دوره 19 (1404)
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = هستیشناسی
تعداد مقالات: 8
مقایسه تطبیقی زمینههای فلسفی دو داستان «حیبنیقظان» و «رابینسون کروزو»
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 674-694
چکیده
هدف این پژوهش، مقایسه زمینههای فلسفی موجود در داستان حیبنیقظان و رابینسون کروزو میباشد. روش پژوهش بصورت توصیفی- تحلیلی با بهرهگیری از شیوه تحلیل محتوا همراه با رویکرد استقرایی است. در ... بیشترمبانی فلسفی فلسفه برای کودکان (فبک) از نظر لیپمن: هستیشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 59-77
چکیده
فلسفه برای کودکان(فبک)، برنامهای است که توسط میتو لیپمن و در بستر فلسفه پراگماتیسم و به تاثر از نظریههای روانشناسی جدید به ویژه نظریات ویگوتسکی به ظهور رسیده است. این برنامه، ... بیشترنقش و اهمیت متافیزیک برای علم
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 20-41
چکیده
در مقالۀ حاضر ابتدا به بررسی دلایل مخالفت با متافیزیک میپردازیم. قصد داریم ضمن بررسی این دلایل به موضعی مناسب در قبال جایگاه و نقش و اهمیت متافیزیک برسیم. دیدگاههای مختلفی دربارۀ مسئلۀ قدیمی نسبت ... بیشترنسبت میان تفکر تأملی و سیاست در اندیشه مارتین هایدگر
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 682-708
چکیده
سخنی به گزاف نرفته است اگر گفته شود که مارتین هایدگر یکی از شاخصترین متفکران قرن بیستم است که تاریخ 2500 ساله غرب را به مثابه تجلیگاه سوبژکتیویسم و عقلانیت تکنولوژیک به مهمیز نقد میکشد و وجهه همت خویش ... بیشترگنگ بودن ارجاع و تعهد هستیشناختی در فلسفه کواین
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 974-996
چکیده
در این مقاله به رابطة کلگرایی کواین و مسائل هستیشناختی پرداخته میشود. مسئله این است که تجربهگرایی در مقابل هویات مشاهده ناپذیر علمی چه موضعی میتوان اتخاذ کند. در ابتدا نقد کواین به راهحل کارناپ، ... بیشترفرضیۀ خداباوری و اصل سادگی از منظر ریچارد سوئینبرن
دوره 14، شماره 31 ، مرداد 1399، ، صفحه 479-500
چکیده
این نوشتار تأملی است بر دیدگاه ریچارد سوئینبرن در باب فرضیۀ خداباوری؛ دیدگاهی که ادعا میکند فرضیۀ مذکور محتملترین تبیین برای عالم است و سعی دارد با توسل به اصل سادگی این مدعا را به اثبات رساند. ... بیشترهستیشناسی ماتریالیستی: مقایسۀ فلسفۀ چارواکه و فلسفۀ اپیکوری
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 169-193
چکیده
در تاریخ اندیشۀ هند، فلسفۀ چارواکه (لوکایاتا) تنها مکتبی است که با مبانی نظریِ ماتریالیستی، از رهگذرِ نفی ساحتِ ماوراء حسّ، یگانه واقعیت را ماده و تنها ادراک معتبر را ادراک حسّی میداند. فلسفۀ اپیکوری، ... بیشترجایگاه اخلاق در اندیشه هایدگر و جایگاه هایدگر در فلسفه اخلاق
دوره 7، شماره 12 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-138