دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = هستیشناسی
تعداد مقالات: 8
مقایسه تطبیقی زمینههای فلسفی دو داستان «حیبنیقظان» و «رابینسون کروزو»
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 674-694
چکیده
هدف این پژوهش، مقایسه زمینههای فلسفی موجود در داستان حیبنیقظان و رابینسون کروزو میباشد. روش پژوهش بصورت توصیفی- تحلیلی با بهرهگیری از شیوه تحلیل محتوا همراه با رویکرد استقرایی است. در ... بیشترمبانی فلسفی فلسفه برای کودکان (فبک) از نظر لیپمن: هستیشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 59-77
چکیده
فلسفه برای کودکان(فبک)، برنامهای است که توسط میتو لیپمن و در بستر فلسفه پراگماتیسم و به تاثر از نظریههای روانشناسی جدید به ویژه نظریات ویگوتسکی به ظهور رسیده است. این برنامه، ... بیشترنقش و اهمیت متافیزیک برای علم
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 20-41
چکیده
در مقالۀ حاضر ابتدا به بررسی دلایل مخالفت با متافیزیک میپردازیم. قصد داریم ضمن بررسی این دلایل به موضعی مناسب در قبال جایگاه و نقش و اهمیت متافیزیک برسیم. دیدگاههای مختلفی دربارۀ مسئلۀ قدیمی نسبت ... بیشترنسبت میان تفکر تأملی و سیاست در اندیشه مارتین هایدگر
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 682-708
چکیده
سخنی به گزاف نرفته است اگر گفته شود که مارتین هایدگر یکی از شاخصترین متفکران قرن بیستم است که تاریخ 2500 ساله غرب را به مثابه تجلیگاه سوبژکتیویسم و عقلانیت تکنولوژیک به مهمیز نقد میکشد و وجهه همت خویش ... بیشترگنگ بودن ارجاع و تعهد هستیشناختی در فلسفه کواین
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 974-996
چکیده
در این مقاله به رابطة کلگرایی کواین و مسائل هستیشناختی پرداخته میشود. مسئله این است که تجربهگرایی در مقابل هویات مشاهده ناپذیر علمی چه موضعی میتوان اتخاذ کند. در ابتدا نقد کواین به راهحل کارناپ، ... بیشترفرضیۀ خداباوری و اصل سادگی از منظر ریچارد سوئینبرن
دوره 14، شماره 31 ، مرداد 1399، ، صفحه 479-500
چکیده
این نوشتار تأملی است بر دیدگاه ریچارد سوئینبرن در باب فرضیۀ خداباوری؛ دیدگاهی که ادعا میکند فرضیۀ مذکور محتملترین تبیین برای عالم است و سعی دارد با توسل به اصل سادگی این مدعا را به اثبات رساند. ... بیشترهستیشناسی ماتریالیستی: مقایسۀ فلسفۀ چارواکه و فلسفۀ اپیکوری
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 169-193
چکیده
در تاریخ اندیشۀ هند، فلسفۀ چارواکه (لوکایاتا) تنها مکتبی است که با مبانی نظریِ ماتریالیستی، از رهگذرِ نفی ساحتِ ماوراء حسّ، یگانه واقعیت را ماده و تنها ادراک معتبر را ادراک حسّی میداند. فلسفۀ اپیکوری، ... بیشترجایگاه اخلاق در اندیشه هایدگر و جایگاه هایدگر در فلسفه اخلاق
دوره 7، شماره 12 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-138