The Quarterly Journal of Philosophical Investigations
نقد جماعت‌گرایانه از بحران اخلاقی مدرنیته: بررسی چگونگی ساخت یک جامعۀ اخلاقی در اندیشه مک اینتایر
76. نقد جماعت‌گرایانه از بحران اخلاقی مدرنیته: بررسی چگونگی ساخت یک جامعۀ اخلاقی در اندیشه مک اینتایر

حجت قلندری

دوره 15، شماره 35 ، تابستان 1400، ، صفحه 226-247

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.43480.2741

چکیده
  چگونگی ارتباط اخلاق و جامعه، همواره یکی از مهم‌ترین پرسش‌های پیش‌رویِ اندیشمندان اجتماعی و فلاسفه بوده است. در آغاز دورۀ موسوم به روشنگری، اخلاقِ غایت‌مدار که دستاورد فلاسفۀ یونان باستان از جمله ...  بیشتر
رابطه لذت و سعادت از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
77. رابطه لذت و سعادت از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا

زهرا گنجی پور؛ فرج‌الله براتی؛ میثم امانی

دوره 15، شماره 35 ، تابستان 1400، ، صفحه 268-292

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.43028.2724

چکیده
  انسان‌ها از زمانی که پا به عرصه حیات می‌گذارند تا ابد با پدیده‌های لذّت و سعادت مواجه هستند. این دو مفهوم بسیار به هم نزدیک‌اند ولی تفاوت عمده باهم دارند و آن این که لذّت در موارد لحظه‌‌ای نیز به کار ...  بیشتر
ویژگی های اگزیستانسیال بدن در پدیدارشناسی مرلوپونتی
78. ویژگی های اگزیستانسیال بدن در پدیدارشناسی مرلوپونتی

ندا محجل؛ محمود صوفیانی؛ محمد اصغری

دوره 15، شماره 35 ، تابستان 1400، ، صفحه 293-316

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.46602.2872

چکیده
  در این مقاله سعی داریم نشان دهیم که موریس مرلوپونتی به سان قدیس حامی بدن تحلیل پدیدارشناختی از بدن ارائه می­دهد که نه از نوع روان­شناختی است نه از نوع عقل گرایانه بلکه از سنخ اگزیستانسیالیستی است. ...  بیشتر
نقش راجر اسکروتن در بسط زیبایی‌شناسی تحلیلی
79. نقش راجر اسکروتن در بسط زیبایی‌شناسی تحلیلی

محدثه مرجانی؛ اصغر فهیمی فر

دوره 15، شماره 35 ، تابستان 1400، ، صفحه 317-339

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.45070.2779

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش، واکاوی اندیشه‌های راجر اسکروتن(1944-2020)، فیلسوف بریتانیایی، در قلمرو زیبایی‌شناسی تحلیلی است. اسکروتن به طور خاص از پروژه نقادی قوای عقلانی کانت، و بصیرت‌های ویتگنشتاین در قلمرو ...  بیشتر
تاملی بر جایگاه جنسیت در هویت فرد: تشریح و نقد نظریه
80. تاملی بر جایگاه جنسیت در هویت فرد: تشریح و نقد نظریه "ذات گرایی وحدت بخش" شارلوت ویت

زهرا زرگر؛ هانیه غلامعلی؛ هما یزدانی

دوره 15، شماره 35 ، تابستان 1400، ، صفحه 340-357

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.43445.2738

چکیده
  متافیزیک جنسیت شاخه‌ای از فلسفه فمینسیتی است که به چیستی مقوله جنسیت می‌پردازد. یکی از نظریه‌پردازان این حوزه شارلوت ویت است که در نظریه ذات‌گرایی وحدت‌بخش، مساله جنسیت را از بعدی متفاوت مورد توجه ...  بیشتر
مطالعه تطبیقی آرای ژیل دلوز و نلسون گودمن در نقاشی و ادبیات مدرن با تمرکز بر مفهوم گریز از بازنمایی
81. مطالعه تطبیقی آرای ژیل دلوز و نلسون گودمن در نقاشی و ادبیات مدرن با تمرکز بر مفهوم گریز از بازنمایی

