(university of Tabriz)The Quarterly Journal of Philosophical Investigations
واکاوی نگرش دلوز درباره هستی انسان و نسبت آن با مخاطب در هنر تعاملی
واکاوی نگرش دلوز درباره هستی انسان و نسبت آن با مخاطب در هنر تعاملی

پریا چوبک؛ محمد اکوان؛ محمدرضا شریف زاده؛ زهرا رهبرنیا

دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 83-99

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.40279.2586

چکیده
  گفتمان هنرهای خلاق تعاملی، سبب تغییر رویکرد مفهوم مخاطب هنری از نظاره­گری بی­کنش و منفعل به آفریننده­ای تعامل­گر و پویا بوده است که از منظر فلسفۀ پست­مدرن نگاهی قابل تأمل به انسان، بشمار می­آید. ...  بیشتر
بحثی دربارة واقعیت رویدادها در فلسفة زمان؛ بررسی انگارة واقعیت نسبی در مناقشه بر سر ناسازگاری مدل پویای واقعیت و نظریة نسبیت خاص
بحثی دربارة واقعیت رویدادها در فلسفة زمان؛ بررسی انگارة واقعیت نسبی در مناقشه بر سر ناسازگاری مدل پویای واقعیت و نظریة نسبیت خاص

حسن امیری آرا

دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 53-82

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.8024

چکیده
  فلسفة زمان در قرن بیستم، در یک تقسیم‎‌بندی کلی، شاهد تقابل میان دو گروه از نظریه‏پردازان بوده است. نظریه‌پردازان A که به مدل پویای واقعیت باور دارند و نظریه‏پردازان B که به مدل ایستای واقعیت معتقدند. ...  بیشتر
تعلیمیات (ta mathematica) افلاطون و ارتباط آن با حیات عالم
تعلیمیات (ta mathematica) افلاطون و ارتباط آن با حیات عالم

منیره پلنگی

دوره 1، شماره 202 ، دی 1386، ، صفحه 1-15

چکیده
  این مقاله اظهارات افلاطونی مشهور، لئون روبن را مبنی بر این که افلاطون میان نفس و تعلیمیات نوعی قرابت نزدیک به وحدت می­دیده است، تأیید و اثبات می­کند. بدین معنی که منظور افلاطون از تعلیمیات و نفس سریان­یافته ...  بیشتر