دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
نویسنده = ���������� ����������
تعداد مقالات: 9
پرسش از پایدیای سوبژکتیویته
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 16-32
چکیده
بنیاد جهان ما بر سوبژکتیویته نهاده شده است. در چنین جهانی و از منظر سوبژکتیوتیه، هر چند آدمی سوژه به دنیا نمیآید، ولی سوژه میشود. اما وصول به تراز سوژگی بر عهده پایدیای سوبژکتیویته و افق و گفتمان ... بیشتراحتمال وجود عالم پس از مرگ و آموزه ثواب و عقاب اَعمال در حیات اُخروی در فلسفه دیوید هیوم
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 360-377
چکیده
در حوزة فلسفة دین، مسئلة وجود عالم پس از مرگ و آموزة ثواب و عقاب اَعمال در حیات اُخروی یکی از مسائل مهم و غامضی است که متألهان و فیلسوفان دین را به ارائة دیدگاه های نابرابر و متناقض درباب آن واداشته ... بیشترمبانی فلسفی فلسفه برای کودکان (فبک) از نظر لیپمن: هستیشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 59-77
چکیده
فلسفه برای کودکان(فبک)، برنامهای است که توسط میتو لیپمن و در بستر فلسفه پراگماتیسم و به تاثر از نظریههای روانشناسی جدید به ویژه نظریات ویگوتسکی به ظهور رسیده است. این برنامه، ... بیشتربحران کرونا؛ خاستگاه چالش ها و پرسش های فلسفی
دوره 14، شماره 31 ، مرداد 1399، ، صفحه 77-107
چکیده
این مقاله مجموعه تاملاتی بر محور چالشها و پرسشهای فلسفی پیش رو در بحران کروناست. از این رو مقالهای توصیفی-تحلیلی و مشتمل بر فرضها و حدسهایی در باب پیامدها و امکانات فلسفی بحران موجود و مسایل مرتبط ... بیشتربررسی من استعلاییِ کانت از نگاه سلبی
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 51-70
چکیده
من استعلایی یکی از عناصر اصلی و بلکه اصل عالی در نظام فلسفی کانت است. یکی از شیوههای وررود به مسئله من استعلایی و تحلیل و بررسی آن در فلسفهکانت، نگاه سلبی به آن میباشد، زیرا در برخی مواقع، ... بیشترجرح و تعدیل نظریه تعریف ارسطویی در منطق سینوی
دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 173-187
چکیده
از دیدگاه ارسطو، تعریف منطقی اشیا، نخستین گام برای دستیابی به معرفت علمی و برهانی است و شناخت کامل اشیا تنها در سایه شناختن ذات آنها و تعریف حدی امکانپذیر است. ابنسینا هم که به پیروی از ارسطو، معرفت ... بیشترمبانی "برنهاد منطق ریاضی" راسل
دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، ، صفحه 105-119
چکیده
با در نظر گرفتن دو جریان فراگیر فلسفی قرن نوزدهم یعنی ایدهآلیسم و رئالیسم، آنچه در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد این است که راسل بر پایه کدام نظام فلسفی منطق گرایی خود را بنا کرد. طرح منطق ... بیشترکانت و مساله معنی داری یا بی معنایی متافیزیک
دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 93-113
چکیده
اینکه آیا از نظر کانت متافیزیک، معنادار است یا نه، مسأله اصلی این نوشتار است. در اینجا برآنیم تا در راستای این مسأله کلی، نظر کانت را در ذیل دو سوال زیر مورد بررسی قرار دهیم:اساساً معناداری و بیمعنایی ... بیشتررویکرد «نظریه محور» در باب شک دکارتی
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 1-16