دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = شهود
تعداد مقالات: 10
حقیقت و خطاناپذیری در «منطقِ هویتِ مطلقاً متناقضِ» نیشیدا و «منطقِ صوری - شهودیِ» ملاصدرا
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 581-596
چکیده
غایت نهایی فلسفهورزی، دستکم در فلسفۀ کلاسیک، دریافت حقیقت خطاناپذیر است. فیلسوفان با دیدگاهها و مبانی فکری مختلف میکوشند ساختاری برای دریافت حقیقت بنا نهند. نیشیدا فیلسوف ژاپنی مکتب ذن، کسب حقیقت ... بیشترقصدیت در فراسوی ایدهآلیسم و رئالیسم
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 997-1026
چکیده
عزیمتگاه هوسرل برای برچیدن دوگانگی(سوبژه و ابژه) مندرج در سرشت سنت متافیزیک غرب ساختار استعلایی آگاهی است. از اینرو بنای ذاتی آگاهی قصدیت است. قصدیت فعل آگاهی و عملی عینیتساز است؛ یعنی با توسل بهمراحل ... بیشترکانت و بی معنایی مابعدالطبیعه
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 386-403
چکیده
این قولِ کانت که «فاهمه بدون شهود بیمحتوی است و شهود بدون فاهمه کور است» عبارتی کلیدی در فلسفه اوست. کانت در شرح این عبارت به گونهای سخن گفته است که عدهای از محققان معاصر مانند استراوسن، وارنوک، ... بیشترنظریّۀ حکم کانت: نظریّۀ حمل صریح یا ضمنی؟
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 247-270
چکیده
«نظریّۀ حکم» موضوعی است که در چارچوب طیف گستردهای از حوزههای فلسفی قرار میگیرد. معرفتشناسی، منطق، معناشناسی و روانشناسی شناختی حوزههای فلسفی مهمّی هستند که با مباحث مربوط به «نظریّۀ ... بیشترتقریری از آرای جی.ئی.مور دربارۀ نقش «شهود» در تشکیل تصوّرات و تصدیقات اخلاقی
دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1397، ، صفحه 77-90
چکیده
یکی از پرسشهای اساسی دربارۀ شهودگروی اخلاقشناختی مور این است که شهود چه نقشی در تشکیل تصوّرات و تصدیقات اخلاقی ایفا میکند. در این مقاله با بررسی پاسخ مور، به روشی تحلیلی، با تفکیک دو معنای «شهود» ... بیشترنسبت شهود و هوش در فلسفهی برگسون
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، ، صفحه 77-89
چکیده
یکی از نقاط ابهام برانگیز در فلسفهی برگسون، نسبت میان هوش و شهود به عنوان دو منبع معرفتی انسان است. برگسون به دلیل تلقی خاص خود از جهان به عنوان امری پویا و سیال به دنبال روش معتبری برای دستیابی به شناخت ... بیشتراشراق و شهود از نگاه افلاطون
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-26
چکیده
وجود معرفت شهودی و معنای آن همواره محل نزاع در بین مفسّران افلاطون بوده است؛ برخی اصلاً قائل به چنین شناختی نزد افلاطون نبوده و عدهای که آن را پذیرفتهاند، در عقلانی یا عرفانی بودن آن اختلافنظر دارند. ... بیشترنسبت فلسفة کانت با فلسفة لایبنیتس
دوره 3، شماره 214 ، اسفند 1388، ، صفحه 49-70
چکیده
کانت در فلسفة خود رویکردی انتقادی به تعالیم و نظریههای لایبنیتس اتخاذ کرده است. تلقی کانت از هماهنگی پیشینبنیاد، شهود، و احکام تألیفی و تحلیلی، متفاوت از تعریف و تلقی لایبنیتس است. فلسفة نقدی معنای ... بیشترامر سوم در احکام تألیفی پیشینی در فلسفة کانت
دوره 3، شماره 214 ، اسفند 1388، ، صفحه 89-104
چکیده
کانت معتقد است در احکام تألیفی، به امر سوم یا واسطهای نیاز است تا محمولی که بیرون از مفهوم موضوع است و بهعبارت دیگر، مندرج در مفهوم موضوع نیست، به نحو مرتبط و ضروری به موضوع حمل کنیم. این مسأله در مورد ... بیشترگستره و دامنۀ شهودگروی اخلاقی مور
دوره 3، شماره 210 ، شهریور 1388، ، صفحه 119-130