترین، رفتار کند. این سقراط بود که اولین بار مسئله را مطرح کرد. وی میگفت وقوع آکراسیا ... بیشتربررسی و مقایسه «شر» از دیدگاه آگوستین و ابنسینا
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 89-106
چکیده
ابنسینا و آگوستین هر دو فیلسوف الهی بودند و از سر ارادت و محبت به خداوند، مسألة شر را مورد تبیین قرار دادهاند. آگوستین در ابتدا نگاهی مادی به الوهیت داشته و پرسشهای بسیاری که در باب خداوند، خلقت و ... بیشترنسبت فضیلت با سعادت در نظام اخلاقی افلاطون
دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، ، صفحه 135-159