سارا مشاعی؛ لیلا منتظری

دوره 15، شماره 35 ، تابستان 1400، ، صفحه 358-378

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.44686.2764

چکیده
  مدرنیسم گرایشی است ذهنی و فکری از سوی انسان مدرن. ذهنی که در مواجه با بحران‌های زندگی به تغییری تازه مبدل شد و جنبه‌های مختلف زندگی را به‌واسطه اثر هنری تجلی بخشید. عصر مدرن شروع یک تغییر اساسی بود و ...  بیشتر
برهان حفره، جوهرگرایی خمینه ای و واقع گرایی وجودی
82. برهان حفره، جوهرگرایی خمینه ای و واقع گرایی وجودی

سعید معصومی

دوره 15، شماره 35 ، تابستان 1400، ، صفحه 379-401

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.42502.2694

چکیده
  برهان حفره، بعد از مقاله ارمن و نورتن(1987) به یکی از مباحث اصلی در فلسفه فضا-زمان تبدیل شده است که بر اساس آن نوع خاصی از جوهر‌‌گرایی (جوهرگرایی خمینه‌ای) قابل دفاع نخواهد بود؛ زیرا، به ناموجبیت رادیکال ...  بیشتر
بررسی انتقادی نسبت هنر سوررئالیسم با حقیقت با توجه به آراء هایدگر
83. بررسی انتقادی نسبت هنر سوررئالیسم با حقیقت با توجه به آراء هایدگر

منیره نادری؛ محمدجواد صافیان؛ حسین اردلانی

دوره 15، شماره 35 ، تابستان 1400، ، صفحه 402-420

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.46172.2834

چکیده
  هنر سورئال، هنری است که بر اساس نظریه ناخودآگاه فروید، توسط آندره برتون و لویی آراگون پایه‌گذاری شد. هنرمندان این سبک هنری در پی آزادسازی ناخودآگاه فردی و خلق ‌کار هنری با توجه به ناخودآگاه و رویا و ...  بیشتر
فیشته و قوام یافتنِ اجتماعیِ سوژه
84. فیشته و قوام یافتنِ اجتماعیِ سوژه

آرش اباذری

دوره 15، شماره 34 ، بهار 1400، ، صفحه 1-22

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.40769.2618

چکیده
  در مرکز آنچه امروز «فلسفه قاره‌ای» خوانده می‌شود، تزی است که می‌توان آن را «تز اجتماعی بودن سوژه» نامید. مطابق این تز، سوژه ضرورتاً به صورت اجتماعی تقویم می‌یابد. به عبارت دیگر، چنین نیست ...  بیشتر
مسأله استقرا نزد هیوم
85. مسأله استقرا نزد هیوم

زهرا اسمعیلی؛ محمد حکاک

دوره 15، شماره 34 ، بهار 1400، ، صفحه 23-40

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.40138.2581

چکیده
  هدف از این پژوهش، بررسی ‌‌‌راه‌حل هیوم برای مسأله استقراست. اینکه آیا می‌توان با مشاهده چند نمونه جزئی درباره موارد مشابه مشاهده نشده حکم صادر کرد، مسأله‌‌ای است که همچنان یکی از بحث‌‌‌های داغ ...  بیشتر
تفسیر پیشگفتار هگل بر کتاب فلسفۀ حق و بررسی مؤلفه‌های اساسی فلسفۀ سیاسی او
86. تفسیر پیشگفتار هگل بر کتاب فلسفۀ حق و بررسی مؤلفه‌های اساسی فلسفۀ سیاسی او

