دوره 19 (1404)
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = hermeneutics
تعداد مقالات: 9
فرآیند انتقال معنا در ترجمه از منظر پُل ریکور
دوره 19، شماره 50 ، فروردین 1404، ، صفحه 260-245
چکیده
ملاحظات متنی و زبانی نظامهای معنایی و ساختاری متن ترجمه را نشان میدهند. از سوی دیگر، تعامل و یا عدم تعامل نشانههای متنی زبان مبدا و زبان مقصد میتواند فرآیند انتقال معنا را دچار چالش کند. ... بیشترThe Functions of Preunderstandings in ʾAllāmah Ṭabāṭabāʾī’s Hermeneutics
دوره 18، شماره 48 ، شهریور 1403، ، صفحه 339-360
چکیده
Drawing upon the hermeneutic basis that understanding and interpretation of a text is conditioned by the reader’s preunderstanding, this article examines ʾAllamah Ṭabāṭabāʾī’s interpretive preunderstandings. In so doing, the article first, will explore ʾAllamah’s constitutive and non-constitutive preunderstandings. As the foundation ... بیشترInterpreting Kantian Religious Judgment for the Twenty-First Century
دوره 18، شماره 47 ، مرداد 1403، ، صفحه 9-28
چکیده
This article clears a path for employing the affirmative way of interpreting Kant's general theory of religion as a guidepost for twenty-first century religious practitioners. Before attempting such an employment, I correct several misconceptions regarding the affirmative way of interpreting Kant's theory that, if adopted as mainstream, would risk weakening its ... بیشترحکمت زمین؛ جهانِ معنای نقاشیهای مکتب شیراز-بهبهان از منظر فلسفۀ پدیدارشناسانه- هرمنوتیکی هانری کربن با رجوع به متون مزداییِ ایران باستان
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 150-178
چکیده
پژوهشِ حاضر کوشیده است به یاریِ رویکردِ پدیدارشناسانه-هرمنوتیکی هانری کربن به جهانِ معنایِ پنج نمونه از نقاشیهای تمثیلی گلچین اشعار به تاریخ 801 ه.ق متعلق به مکتب شیراز-بهبهان راهیابد. سه پرسش اصلی ... بیشتر«تعلّق به» و «گسستن از»؛ تأمّلی بر نسبت هرمنوتیک گادامر، پداگوژی انتقادی و سنّت
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 317-330
چکیده
در عالم فلسفه، بحثها دربارۀ مناقشۀ گادامر با هابرماس بر سر موضوع سنّت همچنان جاری است. اما در عرصۀ فلسفۀ تعلیم و تربیت معمولاً هرمنوتیک فلسفی گادامر از سوی مدافعان پداگوژی انتقادی، به محافظهکاری ... بیشترThat Philosophy as Epistemological-Based is Not Debased: A Critique of Post-Modernist/Hermeneutic Critique of Traditional Philosophy
دوره 11، شماره 21 ، دی 1396، ، صفحه 13-23
چکیده
Over the centuries, beginning with the classic Greeks through the trends of the mid-20th century, philosophical enterprise has been intricately and seemingly irretrievably rooted in the theory of the given—an edification of philosophy as that giant mirror and standard for measuring what counts as knowledge; but is it thus synonymous with or reducible to ... بیشترواکاوی روش تا ویلی ابن رشد
دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 115-132
چکیده
مسأله تأویل در منظومه اندیشه ابنرشد جایگاه ویژهای دارد، این مسأله کلید حل تعارض دین و فلسفه، نشان دهنده نادرستی نسبت کفر به فلاسفه و عامل فهم و تبیین نصوص دینی است. از نظر ابنرشد تأویل گذر از معنای ... بیشترThe Humanisti Heritage of Muhammad Arkoun
دوره 9، شماره 17 ، اسفند 1394، ، صفحه 203-227
چکیده
در این مقاله به معرفی دیدگاههای محمد آرکون (1928-2010) دربارۀ ادب، جامعهی مدنی و سکولاریزم میپردازیم. ما با پیگیری تأملات مربوط «ادب»، که الهامبخش آرکون در بازاندیشی در میراث اسلامی شده است، نشان ... بیشترهرمنوتیک، فن عام فهم و تفسیر از نظرگاه اشلایرماخر
دوره 2، شماره 205 ، دی 1387، ، صفحه 55-77