دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = ذهن
تعداد مقالات: 6
پیامد ذهن شناسی کانت با تکیه بر نظریه مطابقت
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مرداد 1403
چکیده
در عصر جدید پرداختن به مسائل معرفتشناسی در کانون توجه قرارداشت. برای کانت نیز معرفتشناسی دغدغه اصلی بود اما تمایز کانت در پرداختن به مسائل معرفتشناختی نسبت به گذشتگان در این نکته قراردارد که ... بیشترتحلیلی بر موانع تربیت عقلانی از دیدگاه هگل
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 521-539
چکیده
هدف اصلی این پژوهش تحلیل موانع تربیت عقلی از دیدگاه هگل است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی و روش تحقیق بهکاررفته، روش تحلیل محتوای کیفی است. نتایج این پژوهش نشان داد که موانع فردی تربیت عقلانی از ... بیشتربررسی رفتار و رفتارگرایی در اندیشه ویتگنشتاین
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 17-29
چکیده
در نوشتار حاضر برآنیم تا به یکی از وجوه فلسفه ذهن، یعنی بحث از سرشت حالات ذهنی، از نگاه ویتگنشتاین بپردازیم. کم و بیش، موضع و ایستار ویتگنشتاین پیرامون این بحث را، به دیدگاه رفتارگرایی نزدیک دانستهاند. ... بیشترقرائتی نو (غیرارسطویی) از انسان، خدا و جهان در نظام فکری دکارت
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، ، صفحه 141-156
چکیده
دکارت را پدر فلسفة جدید مینامند اما باید دید چرا فلسفهای که دکارت طرح آن را درمیاندازد، با وصف «جدید» همراه است. تازگی نظام فلسفی دکارت به این است که میکوشد تصویر تازهای از انسان، خدا و ... بیشترPlace goes wrong in treating mind-brain relationship: Clarifying why identity theory is neither reasonable nor a mere scientific problem in disguise
دوره 9، شماره 17 ، اسفند 1394، ، صفحه 173-202
چکیده
پِلِیس بر این باور است که مسائل فلسفی مرتبط با ماهیتِ نسبتِ میان ذهن و مغز، در نهایت بهنفعِ مادیگرایی -خصوصاً نظریه اینهمانیِ نوعی- کنار گذاشته یا منحل خواهند شد. او این مدعا را فرضیهای علمی ... بیشترراهحل هگل برای دوگانگی ذهن و عینِ دکارتی
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 61-78