Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای پژوهش هنر،دانشگاه هنر اصفهان، ایران.

2 دانشیار گروه پژوهش‌های عالی هنر، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.

چکیده

هنگامی که ایمانوئل کانت در دقیقه سوم نقد قوه حکم از امر زیبا به مثابه امری که صورت و فرم آن از غایت­مندی بدون غایت برخوردار باشد بحث نمود، راه برای طرح نظریات متعددی در قلمرو هنر گشوده شد. یکی از این نظریات فرمالیسم است که بر آموزه فرم هنری و طرح هارمونیک اثر هنری که به چیزی غیر از خود اشاره ندارد تاکید دارد. فرمالیست­ها که بر پایه آراء کانت در حوزه کمپوزیسیون و طرح گشتالتی یک اثر هنری، آراء خود را طرح نمودند به زودی با سیر در صورت و فرم اثر هنری نظریات خود را مطرح ساختند. مفهوم فرم دلالتگر که توسط یکی از منتفذترین فرمالیست­ها، کلایو بل، مطرح شد پایه و اساس تحلیل‌‌های فرمالیستی را شکل داده است. در مقاله پیش­رو ضمن معرفی و تحلیل روش نگرش فرمالیستی به هنر، به نقد و آسیب­شناسی چنین نگرشی به هنر پرداخته خواهد شد. از آنجا که در جهان معاصر حتی در کشور‌‌هایی با پیشینه فرهنگی قوی مانند ایران، در مواجهه با هنر، دیدگاه فرمالیستی به نحوی از انحاء خودنمایی می­کند، ضرورت شناخت و نقد این روش در جهت آشنایی محققان حوزه هنر امری ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Critics on the Formalistic Attitude to the Arts

نویسندگان [English]

  • Sheyda Nasiri 1
  • Marzieh Piravi Vanak 2

1 PhD Candidate of Art Research, Art University of Esfahan, Iran

2 Associate Professor of Art Research Department, Art University of Esfahan, Iran

چکیده [English]

When Immanuel Kant, in the third minute of his critique of the power of judgement, discussed the beautiful thing as something whose face and form have an infinite finality, the way was opened for proposing several ideas in the realm of art. One of these theories is formalism, which emphasizes the doctrine of artistic form and the harmonic design of an artwork that does not refer to anything other than itself. The formalists, who proposed their opinions based on Kant's opinions in the field of composition and the Gestalt design of an artwork, soon presented their views on the shape and form of the artwork. The concept of denotative form, which was proposed by one of the most influential formalists, Clive Bell, has formed the basis of formalist analysis. In the upcoming article, while introducing and analyzing the formalist approach to art, the criticism and pathology of this approach to art will be discussed. Since in the contemporary world, even in countries with a strong cultural background like Iran, when dealing with art, a formalist point of view appears in some way, the necessity of recognizing and criticizing this method is essential in order to familiarize researchers in the field of art.

کلیدواژه‌ها [English]

  • art methodologies
  • formalism
  • Immanuel Kant
  • Clive Bell
Akhgar, M. (2017). The Retrieval of the Sensible. Bidgol Publication. (In Persian)
Amraee, B. (2014). Intersemiotics analysis of form and space relations Journal of Honar-Ha-Ye-Ziba Honar-Ha-Ye-Tajassomi, 19, pp. 25-36. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=295371, (In Persian)
Arnheim, R. (2009). Art and visual perception. Translated by M. Akhgar, Samt Publication. (In Persian)
Bell, C. (1914). Art. Chatto and Windus.
Bertens, J. W. (2017). Literary Theory: The basics. Translated by F. Sojoudi, Elm Publication. (In Persian)
Carol, N. (2013). Philosophy of Art. Translated by S. Tabatabaee, Matn Publication. (In Persian)
Cohn, T. S. (2000). Theory-Change as Structure-Change: Comments on the Formalism. Springer.
Eagleton, T. (2008). Literary Theory: An Introduction. Translated by A. Mokhber, Markaz Publication. (In Persian)
Foulquie, P. (1962). Dictionnaire de la langue philosophique. Universitaires de France.
Guerin, W. (1991). A handbook of critical approaches to literature. Translated by Z. Mihankhah, Etelaat Publication. (In Persian)
Kant, I. (2014). Critic of Judgement. Translated by Abdelkarim Rashidian, Ney Publication. (In Persian)
     Lacey, A. R. (1986). Dictionary of philosophy. Routledge.
Motamedi, A. (2021). Kant's Aesthetics Subjectivity, Philosophical Investigations, 37, pp. 741-763.
Nachbar, T. B. (2018). Form and Formalism. Virginia University Pub.
Oswald, H. (2019). What is Art? Translated by A. Ramin, Hermes Publication. (In Persian)
Prettejohn, E. (2012). Beauty and Art. Translated by S. Khavarinejad, Soreh-ye Mehr Publication. (In Persian)
Rones, D. (1942). The dictionary of philosophy. Peter Owen pub.
Rusenthal, M. (1973). A dictionary of philosophy. Progress pub.
Sheppard, A. (2019). Introduction of the philosophy of Art. Translated by A. Ramin, Elmi va Farhangi Publication. (In Persian)
Waibl, E. (1997). Worterbuch philosophischer Fachbegriffe. K. G. Saur Pub.
Warburton, N. (2003). The Art questions. Translated by M. Abedinifard, Qoqnos Publication. (In Persian)
Wong, W. (2010). Principles of Form and Design. Translated by N. Lavasani & A. BidarBakht, Ney Publication. (In Persian)
Zhao, A. & Yuan, L. (2017). Theoretical Problems of Russian Formalism from Paradigm Perspective. Language and Semiotic Studies, 3(3), 125-144.
CAPTCHA Image