Journal of Philosophical Investigations
تأملی در فلسفة تحلیلی و قاره‌ای؛ نهیلیسم، میراثی از عصر روشنگری
تأملی در فلسفة تحلیلی و قاره‌ای؛ نهیلیسم، میراثی از عصر روشنگری

حامد موانیه ای؛ محمد رعایت جهرمی

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 717-735

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.56520.3532

چکیده
  در این نوشتار تلاش بر آن داریم تا با تأکید بر زمینه و زمانه‌ای که منجر به پیدایش دو نحلة تحلیلی و قاره‌ای گردید به بررسی خاستگاه‌های اصلی و بنیادیِ پیدایش آن‌ها در فلسفة کانت و چالش‌ها و نقاط ضعف و قوت ...  بیشتر
نسبت میان روش سقراطی و دوستداری دانایی (فیلوسوفیا)
نسبت میان روش سقراطی و دوستداری دانایی (فیلوسوفیا)

کاظم هانی

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 181-195

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52220.3263

چکیده
  روش سقراطی که به روش ابطالی معروف است روشی است که در محاورات اولیه افلاطون؛ یعنی محاورات سقراطی به کار برده می‌شود. این روش پاسخی به ادعای سوفسطائیان راجع به تعلیم فضیلت بود. سقراط با به کار بردن این روش ...  بیشتر
خوانش بینامتنی دیالوگیسم باختین بر اساس دیالکتیک هگل
خوانش بینامتنی دیالوگیسم باختین بر اساس دیالکتیک هگل

یوسف شاقول؛ مریم السادات حسینی‌سیرت

دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 362-388

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.42511.2695

چکیده
  با وجود این که اندیشه باختین و هگل در نظر اول ارتباط چندان روشنی با یکدیگر ندارند و به خصوص که باختین در اظهارنظرهای صریح خود منتقد هگل و روش دیالکتیکی اوست، اما می‌توان بر اساس اصول خود باختین خوانشی ...  بیشتر
نقد نیچه‌ای پل تیلیش بر دیالکتیک کارل بارت
نقد نیچه‌ای پل تیلیش بر دیالکتیک کارل بارت

حسین خدادادی؛ احمد عسگری

دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 193-216

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.30711.2180

چکیده
  یکی از مسائلی که در کلام مسیحی بحثهای دامنه‌داری را موجب شده، تبیین نحوة رابطة میان دو قلمرو اگزیستانس (جهان اسفل) و ذات (جهان برتر) است. پاسخ به این مسئله از آن جهت که می‌تواند راه‌حلی برای معضل بی‌معنایی ...  بیشتر
روش فرضیه در فلسفه افلاطون
روش فرضیه در فلسفه افلاطون

ملیحه ابویی مهریزی

دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 1-21

چکیده
  در مقالة حاضر روش فرضیه را در فلسفة افلاطون مورد بررسی قرار می‌دهیم و برای این منظور به ترتیب سه محاوره منون، فایدون و جمهوری را- که روش مذکور در آنها به صراحت طرح شده‌اند- مورد واکاوی قرار داده، سیر تغییر ...  بیشتر
اشراق و شهود از نگاه افلاطون
اشراق و شهود از نگاه افلاطون

مریم سلطانی کوهانستانی؛ مجید صدرمجلس

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-26

چکیده
  وجود معرفت شهودی و معنای آن همواره محل نزاع در بین مفسّران افلاطون بوده است؛ برخی اصلاً قائل به چنین شناختی نزد افلاطون نبوده و عده‌ای که آن را پذیرفته‌اند، در عقلانی یا عرفانی بودن آن اختلاف‌نظر دارند. ...  بیشتر