دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = هوسرل
تعداد مقالات: 7
«زیستجهان» در پدیدارشناسی آلفرد شوتز
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 533-561
چکیده
زیستجهان به معنی جهان چنان که تجربه و زیسته می شود، مفهومی است که نخست در پدیدارشناسی هوسرل متولد شد و پس از او در زمینه های مختلف به کار رفت. آلفرد شوتز پایه گذار جامعه شناسی پدیدارشناختی، که ... بیشترتفسیر استعلایی هوسرل از فلسفۀ هیوم
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 122-140
چکیده
در این مقاله بر اساس شواهد موجود در آثار هوسرل و هیوم استدلال شده است که تفسیر خاص هوسرل از فلسفۀ هیوم بهعنوان فلسفهای استعلایی ریشه در رویکرد خاص هوسرل به جستجوی امر استعلایی در فلسفۀ جدید دارد ... بیشترزمانمندی آگاهی و تاریخمندی آگاهی: گذر هوسرل از پروژه استعلایی
دوره 10، شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی) ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 21-35
چکیده
در این مقاله از طریق شرح اجمالی نظر هوسرل دربارۀ زمان-آگاهی و بهخصوص تمرکز بر سطح سوم زمانمندی، استدلال شده است که در واپسین تأملات وی درباب زمان که در دستنوشتههای C منتشر شده است، چرخشی در پدیدارشناسی ... بیشترتقلیل ایدتیک، خاستگاه جدایی هایدگر از هوسرل
دوره 10، شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی) ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 111-124
چکیده
پدیده شناسی با تقلیل تاریخ و فعلیت اشیاء، به پدیده های محض دست می یابد، و بدین ترتیب سرزمین ویژه خود را خود می سازد. اما با تقلیل پدیده شناختی «جهان» را از کف می دهیم و باید ... بیشترنگاه انتقادی گادامر به هوسرل
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 23-42
چکیده
هوسرل، علاوه بر دیلتای و هایدگر، یکی از کسانی است که گادامر در "حقیقت و روش" بارها به وی اشاره نموده و از اندیشه هایش تاثیر پذیرفته است. مواجهه گادامر با هوسرل، علی رغم عظمت او در نزد گادامر و تاثرش از وی، ... بیشتراخلاق در پدیدهشناسی هوسرل
دوره 7، شماره 13 ، آبان 1392، ، صفحه 147-171
چکیده
هوسرل با آغاز از جهان آگاهی اگو و تاکید بر باقی ماندن در این قلمرو، متهم به نادیده گرفتن غیریت مطلق «دیگری» و تقلیل آن به حضور آگاهی است. در واقع وی با تقلیل «دیگری» اخلاق را از دست میدهد و بنابراین خشونت ... بیشترتقابل من ـ دیگری: معضل اخلاق
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 147-159