Journal of Philosophical Investigations
A Dialectic Approach to the Conception of Beauty and the Natural Aesthetics: an interdisciplinary perspective in focus
A Dialectic Approach to the Conception of Beauty and the Natural Aesthetics: an interdisciplinary perspective in focus

عباس مهرپویا؛ علی اصغر مروت

دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 191-202

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.59217.3633

چکیده
  Nature has aesthetics of its own, what can provoke the human mind into better recognizing the concept of beauty via mental perception. As such, human mind can interact with the nonverbal expressions of nature only to better his/her primitive aesthetic knowledge and reach a more novel recognition of aestheticism via the practice of interpretative deduction. This ...  بیشتر
The Relativity of the Subject of Truth in Alain Badiou’s Philosophy
The Relativity of the Subject of Truth in Alain Badiou’s Philosophy

زهرا سارا نمایندگی؛ علی فتح طاهری؛ علی نقی باقرشاهی

دوره 16، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 242-256

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.50398.3123

چکیده
  Badiou offers a concept of the subject that is completely intertwined with event and truth; in his view, the subject is not an isolated and secluded entity that is supposed to contemplate the world only, rather it is linked to the event, and as a faithful element, initiates the process of truth. Every human being is not necessarily a subject, but in the face ...  بیشتر
نسبت میان روش سقراطی و دوستداری دانایی (فیلوسوفیا)
نسبت میان روش سقراطی و دوستداری دانایی (فیلوسوفیا)

کاظم هانی

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 181-195

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52220.3263

چکیده
  روش سقراطی که به روش ابطالی معروف است روشی است که در محاورات اولیه افلاطون؛ یعنی محاورات سقراطی به کار برده می‌شود. این روش پاسخی به ادعای سوفسطائیان راجع به تعلیم فضیلت بود. سقراط با به کار بردن این روش ...  بیشتر
خوانش بینامتنی دیالوگیسم باختین بر اساس دیالکتیک هگل
خوانش بینامتنی دیالوگیسم باختین بر اساس دیالکتیک هگل

یوسف شاقول؛ مریم السادات حسینی‌سیرت

دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 362-388

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.42511.2695

چکیده
  با وجود این که اندیشه باختین و هگل در نظر اول ارتباط چندان روشنی با یکدیگر ندارند و به خصوص که باختین در اظهارنظرهای صریح خود منتقد هگل و روش دیالکتیکی اوست، اما می‌توان بر اساس اصول خود باختین خوانشی ...  بیشتر
The Historical study and gradual change of Art with the emphasis on theory of End of Art in Hegel's Thought
The Historical study and gradual change of Art with the emphasis on theory of End of Art in Hegel's Thought

علی شکرخوار؛ اسماعیل بنی اردلان

دوره 14، شماره 32 ، آذر 1399، ، صفحه 303-315

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.8028

چکیده
  In Hegel's view art is not just an artistic creation. Art is an introduction to liberation. Today, Hegel's philosophy is a substitute for many challenging issues, and also an obsolete for past points, Hegel interprets works of art with key elements of his philosophy such as "absolute", "freedom" and "consciousness." Hegel divides the history of the transformation ...  بیشتر
روش فرضیه در فلسفه افلاطون
روش فرضیه در فلسفه افلاطون

ملیحه ابویی مهریزی

دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 1-21

چکیده
  در مقالة حاضر روش فرضیه را در فلسفة افلاطون مورد بررسی قرار می‌دهیم و برای این منظور به ترتیب سه محاوره منون، فایدون و جمهوری را- که روش مذکور در آنها به صراحت طرح شده‌اند- مورد واکاوی قرار داده، سیر تغییر ...  بیشتر
اشراق و شهود از نگاه افلاطون
اشراق و شهود از نگاه افلاطون

مریم سلطانی کوهانستانی؛ مجید صدرمجلس

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-26

چکیده
  وجود معرفت شهودی و معنای آن همواره محل نزاع در بین مفسّران افلاطون بوده است؛ برخی اصلاً قائل به چنین شناختی نزد افلاطون نبوده و عده‌ای که آن را پذیرفته‌اند، در عقلانی یا عرفانی بودن آن اختلاف‌نظر دارند. ...  بیشتر