محسن باقرزاده مشکی‌باف

دوره 15، شماره 34 ، بهار 1400، ، صفحه 41-62

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.41252.2651

چکیده
  نگارنده، پیشگفتار فلسفه حق هگل را با توجه به سه شکافی که هگل در اندیشه و فرهنگ آلمانی یافته است به گونه‌ای بازسازی می‌کند که نه تنها دلیل نوشتن کتاب فلسفه حق روشن شود بلکه حتی ضرورت گسست از این شکاف‌ها ...  بیشتر
در باب اهمیت نقاشی: خوانشی پدیدارشناختی از نقاشی ایرانی با نگاه به آرای استیون کروئل و پاول کراودر
87. در باب اهمیت نقاشی: خوانشی پدیدارشناختی از نقاشی ایرانی با نگاه به آرای استیون کروئل و پاول کراودر

فاطمه بنویدی

دوره 15، شماره 34 ، بهار 1400، ، صفحه 63-82

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.41619.2663

چکیده
  مسئله پژوهش حاضر در وهلة اول تبیین چرایی اهمیت نقاشی است.این مقاله در مسیر گشودن این مسئله‌ آرای استیون کروئل و پاول کراودر را در سنت پدیدارشناسی بازخوانی می‌کند. به اعتقاد آنها نقاشی فقط انتقال اطلاعات ...  بیشتر
جایگاه مفروضات غیرتجربی در علم و تبعات آن بر ایده علم دینی-بومی
88. جایگاه مفروضات غیرتجربی در علم و تبعات آن بر ایده علم دینی-بومی

امیر حاجی زاده

دوره 15، شماره 34 ، بهار 1400، ، صفحه 100-121

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.42279.2687

چکیده
  جریان‌های فلسفه علم بعد از دهه شصت میلادی، به شکل ویژه‌ای اصل تحقیق‌پذیری و همچنین باور به وجود یک روش‌‌‌‌‌ صریح و مطلق برای ارزیابی دعاوی مختلف علمی را کنار گذاشته‌اند. از سوی دیگر چنین انتقاداتی ...  بیشتر
محمد بن زکریای رازی: فیلسوف دگراندیش یا طبیب فیلسوف‌نما
89. محمد بن زکریای رازی: فیلسوف دگراندیش یا طبیب فیلسوف‌نما

ثریا سلیمانی؛ عباسعلی منصوری

دوره 15، شماره 34 ، بهار 1400، ، صفحه 160-177

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.41220.2648

چکیده
  < p dir="RTL">محمد بن زکریای رازی یک از چالش برانگیز­ترین شخصیت‌ها در تاریخ علم در جهان اسلام است. صرف نظر از چالش در مورد آراء فلسفی، طبی یا دینی او،‌ یکی از چالش­ها­ی دامنه‌‌‌‌دار نسبت زکریا با ...  بیشتر
تبیین ضرورت بکارگیری مشاوره فلسفی در معنادرمانی
90. تبیین ضرورت بکارگیری مشاوره فلسفی در معنادرمانی

رهام شرف

دوره 15، شماره 34 ، بهار 1400، ، صفحه 198-223

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.42892.2714

چکیده
  مشاوره فلسفی یکی از اقسام مشاوره است که در سی سال اخیر به شدت مورد توجه کشورهای توسعه یافته قرار گرفته و نه تنها در پاسخگویی به پرسش‌های فلسفی مراجعان بلکه در درمان اختلالات روانشناختی و معضلات فردی ...  بیشتر
رشد عقل و نظام حقوقی فراگیر در اندیشه کانت
91. رشد عقل و نظام حقوقی فراگیر در اندیشه کانت

آرتمیس قبادی؛ محمدرضا شمشیری؛ زهره سعادتمند

دوره 15، شماره 34 ، بهار 1400، ، صفحه 284-299

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.40683.2610

چکیده
  در نظام فلسفی کانت، روشنگری معطوف به آینده‌ای است که در آن آدمی می‌تواند به ذات خود یعنی به آزادی و حداکثر شکوفایی استعدادهای خود دست یابد؛ استعدادهایی که طبیعت یا همان مشیت الهی در اختیار وی نهاده است. ...  بیشتر
مفهوم فضا در پدیدارشناسی کاسیرر، هایدگر و اشمیتس
92. مفهوم فضا در پدیدارشناسی کاسیرر، هایدگر و اشمیتس

