The Quarterly Journal of Philosophical Investigations
رُبسپیر- کانت: بررسی نسبت آزادی مطلق و ترور با فلسفه اخلاق کانت براساس پدیدارشناسی روح هگل
1. رُبسپیر- کانت: بررسی نسبت آزادی مطلق و ترور با فلسفه اخلاق کانت براساس پدیدارشناسی روح هگل

محسن باقرزاده مشکی باف؛ محمود صوفیانی؛ محمد اصغری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 مرداد 1399

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.37889.2497

چکیده
  هگل در کتاب پدیدارشناسی روح ساختار دیالکتیکی تاریخ آگاهی انسان اروپایی را به تصویر کشیده است. او در تمام گذارهای آگاهی به برآیند‌های مختلف، ضرورت و نسبتی دیالکتیکی تشخیص داده است و آن را در تمامی ساحات ...  بیشتر
تفسیر پیشگفتار هگل بر کتاب فلسفۀ حق و بررسی مؤلفه‌های اساسی فلسفۀ سیاسی او
2. تفسیر پیشگفتار هگل بر کتاب فلسفۀ حق و بررسی مؤلفه‌های اساسی فلسفۀ سیاسی او

محسن باقرزاده مشکی‌باف

دوره 15، شماره 34 ، بهار 1400، ، صفحه 41-62

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.41252.2651

چکیده
  نگارنده، پیشگفتار فلسفه حق هگل را با توجه به سه شکافی که هگل در اندیشه و فرهنگ آلمانی یافته است به گونه‌ای بازسازی می‌کند که نه تنها دلیل نوشتن کتاب فلسفه حق روشن شود بلکه حتی ضرورت گسست از این شکاف‌ها ...  بیشتر
گسست ماکیاوللی از مبانی فلسفه سیاسی ارسطو
3. گسست ماکیاوللی از مبانی فلسفه سیاسی ارسطو

محسن باقرزاده مشکی باف؛ مصطفی عابدی؛ محمود صوفیانی

دوره 14، شماره 31 ، تابستان 1399، ، صفحه 333-361

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.31867.2233

چکیده
  در این پژوهش درصدد توضیح این موضوع هستیم که چگونه نیککولو ماکیاوللی، مبانی اندیشه سیاسی کلاسیک را به صورت بنیادین مورد نقد قرار می‌دهد و در گسست از آن مبانی، راه را برای ایجاد نگرشی جدید به سیاست و همچنین ...  بیشتر
افشای کلیت نهفته در تکینگی: تحلیل بخش یقین حسی از کتاب پدیدارشناسی روح هگل
4. افشای کلیت نهفته در تکینگی: تحلیل بخش یقین حسی از کتاب پدیدارشناسی روح هگل

محسن باقرزاده مشکی باف؛ محسن حبیبی

دوره 13، شماره 29 ، زمستان 1398، ، صفحه 57-87

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.30366.2162

چکیده
  هگل در نخستین بخش از کتاب پدیدارشناسی روح، ادعاهای مهمی از یقین حسی را مورد نقد قرار داده است که دارای اهمیت استراتژیک در کل فرایند کتاب خویش است. یقین حسی مدعی است که شناختی تکین و جزئی از ابژه‌ بلاواسطه ...  بیشتر