Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه پژوهش‌های عالی هنر، دانشگاه هنر اصفهان

2 دانشجوی دکترای پژوهش هنر دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان

چکیده

هنگامی که ایمانوئل کانت در دقیقه سوم نقد قوه حکم از امر زیبا به مثابه امری که صورت و فرم آن از غایت‌مندی بدون غایت برخوردار باشد بحث نمود، راه برای طرح نظریات متعددی در قلمرو هنر گشوده شد. یکی از این نظریات فرمالیسم است که بر آموزه فرم هنری و طرح هارمونیک اثر هنری که به چیزی غیر از خود اشاره ندارد تاکید دارد. فرمالیست‌ها که بر پایه آراء کانت در حوزه کمپوزیسیون و طرح گشتالتی یک اثر هنری، آراء خود را طرح نمودند به زودی با سیر در صورت و فرم اثر هنری نظریات خود را مطرح ساختند. مفهوم فرم دلالتگر که توسط یکی از منتفذترین فرمالیستها، کلایو بل، مطرح شد پایه و اساس تحلیل های فرمالیستی را شکل داده است. در مقاله پیش‌رو ضمن معرفی و تحلیل روش نگرش فرمالیستی به هنر، به نقد و آسیب‌شناسی چنین نگرشی به هنر پرداخته خواهد شد. از آنجا که در جهان معاصر حتی در کشور هایی با پیشینه فرهنگی قوی مانند ایران، در مواجهه با هنر، دیدگاه فرمالیستی به نحوی از انحا خودنمایی می‌کند، ضرورت شناخت و نقد این روش در جهت آشنایی محققان حوزه هنر امری ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Critics on the Formalistic Attitude to the Arts

نویسندگان [English]

  • marzieh piravi vanak 1
  • sheyda Nasiri 2

1 professor of art research, Isfahan University of Art

2 P.HD student of Art Research/ High Art research and Entrepreneurship Faculty, Art University of Isfahan

چکیده [English]

Kant wrote in the third minute of Critique of judgement on Beautiful Thing: It is beautiful if it has a harmonic and integrated design and the plan does not refer to anything but itself; In other words, it is an unnecessarily sublime condition. Formalism is the direct output of the theory of Kant, which has entered into the field of art and begins to define what art and the nature of works of art could be. The formalism as a reaction against the idea of representing art, which avoids any representation or illustration and makes a dramatic transformation in the sphere of connections creating a work among the works of art. Formalism has directly led to the birth of a variety of modern art schools, foe instance cubism and minimalism have emerged from formalistic perspectives to what art is.

Modern artists rejected any representation, adhering to the teachings of formalistic attitude to art, and often created images that enter into the work of art due to the use of a stunning and integrated visual system

کلیدواژه‌ها [English]

  • Art methodologies
  • Formalism
  • Immanuel Kant
  • Clive Bell
CAPTCHA Image