Journal of Philosophical Investigations
بررسی نقاط ضعف آموزش فلسفه اسلامی در حیطه آموزش آکادمیک
بررسی نقاط ضعف آموزش فلسفه اسلامی در حیطه آموزش آکادمیک

ابراهیم امرانی؛ رضا رسولی شربیانی؛ حسین زارع؛ غلامحسین خدری

دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 461-482

https://doi.org/10.22034/jpiut.2024.59810.3660

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی نقاط ضعف آموزش فلسفه اسلامی در مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها می‌پردازد. در این نوشتار با محوریت کتاب نهایه‌الحکمه، مباحثی از هستی‌شناسی، انسان‌شناسی، معرفت‌شناسی و خداشناسی بیان‌شده ...  بیشتر
تحولات علم بر مبنای سه سیر فلسفی؛ نگاه ماهوی، اصالت وجود وحدت تشکیکی و وحدت شخصی
تحولات علم بر مبنای سه سیر فلسفی؛ نگاه ماهوی، اصالت وجود وحدت تشکیکی و وحدت شخصی

علی بابایی

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 108-129

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.53905.3419

چکیده
  ملاصدرا سه سیر فلسفی اصالت ماهیت (یا مبنای قوم) اصالت وجود وحدت تشکیکی و اصالت وجود وحدت شخصی را تجربه کرده‌است؛ این سه سیر چون حکمِ اصل و محورِ مباحثِ حکمت متعالیه را دارد به تحول در فروع و نتایج می­انجامد؛ ...  بیشتر
سه گانه های تشکیکی در عالم معرفت اسلامی
سه گانه های تشکیکی در عالم معرفت اسلامی

علی بابایی

دوره 14، شماره 31 ، مرداد 1399، ، صفحه 387-411

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.37782.2491

چکیده
  در بطنِ منابعِ حکمی، عرفانی و متونِ دینی به مناسبت­های مختلف سه­گانه­های بسیاری طرح شده است؛ این سه­گانه­ها را می­توان به سه دسته 1. سه­گانه­های مرتبط با مراتبِ شوونِ حق تعالی، 2. مراتب عالم ...  بیشتر
حرکت در مجردات بر پایه مبانی فلسفه اسلامی
حرکت در مجردات بر پایه مبانی فلسفه اسلامی

یحیی نورمحمدی نجف آبادی

دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 253-283

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.8012

چکیده
  از جمله موضوعات پیچیده در مباحث تغیر و حرکت، امکان حرکت (سیلان وجود جوهری یا عرضی شیء) در مجردات (چیزی که نه تنها جسم نیست، بدون وجود جسم و تعلق به آن نیز می­تواند باقی بماند) است. آیا می­توان بر پایه ...  بیشتر