دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
تعداد مقالات: 10
رویکرد «نظریه محور» در باب شک دکارتی
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، صفحه 1-16
چکیده
رویکرد «نظریه محور» در باب شک دکارتی1این مقاله به دنبال تحقیق در شک دکارتی و پی افکندن نگاهی دیگر به این موضوع است. در این نوشتار پس از تعیین روششناسی تحقیق در فلسفة دکارت و تفکیک دو مقام رویکرد ... بیشترمفهوم بازی نزد گادامر به مثابه بدیلی برای آگاهی زیباشناختی
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، صفحه 17-41
چکیده
بررسی مفهوم «بازی» در عرصة هنر نزد گادامر موضوع اصلی این نوشتار را تشکیل میدهد. در این نوشتار سعی بر این است که نشان دهیم که استفادة گادامر از مفهوم بازی در عرصة هنر و زیباشناسی تا چه حد میتواند ... بیشترتبیین رویکرد میانرشتهای از دیدگاه معرفتشناسی حکمت متعالیه
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، صفحه 43-67
چکیده
رویکرد میانرشتهای یکی از تازهترین رویکردها به دانش است که به همراه ظرفیتهای فراوانی که در بر دارد، مسائلی را نیز به میان آورده است. در حال حاضر یکی از ضرورتهای رویکرد میانرشتهای به دانش، تبیین ... بیشترسودای سربالا: سقف اخلاق بر ستون سود
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، صفحه 69-88
چکیده
در فلسفة اخلاق، سه نگرش کلی دربارة میزان مطالبة اخلاق وجود دارد که عبارتند از اخلاق حداکثرگرا، اخلاق اعتدالگرا و اخلاق حداقلگرا. در این میان، اخلاق اعتدالگرا، که بسیار نزدیک به تصور کنونی بشر دربارة ... بیشتربررسی و مقایسه «شر» از دیدگاه آگوستین و ابنسینا
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، صفحه 89-106
چکیده
ابنسینا و آگوستین هر دو فیلسوف الهی بودند و از سر ارادت و محبت به خداوند، مسألة شر را مورد تبیین قرار دادهاند. آگوستین در ابتدا نگاهی مادی به الوهیت داشته و پرسشهای بسیاری که در باب خداوند، خلقت و ... بیشتروجودِ برای دیگری از دیدگاه سارتر
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، صفحه 107-128
چکیده
دغدغة اصلی سارتر بهخصوص در کتاب هستی و نیستی رابطة میان فاعل شناسا و متعلق شناساست. ازاینرو در ابتدا وجود را به دو دسته تقسیم میکند: وجودِ در خود (Being in itself) و وجودِ برای خود (Being for itself). در وجودِ برای ... بیشترتحلیلی بر مبحث معترضة افلاطون در محاورة ثئایتتوس
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، صفحه 129-145
چکیده
نوشتة حاضر گزارشی تحلیلی است از مبحث معترضة (the Digression) افلاطون در محاورة ثئایتتوس. مبحثی که طی آن افلاطون میان شیوههای زندگی فیلسوف با سخنور به مقایسه میپردازد. ضمن متن، نخست به این ... بیشترتقابل من ـ دیگری: معضل اخلاق
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، صفحه 147-159
چکیده
«فهمیدن دیگری» نقطة پارادوکسیکال اخلاق است: بدون آن هیچ اخلاقی ممکن نیست و تحقق آن نیز مستلزم حذف غیریت از دیگری و به رسمیت نشناختن آن است. فلسفة مدرن ما را در چنین موقعیت ناسازی قرار میدهد؛ ناسازهای ... بیشترشکوفندگی انسانی از دیدگاه فوت با نظر به آراء ارسطو
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، صفحه 161-176
چکیده
اخلاق فضیلت ارسطویی اخلاقی غایتگرا بود، بدین معنی که هدف از کسب فضایل اخلاقی را دستیابی انسان به سعادت یا اودایمونیا میدانست. بهترین تعبیری که از اودایمونیا صورت پذیرفته است شکوفندگی انسانی است که ... بیشترتفکیک پدیدار و ذات معقول: مسألهای جدید و یا تقریری نو از مسألهای کهن
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، صفحه 177-199