دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = ابنسینا
تعداد مقالات: 7
بررسی و تحلیلِ گزارش ابن سینا از نظریة مُثُل در کتابِ شفاء
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مرداد 1403
چکیده
ابنسینا در دو رساله از رسالههای کتاب شفاء به گزارش و توصیف نظریة مثُل روی آورده و سپس به نقد آن میپردازد: مورد نخست فصل دهم از مقالة دوم در رسالة برهان از کتاب شفاء است و مورد بعدی فصل دوم از ... بیشتربررسی نقش عمل در استکمال عقل نظری در آراء مشائیان (کندی، فارابی و ابنسینا)
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 730-743
چکیده
هدف: در این نوشتار آراء مشائیان نظیر کندی، فارابی و ابنسینا ذیل نقش عمل در استکمال عقل نظری است.روش پژوهش: روش این پژوهش بر اساس تحلیل منطقی است. اهمیت تحقیق به سببِ تبیین میان عمل و علم است که به نوعی ... بیشترآیا تکامل، چندجهانی و ابتدا نداشتن کیهان محصول علم جدید هستند؟
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 70-99
چکیده
شناخت بیشتر طبیعت در دو قرن اخیر و پیشرفتهای چشمگیر علم و تکنولوژی موجب بوجود آمدن ایدهها و رویکردهای جذاب و جدیدی شده است که منتسب به علم معاصر شناخته میشود. ایدههایی نظیر تکامل در زیستشناسی، ... بیشترتبیین، تحلیل و سنجش صورت نوعی در فلسفه ابنسینا و سهروردی
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 880-902
چکیده
صورت نوعی چیست؟ و آیا آن جوهر است یا عرض؟ یکی از پرسشهای اساسی فلسفههای باستان و اسلامی است و پاسخ به آن، یکی از مهمترین و اولین دغدغههای فیلسوفان بوده و هست. در میان فیلسوفان دیدگاه ابنسینا (به ... بیشتربررسی تطبیقی رئوس ثمانیه در فلسفه سینوی و حکمت صدرایی
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 353-373
چکیده
بررسی تطبیقی رئوس ثمانیه در فلسفه سینوی و حکمت صدراییچکیده فلسفه ابنسینا به اقتفای فلسفه فارابی با تدقیق در آرا، حکمای یونان باستان، شالوده حکمت اسلامی و از پایه های مهم و اساسی حکمت متعالیه به شمار ... بیشترجرح و تعدیل نظریه تعریف ارسطویی در منطق سینوی
دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 173-187
چکیده
از دیدگاه ارسطو، تعریف منطقی اشیا، نخستین گام برای دستیابی به معرفت علمی و برهانی است و شناخت کامل اشیا تنها در سایه شناختن ذات آنها و تعریف حدی امکانپذیر است. ابنسینا هم که به پیروی از ارسطو، معرفت ... بیشتربررسی و مقایسه «شر» از دیدگاه آگوستین و ابنسینا
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 89-106