دوره 19 (1404)
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = شناخت
تعداد مقالات: 5
ارزیابی و تحلیل دیدگاه ذهنِ بدنمند
دوره 19، شماره 50 ، فروردین 1404، ، صفحه 405-436
چکیده
این مقاله با نگاهی به رویکردهای نابدنمند به ذهن، به بررسی دیدگاه ذهنِ بدنمند میپردازد. برپایۀ رویکردهای نابدنمند به ذهن، بدن در شکلگیری ذهن هیچ نقش بنیادینی ندارد. ذهن و بدن دو چیز متفاوت ... بیشتراهمیت روش آموزشمحور دانش منطق و معرفتشناسی نوصدرایی برای تعریف اصطلاحات علمی؛ موردپژوهی تعریف اصطلاح «تکنولوژی»
دوره 19، شماره 50 ، فروردین 1404، ، صفحه 437-464
چکیده
هدف: جامعه دانشگاهیان پدیده تکنولوژی با این مسئله مزمن مواجه هستند که از تکنولوژی تعریف دقیق، جامع و واحدی نشده است و حتی برخیشان دستیابی به چنین تعریفی را غیرممکن یا بیفایده دانستهاند. ... بیشترارزیابی جایگاه معرفتشناختی یقین در اندیشه ویتگنشتاین، از منظر عقلانیت نقاد
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 670-705
چکیده
ویتگنشتاین در معرفتشناسی خود به «یقین» معتقد است ولی آن را نه از جنس معرفت بلکه فقط زیربنای آن میداند. در اندیشه او معرفت در بازیهای زبانی عمومی خلاصه میشود، و بازیهای زبانی بر یقینیاتی ... بیشترنسبت شهود و هوش در فلسفهی برگسون
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، ، صفحه 77-89
چکیده
یکی از نقاط ابهام برانگیز در فلسفهی برگسون، نسبت میان هوش و شهود به عنوان دو منبع معرفتی انسان است. برگسون به دلیل تلقی خاص خود از جهان به عنوان امری پویا و سیال به دنبال روش معتبری برای دستیابی به شناخت ... بیشترکارل پوپر و برداشت تکاملی از شناخت
دوره 2، شماره 205 ، دی 1387، ، صفحه 1-22