احسان مروجی؛ پرویز ضیاء شهابی؛ مالک حسینی

دوره 15، شماره 34 ، بهار 1400، ، صفحه 363-380

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.41348.2655

چکیده
  مفهوم فضا از آغاز فلسفه و تفکر انتزاعی در یونان باستان همواره درون‌مایه و موضوعی بنیادین بوده و به دلیل تغییر و تحولات فرهنگی‌ـ‌تاریخیِ فضامندی در طول تاریخ معرفت در معرض تغییرات اساسی قرار گرفته است. ...  بیشتر
موضوع متافیزیک: نقد رویکرد نوکانتی ناتورپ با استناد به تفسیر هاملن
93. موضوع متافیزیک: نقد رویکرد نوکانتی ناتورپ با استناد به تفسیر هاملن

هدیه یعقوبی بجمعه؛ شهین اعوانی؛ احسان کریمی ترشیزی

دوره 15، شماره 34 ، بهار 1400، ، صفحه 381-398

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.41049.2636

چکیده
  ارسطو در متافیزیک در پی مطالعه دانشی است که از آن با نام‌های حکمت، علم به موجود بما هو موجود، فلسفه اولی، و الهیات یاد کرده است. رابطه عناوین مختلف دانش متافیزیک با یکدیگر، اول بار توسط پل ناتورپ به عنوان ...  بیشتر
بررسی تحقق صلح کانتی از رهگذر حاکمیت بین المللی قانون
94. بررسی تحقق صلح کانتی از رهگذر حاکمیت بین المللی قانون

پریسا دانشفر؛ هیبت الله نژندی منش

دوره 14، شماره 33 ، زمستان 1399، ، صفحه 115-129

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.42991.2721

چکیده
  رویکرد پیشینی و جهان­شهریِ کانت در پیدایش نظریه‌های حکومت و صلح جهانی و نیز شکل­گیری نهادهای جهانی با رویکردِ حاکمیت بین‌المللی قانون مانند سازمان ملل، موثر واقع شده است. دیدگاه وی پیرامون صلح جهانی ...  بیشتر
Overcoming Cartesian Dualism in Light of Mulla Sadra's Philosophy
95. Overcoming Cartesian Dualism in Light of Mulla Sadra's Philosophy

علی کرباسی زاده اصفهانی؛ محمدرضا بهتاش

دوره 14، شماره 32 ، پاییز 1399، ، صفحه 95-108

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.43014.2723

چکیده
  This article tries to find a way out of the epistemological problem and the self-body question in Cartesian dualism in light of Mulla Sadra Shirazi's philosophy. There are possibilities in Sadra's thought which make achieving this objective possible. The argument develops in three steps to bring into focus the subject, the object, and knowledge. Concerning the ...  بیشتر
The Deficiency (Death) or Efficiency (Birth) of Language: Samuel Beckett and Jürgen Habermas
96. The Deficiency (Death) or Efficiency (Birth) of Language: Samuel Beckett and Jürgen Habermas

حسین صبوری؛ امین خانبازیان

دوره 14، شماره 32 ، پاییز 1399، ، صفحه 264-273

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.42949.2717

چکیده
  The proximity of philosophy and literature has been endured since the dawn of time, both holding their stand among the critical thinkers from the ancient age to the modern time. A wide range of schools and thoughts have come to the stage of philosophy, one of the last ones being the Frankfurt School, whose notions target the social life of human beings and their ...  بیشتر
Mulla Sadra on the Relation of Sharia and Practical Philosophy
97. Mulla Sadra on the Relation of Sharia and Practical Philosophy

مریم صمدیه؛ محمد مهدوی

دوره 14، شماره 32 ، پاییز 1399، ، صفحه 289-302

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.42411.2690

چکیده
  To explain Mulla Sadra’s viewpoint of the relationship of practical wisdom and Sharia, one needs to turn to the explanation of human soul and its perfection (happiness). It should be mentioned that the nature of practical wisdom and its principles are specified based on the definition that is offered of happiness. According to Mulla Sadra, true happiness ...  بیشتر