Document Type : Research Paper
Author
Associate professor of philosophy, University of Tavriz
Abstract
ملاصدرا در آغاز کتاب بزرگ خویش، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه، میگوید کتابش را بر اساس سفرهای چهارگانه عارفان نامگذاری و تقسیمبندی کرده است. سخنان عارفان و ملاصدرا در خصوص این سفرها خواننده آشنا با فلسفه یونان را به یاد فایدروس و جمهوری افلاطون (به ترتیب، سفر ارواح به آسمان و تمثیل غار) میاندازد. ملاصدرا علیرغم وعدهای که در آغاز کتاب داده است، از عهده تطبیق ابواب کتابش بر سفرهای چهارگانه عارفان، بهویژه در سفر چهارم، برنیامده است. در این مقاله، پس از سیری در روش تربیت فلسفی افلاطون و سخنان او در تمثیل غار و به دنبال اشارهای به اقوال مربوط به سفرهای چهاگانه صدرایی، توضیح دادهایم که عارفان در این خصوص سازگاری روشنتری با افلاطون دارند؛ و دلیل ناتوانی ملاصدرا از تطبیق ابواب کتابش با اسفار عارفان (و با مراحل مطرح در تمثیل غار افلاطون) را بازگفتهایم.
Keywords
press.
Copleston, F.C. 1971. A History of Philosophy, vol. 1 Greece and Rome. London: Search Press.
Guthrie, W.K.C. 1975. A History of Greek Philosophy, vol. 4. Cambridge University Press.
Plato, 1989. The Collected Dialogues, ed. Edith Hamilton and Huntington Cairns. Princeton
University Press
Send comment about this article