دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = فهم
تعداد مقالات: 5
زبانمندی، صرفِ به بیان درآوردنِ تجربهها نیست؛ (نسبت زبان و فهم نزد گادامر)
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 89-107
چکیده
کانون بحث هرمنوتیک فلسفیِ گادامر مسئله فهم و بهنحو دقیقتر، نحوۀ رخدادِ فهم در مواجهۀ ما با جهان همچون یک «متن» است. گادامر درصدد پدیدارشناسیِ فهم، بیان شرایطِ امکانِ فهم و چگونگیِ رخ دادنِ ... بیشترGadamer’s Ambivalence toward the Enlightenment Project
دوره 6، شماره 11 ، آبان 1391، ، صفحه 53-81
چکیده
This essay explores Gadamer’s ambivalent relationship with modernity. Gadamer is a prominent critic of the Enlightenment project. His criticisms are both theoretical and practical. Theoretically, representationalism is at the center of modern epistemology for Gadamer. Practically, Gadamer sees the demotion of prudence (phronesis) ... بیشترمفهوم بازی نزد گادامر به مثابه بدیلی برای آگاهی زیباشناختی
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 17-41
چکیده
بررسی مفهوم «بازی» در عرصة هنر نزد گادامر موضوع اصلی این نوشتار را تشکیل میدهد. در این نوشتار سعی بر این است که نشان دهیم که استفادة گادامر از مفهوم بازی در عرصة هنر و زیباشناسی تا چه حد میتواند ... بیشترامر سوم در احکام تألیفی پیشینی در فلسفة کانت
دوره 3، شماره 214 ، اسفند 1388، ، صفحه 89-104
چکیده
کانت معتقد است در احکام تألیفی، به امر سوم یا واسطهای نیاز است تا محمولی که بیرون از مفهوم موضوع است و بهعبارت دیگر، مندرج در مفهوم موضوع نیست، به نحو مرتبط و ضروری به موضوع حمل کنیم. این مسأله در مورد ... بیشتردر باب انتقادهای وندواد بر کثرت انگاری انتقادی گادامر: چند سوال
دوره 2، شماره 205 ، دی 1387، ، صفحه 1-17