دوره 19 (1404)
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = خدا
تعداد مقالات: 12
تحلیل و بررسی خلاقیت به مثابه اصل غایی در فلسفۀ وایتهد
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 532-552
چکیده
آلفرد نورث وایتهد (1861-1947) بر این باور است که در هر نظام فلسفی یک امر غایی وجود دارد که اساس آن به شمار میآید. در فلسفۀ ارگانیسم او، که اصالت را به صیرورت و پویش میدهد، این امر غایی عبارت است از خلاقیت. ... بیشترگسست از بیان امر الهیِ هگلی در پیکرسازی مدرن
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 506-520
چکیده
هگل از معدود متفکرانی است که به هنر پیکرسازی اندیشیده است. وی در کتاب پدیدارشناسیِ روح در ذیل مبحث دین به طور موجز و در درسگفتارهای زیباشناسی به تفصیل دربارۀ پیکرسازی سخن گفته است. ویژگی مشترک این دو ... بیشتربررسی تطبیقی مفهوم خدا در کتاب اثولوجیا و رسائل فلسفی کندی
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 903-926
چکیده
خدای فلسفی با مفاهیم و اصطلاحات فلسفی مانند «وجود»، «علت»، «فعل محض» تبیین میشود که در اثولوجیا علاوه بر آنها از «واحد محض»، و «نور» و «نااندیشیده بودن» نیز سخن گفته ... بیشتراز انگاره خدا در مابعدالطبیعه کلاسیک تا طرح جایگزین نیچه
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 1052-1074
چکیده
نیچه معتقد بود اهل مابعدالطبیعه، باورهای خود را راستین پنداشته و برای پندارهای خود حقیقتی عینی قائلاند. نیچه مدعی است همة ارزشها و باورهای آدمی از جمله باور به خدا، از چشمانداز خواست قدرت و بهمنظور ... بیشتربیماری کووید 19 (کرونا) به مثابه شر ادراکی و مواجهه با آن بر اساس باور به خدا
دوره 14، شماره 31 ، مرداد 1399، ، صفحه 169-194
چکیده
آلام ناشی از بیماری کووید 19 شر ادراکی است و یک امر وجودی محسوب میشود. شر ادراکی با برخی صفات الهی به ویژه حکمت و عدل و علم او و همچنین، احسن بودن نظام خلقت تزاحم ظاهری پیدا میکند و بایستی وجود این شرور ... بیشترافول سوبژکتیویسم و ظهور پرسپکتیویسم در اندیشه نیچه
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 23-49
چکیده
در این مقاله کوشیدهایم تا نشان دهیم سوبژکتویسم، از درون اخلاق سر برآورده؛ غایتش نجات آدمی از تقدیر خدایان و رساندنش به خودبنیادی است. سوبژکتویسم به مثابه جنگ علیه خدایان، توسط سقراط از طریق بیرون ... بیشترکانت و وجوه دوگانه خیر اعلا در گستره تاریخ
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 361-380
چکیده
در نظریه اخلاق کانت با دو سطح فوق محسوس (معقول) و محسوس (قابل تحقق) از خیر اعلا روبرو هستیم. کانت در تمام آثار خود به این دو سطح اشاره کرده است، بیآنکه به تعارض و نزاع بنیادی موجود در هم زمانی آن دو پرداخته ... بیشتربررسی و نقد دو مانع دگرگرایی خدا در فلسفة صدرایی
دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 137-156
چکیده
خودگرایی اخلاقی غالباً در قلمرو انسانی و ذیل نظریة اخلاقی غایت محور مطرح میشود. اما پرسشها و مؤلفههای آن در ساحت ربوبی قابل رصد است. به باور نگارنده، در فلسفة ملاصدرا دو شاهد و قرینه بر خودگرایی ... بیشترقرائتی نو (غیرارسطویی) از انسان، خدا و جهان در نظام فکری دکارت
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، ، صفحه 141-156
چکیده
دکارت را پدر فلسفة جدید مینامند اما باید دید چرا فلسفهای که دکارت طرح آن را درمیاندازد، با وصف «جدید» همراه است. تازگی نظام فلسفی دکارت به این است که میکوشد تصویر تازهای از انسان، خدا و ... بیشتروجودِ برای دیگری از دیدگاه سارتر
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 107-128
چکیده
دغدغة اصلی سارتر بهخصوص در کتاب هستی و نیستی رابطة میان فاعل شناسا و متعلق شناساست. ازاینرو در ابتدا وجود را به دو دسته تقسیم میکند: وجودِ در خود (Being in itself) و وجودِ برای خود (Being for itself). در وجودِ برای ... بیشترتوجیه نظریة پیدایی عالم در ترازوی نقد: (مدل سینایی، مدل اشراقی)
دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، ، صفحه 1-29
چکیده
مقالهای که در پیش روی دارید در پی تبیین دو مدل از مدلهایی است که نظام پیدایی عالم را به تصویر میکشند. در حوزة تفکر اسلامی، الگوهای سینایی و اشراقی، نسبت به دیگر الگوهای شده، معروفتر و درخور توجه ... بیشترعقل در نگاه ابن عربی
دوره 1، شماره 199 ، شهریور 1385، ، صفحه 73-98