نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2 استادیار گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
3 دانشیار گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
چکیده
در نظام فلسفی کانت، روشنگری معطوف به آیندهای است که در آن آدمی میتواند به ذات خود یعنی به آزادی و حداکثر شکوفایی استعدادهای خود دست یابد؛ استعدادهایی که طبیعت یا همان مشیت الهی در اختیار وی نهاده است. در این نگاه، حرکت عقل در طول تاریخ معطوف به رشد آدمی در مسیر خواست طبیعت بوده است؛ خواستی که طبیعت نیز از همان مجرا به خواسته اصلیاش که همانا فرهنگ و مدنیت جوامع بشری است، دست مییابد. در این ایدة غایتمندانه، تمامیت تاریخ، تاریخِ حرکت گام به گام آدمی به سوی آزادی و عقلانیت و اخلاقیت در قالب نظامی اجتماعی- مدنی است که در آن آدمی ذات خود را در هیئت مشارکتهای مدنی، مهار جنگ و رشد آموزش و فرهنگ به نمایش میگذارد و بدینترتیب ایدة وحدت متجسم میشود. این نوشتار تلاش دارد نشان دهد چگونه کانت ایدة اصلی روسو مبنیبر ضرورت تغییر طبیعت ثانویه آدمی متناسب با خواست طبیعت را در دو نظام حقوقی- مدنی و نظام تعلیم و تربیت بهخدمت گرفته و طرح انقلابی روسو را در چارچوب نظریة رشد عقل بازخوانی کرده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Improvement of Reason and Legal Syestem in Kant's Thought
نویسندگان [English]
- Mohammad Reza Shamshiri 2
- Zohreh Saadatmand 3
1 PhD Student of Philosophy of Education, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Philosophy, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
3 Associate Professor, Department of Curriculum planning, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Enlightenment, in Kant's philosophical system, focuses on the future in which, man can attain his essence, that is to say, his freedom and the maximum efflorescence of talents; the same talents nature or divine providence has given him. Under this perspective, the direction of reason throughout history has been focused on the growth of man toward the will of nature; a desire the nature through the same channel achieves which is culture and civilization of human societies. In this ultimate idea, the entire history is the history of man's step-by-step movement toward freedom, rationality, and morality in the form of a socio-civil system in which, man demonstrates his nature with civil participation, control of war, and the growth of education and culture hence, the idea of unity is embodied. This article tries to show how Kant uses Rousseau's main idea based on the need to change man’s secondary nature in accordance with nature’s will in both legal-civil system and education system, and reviews Rousseau's revolutionary plan in the framework of his theory of intellect.
کلیدواژهها [English]
- the future
- sir
- the growth of reason
- education
- the legal system
- nature
- Kant
ارسال نظر در مورد این مقاله