Journal of Philosophical Investigations
Image, Time, and Photography Based on Heidegger’s Kant and the Problem of Metaphysics
Image, Time, and Photography Based on Heidegger’s Kant and the Problem of Metaphysics

سام غضنفری؛ فریده آفرین

دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 72-89

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.47066.2909

چکیده
  In Kant and the Problem of Metaphysics (KPM), Heidegger shows how the initial image-making power of the imagination is pictorial in the pure image of time. He further clarifies the recognized link between the syntheses and the time-visualizing power of images which is pictorial formative power, which can visualize time. The three syntheses of imagination are ...  بیشتر
زمان هایدگری در نمایشنامۀ «در انتظار گودو»
زمان هایدگری در نمایشنامۀ «در انتظار گودو»

محمود صوفیانی؛ حسین اصل عبداللهی؛ محمد فرهمند؛ ابراهیم دانش

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 550-577

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.53989.3397

چکیده
  مسئلۀ زمان همواره در طول تاریخ یکی از بزرگ‌ترین سؤالات فیلسوفان و دانشمندان حوزۀ فیزیک بوده است. بدون شک هر تفکر فلسفی به اشکال مختلف در آثار ادبی و هنری نمود پیدا می‌کند و در این میان نویسندگان و هنرمندانی ...  بیشتر
واکاوی مفهوم زمان (یا صیروت) دلوزی در عکاسی به سبک فوتومنتاژ
واکاوی مفهوم زمان (یا صیروت) دلوزی در عکاسی به سبک فوتومنتاژ

محمدعلی اللهوردی پور؛ پدرام دادفر

دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 92-118

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.50338.3121

چکیده
  در این مقاله سعی داریم مفهوم زمان یا دیرند یا استمرار دلوزی را عکاسی به سبک فتومونتاژ با استناد به نقاشی های فرانسیس بیکن تحلیل و بررسی نماییم. دلوز بحث زمان را با استفاده از فلسفه برگسون در رابطه با ...  بیشتر
موریس بلانشو و مسأله زمان؛ بر اساس واکاوی رمان توما، ظلمت
موریس بلانشو و مسأله زمان؛ بر اساس واکاوی رمان توما، ظلمت

سمیرا رشیدپور نساری

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 469-494

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.48370.3009

چکیده
  مسأله نسبت میان زمان و ادبیات از دیرباز مورد توجه و موضوع بحث متفکران مختلف بوده است. یکی از نویسندگانی که می‌توان این نسبت را از حیث فلسفی در آثار داستانی او جستجو کرد، داستان‌نویس، منتقد و متفکر معاصر ...  بیشتر
نقش محوری زمان در تفسیر اونتولوژیک هایدگر از فلسفه کانت
نقش محوری زمان در تفسیر اونتولوژیک هایدگر از فلسفه کانت

علی آقایی پور؛ محمود صوفیانی

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 709-740

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.47501.2944

چکیده
  زمان در تفسیر اونتولوژیک هایدگر از کانت چه نقش و جایگاهی دارد؟ تفسیر هایدگر از فلسفه کانت، تفسیری بحث برانگیز و متفاوت از جریان تفسیرهای معمول از فلسفه او است. هایدگر در پرتوی فهم معنای وجود به تفسیر ...  بیشتر
زمان‌مندی در اندیشه متقدم هایدگر
زمان‌مندی در اندیشه متقدم هایدگر

احسان نظری؛ سید مسعود سیف؛ محمدحسن حیدری؛ علی نقی باقرشاهی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 375-397

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.8383

چکیده
  هایدگر متقدّم، در راستای تأسیس اُنتولوژی بنیادی، تا حدودی از بررسی فهم عامیانه‌ زمان چشم‌پوشی می‌کند و به تحلیل زمان‌مندی می‌پردازد. او معتقد است که فهم عامیانه  زمان، تنزّل زمان جهانی و خود زمان ...  بیشتر
بازنمایی اندیشۀ مارتین هایدگر در سینمای آندری تارکوفسکی
بازنمایی اندیشۀ مارتین هایدگر در سینمای آندری تارکوفسکی

سیدمهدی موسوی نژاد؛ محمد رعایت جهرمی

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1397، ، صفحه 157-174

چکیده
  وقتی از ارتباط سینما و فلسفه سخن می‌گوییم، درواقع، از چه سخن می‌گوییم؟ هنگامی که از نزدیکی و ارتباط آثار سینماییِ یک کارگردان با اندیشۀ یک فیلسوف بحث می‌کنیم، مرادمان چیست؟ گفت‌وگو دربارۀ همسایگی ...  بیشتر
هگل، هایدگر و مسالۀ زمان
هگل، هایدگر و مسالۀ زمان

محمدمهدی اردبیلی؛ علیرضا آزادی

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، ، صفحه 49-69

چکیده
  هرچند هگل نخستین کسی نبود که پای تاریخ را به فلسفه باز کرد، اما بی‌تردید جایگاه تاریخ در متافیزیک تا پیش از هگل هیچ گاه چنین والا نبوده است. هگل تاریخ را وارد جوهر و جهان کرد، به این معنا که جوهر ذاتا پدیده‌ای ...  بیشتر