دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = دلوز
تعداد مقالات: 7
مقایسه هستیشناسی مارتین هایدگر و ژیل دلوز از بعد اجتماعی: فوگ در برابر ریتورنلو
دوره 18، شماره 49 ، آذر 1403، ، صفحه 155-176
چکیده
هدف این مقاله ایجاد پیوند میان هستیشناسی و فرمهای موسیقایی است. برای رسیدن به این هدف، هستیشناسی بنیادین هایدگر در برابر هستیشناسی تفاوت دلوز قرار گرفته تا بتوان از امکانات این تقابل استفاده کرد. ... بیشترژیل دلوز و روایت رهایی سوژه بر اساسِ کتاب «منطق احساس»
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 623-638
چکیده
ژیل دلوز در کتاب «منطق احساس» که شرحی بر نقاشیهای فرانسیس بیکن است به صراحت و مکرر از نقد روایت میگوید؛ اما حقیقت این است که او نه روایت به طور کلی که روایت فیگوراتیو و بازنمایانه را رد میکند ... بیشترپیوند میل و آپاراتوس و درک نوینی از مفهوم رخداد در فلسفه دلوز و گاتاری
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 379-398
چکیده
در این مقاله میخواهیم به مفهوم میل در فلسفة دلوز و گاتاری پرداخته و از رهگذر آن به درک هستیشناسی دلوز نائل شویم. آنها در صورتبندی مفهوم «میل» در پی پاسخ به مسئلة جهان آشوبناک انسان معاصر ... بیشترمفهوم «معنا» در منطق معنای ژیل دلوز
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 407-428
چکیده
دلوز در نقد هستیشناسی ذات در کتاب منطق معنا به ارائه «هستیشناسی معنا»ی خود میپردازد که مفهوم «معنا» بهعنوان نقطه مرکزی این هستیشناسی به منظور پیوند هستی و اندیشه در آن طرح میشود. ... بیشترواکاوی مفهوم زمان (یا صیروت) دلوزی در عکاسی به سبک فوتومنتاژ
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 92-118
چکیده
در این مقاله سعی داریم مفهوم زمان یا دیرند یا استمرار دلوزی را عکاسی به سبک فتومونتاژ با استناد به نقاشی های فرانسیس بیکن تحلیل و بررسی نماییم. دلوز بحث زمان را با استفاده از فلسفه برگسون در رابطه با ... بیشتراندراج بهمثابه «تا» خوانش دلوزی از اصل اندراج محمول در مفهوم موضوع در فلسفه لایبنیتس و پیدایش مفهوم سوژه «تا»
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 230-248
چکیده
این مقاله با تمرکز بر اصل اندراج در فلسفه لایبنیتس و خوانش ژیل دلوز از آن بر این ادعا است که نقد فلسفیِ اندیشه لایبنیتس به شیوه نقد دلوزی منجر به بازآفرینی مفهوم «تا» و سوژه «تا» در اندیشه ... بیشترازآنخودسازی و فلسفه ژیل دلوز: جستاری درباره ارتباط تفکر و ضدافلاطونگراییِ دلوزی با هنر مدرن
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 83-101