The Quarterly Journal of Philosophical Investigations
بررسی و نقد آراء «لئونارد سویدلر» درباره اخلاق جهانی
1. بررسی و نقد آراء «لئونارد سویدلر» درباره اخلاق جهانی

زهرا ذوفقاری؛ علی ارشد ریاحی؛ غلامحسین توکلی؛ شهاب الدین ذوفقاری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.46450.2862

چکیده
  اخلاق جهانی نیازی است که پدیده جهانی‌شدن، پژوهشگران مختلف را به‌سوی آن سوق داده است. در این میان برخی همچون لئونارد سویدلر، الهی‌دان کاتولیک، درصدد ارائه اصول اخلاق جهانی بر پایه اشتراک ادیان برآمده‌اند. ...  بیشتر
تقسیم پساپدیدارشناسانۀ روابط انسان و تکنولوژی از نظر دون‎آیدی و ظرفیت‎های آن برای اخلاق کاربری تکنولوژی
2. تقسیم پساپدیدارشناسانۀ روابط انسان و تکنولوژی از نظر دون‎آیدی و ظرفیت‎های آن برای اخلاق کاربری تکنولوژی

مرتضی طباطبایی؛ غلامحسین توکلی

دوره 12، شماره 23 ، تابستان 1397، ، صفحه 43-59

چکیده
  اخلاق کاربری تکنولوژی، نیازمند دسته‎بندی مناسبی از تکنولوژی‎هاست تا بتوان برای هر دستۀ کلان تکنولوژی، اصولی اخلاقی را متناسب با ویژگی‎های مشترک هر دسته تدارک دید. دون ‎آیدی در رویکرد پساپدیدارشناسی ...  بیشتر
امکان‌پذیری آکراسیا از منظر سقراط و ارسطو
3. امکان‌پذیری آکراسیا از منظر سقراط و ارسطو

آروین آذرگین؛ غلامحسین توکلی

دوره 9، شماره 16 ، بهار 1394، ، صفحه 1-22

چکیده
  آکراسیا هنگامی رخ می‌دهد که فاعل، در حالی که می‌تواند بهترین را انجام دهد، برخلاف حکمِ همه‌جانبه‌نگرِ خویش به بهترین، رفتار کند. این مسئله را اولین بار سقراط مطرح کرد. وی می‌گفت وقوع آکراسیا امکان‌ناپذیر ...  بیشتر
جایگاه اخلاق در اندیشه هایدگر و جایگاه هایدگر در فلسفه اخلاق
4. جایگاه اخلاق در اندیشه هایدگر و جایگاه هایدگر در فلسفه اخلاق

محمد جواد موحدی؛ غلامحسین توکلی

دوره 7، شماره 12 ، بهار 1392، ، صفحه 1-138

چکیده
  هایدگر در مورد اخلاق بسیار کم می­نویسد و خود نیز بیان می­کند که پرسش­های اخلاقی در مباحث او جایی ندارند. بنابراین، جایگاه اخلاق در اندیشة­ او بسیار مبهم و ناآشکار است و این خود سبب شده است تا تفاسیر ...  بیشتر
حقیقت مضاعف
5. حقیقت مضاعف

غلامحسین توکلی

دوره 2، شماره 203 ، تابستان 1387، ، صفحه 31-60

چکیده
  حقیقت مضاعف را که در فرهنگ مسیحی از باری منفی برخوردار است به ابن­رشد و پیروانش نسبت داده­اند. گفته شده که آنان باور داشته‌اند قضایای دینی و قضایای فلسفی در عین ناسازگاری می‌توانند هر دو صادق و در ...  بیشتر