دوره 19 (1404)
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = آزادی
تعداد مقالات: 11
خودینه بودن به مثابۀ ائودایمونیا: بررسی نسبتِ خود-تعینی، خود-دگرگونی و اضطراب در هستی و زمان هیدگر
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 328-344
چکیده
هیدگر با فهم وجود انسان به مثابۀ دازاین، یعنی موجودی که طرح وجود خود را افکنده و خود را زمانمندانه بار میآورد، موفق میشود تا ازخود- تعینیِ نابازنمودی سخن بگوید. منظور از خود-تعینیِ بازنمودی ... بیشترمفهومشناسیِ «نظام»؛ تفسیر هایدگر از دیدگاه شلینگ
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 656-676
چکیده
نوشتار حاضر تفکر هایدگر دربارۀ مفهوم «نظام» در رسالۀ شلینگ با عنوان پژوهشهای فلسفی در باب ذاتِ آزادی انسان (1809) را در نظر میآورد. رجوع متأملانۀ هایدگر به رسالۀ شلینگ، در قالب دو درسگفتار و تفسیر ... بیشترواکاوی مفاهیم بنیادی فلسفۀ تربیتی اپیکتتوس به روایت آنتونیلانگ
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 1-15
چکیده
در فلسفه معاصر به فلسفه اخلاق و تاریخ فلسفه توجه زیادی میشود، در این دوره با رجوع به فیلسوفان پیشین، تلاش دارند به غنای فلسفه بیفزایند. یکی از دورههایی که هماکنون بسیار به آن پرداخته میشود فلسفه ... بیشتربررسی مقایسهای و انتقادی مفهوم آزادی در اندیشه کانت و هایدگر
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 643-657
چکیده
آزادی به یک معنا از مهمترین مفاهیم تاریخ فلسفه به شمار میرود که نقش بنیادین در اندیشه فلاسفه دارد؛ اما مانند بسیاری از مفاهیم دیگر، برای بقا در شرایط جدید نیازمند بازتوصیف است. بر این اساس مقاله حاضر ... بیشتربررسی انتقادی رابطه دین و سیاست در رساله الهیاتی ـ سیاسی اسپینوزا
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 792-814
چکیده
نگارندگان این مقاله میکوشند تا در بررسی انتقادی رابطه دین و سیاست در رساله الهیاتیـ سیاسی نشان دهند که باروخ اسپینوزا با آنکه در پی جداسازی دو نهاد دین و سیاست از هم نیست، همهنگام، میکوشد دین ... بیشترروبسپیر- کانت: بررسی نسبت آزادی مطلق و ترور با فلسفه اخلاق کانت بر اساس پدیدارشناسی روح هگل
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 627-653
چکیده
هگل در کتاب پدیدارشناسی روح ساختار دیالکتیکی تاریخ آگاهی انسان اروپایی را به تصویر کشیده است. او در تمام گذارهای آگاهی به برآیندهای مختلف، ضرورت و نسبتی دیالکتیکی تشخیص داده است و آن را در تمامی ساحات ... بیشترآزادی مثبت و لیبرالیسم در فلسفه سیاسی کانت
دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 182-202
چکیده
موضوع این مقاله تحلیل مفهوم آزادی به عنوان یکی از مسائل بنیادین اندیشه سیاسی در فلسفه کانت است. با توجه به گونهشناسی آیزایا برلین در مورد برداشتهای مختلف منفی و مثبت از آزادی در تاریخ فلسفه، در این ... بیشترفلسفه سیاسی و مواجهه با کرونا؛ مواجهه با همهگیری ویروسی کووید-19 از منظر فلسفه سیاسی معاصر
دوره 14، شماره 31 ، مرداد 1399، ، صفحه 137-161
چکیده
این نوشتار به بررسی ظرفیت نظریههای فلسفه سیاسی معاصر در مواجهه با ویروس کووید-19 میپردازد. جهت انجام این مهم نویسنده به پیشهاد طبقه بندی ویژهای برای فهم تنوع حاکم بر منطق اقدام و عمل در حوزه عمومی ... بیشتربررسی اجمالی مفهوم طبیعت در سه نقد کانت
دوره 14، شماره 31 ، مرداد 1399، ، صفحه 363-385
چکیده
مقاله حاضر، بخشی است از تحقیقی درباره رابطه سه نقد در فلسفه کانت، مبتنی بر مفاهیم اساسی فلسفه انتقادی. یکی از این مفاهیم، طبیعت است. طبیعت در فلسفه انتقادی، مجموعۀ متعلَقهای فعالیت حکمکردن است، و چون ... بیشترافلاطون و راولز: عدالت در فرد یا در جامعه؟
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 197-213
چکیده
مفهوم عدالت، آنگونه که در کتاب جمهوری آمده است، برای افلاطون، مفهومی انتزاعی و زاییدهی ذهن است که سقراط با استفاده از روش ماماییاش میکوشد تا آن را خلق کند. در واقع، افلاطون اگرچه بحث راجع به عدالت ... بیشترحقیقت و عدم در نظر مولوی و هیدگر
دوره 2، شماره 205 ، دی 1387، ، صفحه 107-124