Document Type : Research Paper
Author
Assistant Professor of Philosophy, University of Tabriz
Abstract
هدف این مقاله توجه به چهار وجه مهم انتقادهای واندولد بر گادامر است. نخست، موضع او در برابر این ادعای گادامر است که هرمنیوتیک گادامر «هرمنیوتیک فلسفی» است و نه یک روششناسی. دوم، نظر واندولد در مورد تفسیر بهمثابه بازگشت ضروری به نیّت مولف است و به «چگونگی حالت ذهنی مولف». آیا تفسیر مناسب همین است؟ و آیا قابل حصول است؟ گادامر به جهت ریشهداشتن در اندیشه هایدگر، هرمنیوتیکی را ارایه میدهد که رویهمرفته عاری از قصدیّت است. سوم، در حالی که واندولد تفسیر را بهمثابه فعل انسان میبیند، گادامر آن را واقعهای میداند که برای مفسّر اتفاق میافتد؛ حادثهای که او در آن مشارکت دارد. در نهایت،در این مقاله دیدگاههای اساساً متفاوت دو متفکر در باب زبان و تأثیری که این دو دیدگاه متفاوت در تفسیر دارند مورد بررسی و مداقه قرار میگیرد. در این بررسی و مداقه، مبنایی برای تفاوتهای بسیار موجود میان واندولد و گادامر در مورد تفسیر آشکار میشود.
Keywords
Critique, Routledge Kegan Paul.
Gadamer, Hans-Georg. 1990. Truth and Method. 2nd edition, revised. Translated and revised by
Joel Weinsheimer and Donald G. Marshall. New York: Crossroad Pub. Corp.
Hirsch, E.D. 1967. Validity in Interpretation; New Haven: Yale University Press.
Hoy, David Couzens. 1978. The Critical Circle: Literature, History, and Philosophical
Hermeneutics. Berkeley: University of California Press.
Palmer, Richard E. 1969. Hermeneutics: Interpretation Theory in Schleiermacher, Dilthey,
Heidegger, and Gadamer. Illinois: Northwestern University Press.
Vandevelde, Pol. 2005. “The Task of the Interpreter: Text, Meaning, and Negotiation,” University
of Pittesburgh Press.
Weinsheimer, Joel. 1991. Philosophical Hermeneutics and Literary Theory. Yale University.
Weinsheimer, Joel. 1988. Gadamer's Hermeneutics: A Reading of Truth and Method, Yale
University
Send comment about this article