Journal of Philosophical Investigations
ظهور و بروز امر مطلق در اثر هنری توسط نبوغ در فلسفه هنر متقدم شلینگ
ظهور و بروز امر مطلق در اثر هنری توسط نبوغ در فلسفه هنر متقدم شلینگ

علی سلمانی؛ سپهر سلیمی

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 312-329

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.55906.3499

چکیده
  شلینگ به­دنبال آگاهیِ تام روح انسان است، از طرفی روح آگاه محصول ذهنیتِ انسان است، فلذا در طبیعت روحی ناآگاه تدبیر امور می­کند. بنابراین گذار شلینگ از فلسفه ­طبیعت به ایده­آلیسم استعلبایی، در راستای ...  بیشتر
مفهوم‌شناسیِ «نظام»؛ تفسیر هایدگر از دیدگاه شلینگ
مفهوم‌شناسیِ «نظام»؛ تفسیر هایدگر از دیدگاه شلینگ

الهام کریمی دورکی؛ محمد مشکات

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 656-676

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.57594.3573

چکیده
  نوشتار حاضر تفکر هایدگر دربارۀ مفهوم «نظام» در رسالۀ شلینگ با عنوان پژوهش‌های فلسفی در باب ذاتِ آزادی انسان (1809) را در نظر می‌آورد. رجوع متأملانۀ هایدگر به رسالۀ شلینگ، در قالب دو درسگفتار و تفسیر ...  بیشتر
تبیین رابطۀ هنر و طبیعت در فلسفۀ شلینگ
تبیین رابطۀ هنر و طبیعت در فلسفۀ شلینگ

رکسانا ریاحی؛ علی مرادخانی؛ محمد شکری

دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 97-114

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.43136.2729

چکیده
  شلینگ به‌منظور دست‌یابی به بنیان مشترک «من» و طبیعت، با ابطال دوگانگی میان آن دو و اثبات عدم امکان تقلیل طبیعت به سلسلۀ علل و معلول‌های مکانیکی، به رویکرد جدیدی در فلسفۀ طبیعت دست می‌یابد. او ...  بیشتر