The Quarterly Journal of Philosophical Investigations
مرگ سوبژه در عصر شبکه‌های اجتماعی بر اساس مفهوم «واقعیت فرکتال» ژان بودریار
1. مرگ سوبژه در عصر شبکه‌های اجتماعی بر اساس مفهوم «واقعیت فرکتال» ژان بودریار

امیررضا مافی شیراز؛ بیژن عبدالکریمی

دوره 15، شماره 34 ، بهار 1400، ، صفحه 327-344

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.40194.2605

چکیده
  فلسفه مدرن همواره با دو مفهوم سوبژه و ابژه مواجه بوده و هر فیلسوفی در نظام فلسفی خود به تعریف این مفاهیم پرداخته است. دکارت به عنوان مبدع مفهوم سوبژه در شکل مدرن آن و کانت به عنوان فیلسوفی که سوبژه دکارتی ...  بیشتر
سوبژکتیویته در فلسفه دکارت
2. سوبژکتیویته در فلسفه دکارت

اله یار رحمتی؛ پرویز ضیاء شهابی؛ رضا داوری اردکانی

دوره 14، شماره 30 ، بهار 1399، ، صفحه 75-100

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.38790.2519

چکیده
  سوبژکتیویته عبارت است از اصالت من انسان در قلمروهای معرفت شناسی، جهان شناسی، اخلاق، زیبا شناسی، هنر، دین و علم. شکاکیت عمومی دکارت اورا به سوبژکتیویته رهنمون شد، زیرا او بعد از شک در همه چیز، وجود خود ...  بیشتر
افشای کلیت نهفته در تکینگی: تحلیل بخش یقین حسی از کتاب پدیدارشناسی روح هگل
3. افشای کلیت نهفته در تکینگی: تحلیل بخش یقین حسی از کتاب پدیدارشناسی روح هگل

محسن باقرزاده مشکی باف؛ محسن حبیبی

دوره 13، شماره 29 ، زمستان 1398، ، صفحه 57-87

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.30366.2162

چکیده
  هگل در نخستین بخش از کتاب پدیدارشناسی روح، ادعاهای مهمی از یقین حسی را مورد نقد قرار داده است که دارای اهمیت استراتژیک در کل فرایند کتاب خویش است. یقین حسی مدعی است که شناختی تکین و جزئی از ابژه‌ بلاواسطه ...  بیشتر