نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای پژوهش هنر،دانشگاه هنر اصفهان، ایران.
2 دانشیار گروه پژوهشهای عالی هنر، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.
چکیده
هنگامی که ایمانوئل کانت در دقیقه سوم نقد قوه حکم از امر زیبا به مثابه امری که صورت و فرم آن از غایتمندی بدون غایت برخوردار باشد بحث نمود، راه برای طرح نظریات متعددی در قلمرو هنر گشوده شد. یکی از این نظریات فرمالیسم است که بر آموزه فرم هنری و طرح هارمونیک اثر هنری که به چیزی غیر از خود اشاره ندارد تاکید دارد. فرمالیستها که بر پایه آراء کانت در حوزه کمپوزیسیون و طرح گشتالتی یک اثر هنری، آراء خود را طرح نمودند به زودی با سیر در صورت و فرم اثر هنری نظریات خود را مطرح ساختند. مفهوم فرم دلالتگر که توسط یکی از منتفذترین فرمالیستها، کلایو بل، مطرح شد پایه و اساس تحلیلهای فرمالیستی را شکل داده است. در مقاله پیشرو ضمن معرفی و تحلیل روش نگرش فرمالیستی به هنر، به نقد و آسیبشناسی چنین نگرشی به هنر پرداخته خواهد شد. از آنجا که در جهان معاصر حتی در کشورهایی با پیشینه فرهنگی قوی مانند ایران، در مواجهه با هنر، دیدگاه فرمالیستی به نحوی از انحاء خودنمایی میکند، ضرورت شناخت و نقد این روش در جهت آشنایی محققان حوزه هنر امری ضروری است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Critics on the Formalistic Attitude to the Arts
نویسندگان [English]
- Sheyda Nasiri 1
- Marzieh Piravi Vanak 2
1 PhD Candidate of Art Research, Art University of Esfahan, Iran
2 Associate Professor of Art Research Department, Art University of Esfahan, Iran
چکیده [English]
When Immanuel Kant, in the third minute of his critique of the power of judgement, discussed the beautiful thing as something whose face and form have an infinite finality, the way was opened for proposing several ideas in the realm of art. One of these theories is formalism, which emphasizes the doctrine of artistic form and the harmonic design of an artwork that does not refer to anything other than itself. The formalists, who proposed their opinions based on Kant's opinions in the field of composition and the Gestalt design of an artwork, soon presented their views on the shape and form of the artwork. The concept of denotative form, which was proposed by one of the most influential formalists, Clive Bell, has formed the basis of formalist analysis. In the upcoming article, while introducing and analyzing the formalist approach to art, the criticism and pathology of this approach to art will be discussed. Since in the contemporary world, even in countries with a strong cultural background like Iran, when dealing with art, a formalist point of view appears in some way, the necessity of recognizing and criticizing this method is essential in order to familiarize researchers in the field of art.
کلیدواژهها [English]
- art methodologies
- formalism
- Immanuel Kant
- Clive Bell
ارسال نظر در مورد این مقاله