Journal of Philosophical Investigations
«زیست‌جهان» در پدیدارشناسی آلفرد شوتز
«زیست‌جهان» در پدیدارشناسی آلفرد شوتز

سمانه فیضی؛ مهدی حسن‌زاده؛ بهزاد حمیدیه؛ منصور معتمدی

دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 533-561

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.46955.2905

چکیده
  زیست‌جهان به معنی جهان چنان که تجربه و زیسته می شود، مفهومی است که نخست در پدیدارشناسی هوسرل متولد شد و پس از او در زمینه های مختلف به کار رفت. آلفرد شوتز پایه گذار جامعه شناسی پدیدارشناختی، که ...  بیشتر
The Relationship between Psychology and Phenomenology: an analysis based on Husserl’s views
The Relationship between Psychology and Phenomenology: an analysis based on Husserl’s views

مریم بختیاریان؛ فاطمه بنویدی

دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 245-258

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.48054.2982

چکیده
  The relationship between an independent scientific discipline called psychology with phenomenology that presents the methodology and method together is an excuse for investigating the relationship between Husserl and Brentano’s thoughts. Although their relationship is come from different sources, according to Husserl’s main problem, end, and concern ...  بیشتر
تفسیر استعلایی هوسرل از فلسفۀ هیوم
تفسیر استعلایی هوسرل از فلسفۀ هیوم

علیرضا حسن پور

دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 122-140

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.40538.2607

چکیده
  در این مقاله بر اساس شواهد موجود در آثار هوسرل و هیوم استدلال شده است که تفسیر خاص هوسرل از فلسفۀ هیوم به­عنوان فلسفه­ای استعلایی ریشه در رویکرد خاص هوسرل به جستجوی امر استعلایی در فلسفۀ جدید دارد ...  بیشتر
زیست‌جهان؛ هوسرل و بازخوانی معنای فلسفه و وظیفه فیلسوف مدرن
زیست‌جهان؛ هوسرل و بازخوانی معنای فلسفه و وظیفه فیلسوف مدرن

زهرا رمضانلو؛ حسن فتح‌زاده؛ شمس الملوک مصطفوی

دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 130-146

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.33086.2306

چکیده
  فلسفه نزد هوسرل علمی کلی، بنیادی و متقن درباره جهان است. او به دنبال تأسیس پدیدارشناسی استعلایی به مثابه فلسفه­ای کلی یا علمی متقن بود اما برای دست یافتن به چنین هدفی باید امکان یک معرفت ابژکتیو درباره ...  بیشتر
زمانمندی آگاهی و تاریخمندی آگاهی: گذر هوسرل از پروژه استعلایی
زمانمندی آگاهی و تاریخمندی آگاهی: گذر هوسرل از پروژه استعلایی

علیرضا حسن پور

دوره 10، شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی) ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 21-35

چکیده
  در این مقاله از طریق شرح اجمالی نظر هوسرل دربارۀ زمان-آگاهی و به‌خصوص تمرکز بر سطح سوم زمانمندی، استدلال شده است که در واپسین تأملات وی درباب زمان که در دست‌نوشته‌های C منتشر شده است، چرخشی در پدیدارشناسی ...  بیشتر
تقلیل ایدتیک، خاستگاه جدایی هایدگر از هوسرل
تقلیل ایدتیک، خاستگاه جدایی هایدگر از هوسرل

حسن فتح‌زاده

دوره 10، شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی) ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 111-124

چکیده
  پدیده­ شناسی با تقلیل تاریخ و فعلیت اشیاء، به پدیده ­های محض دست می­ یابد، و بدین ترتیب سرزمین ویژه خود را خود می ­سازد. اما با تقلیل پدیده ­شناختی «جهان» را از کف می­ دهیم و باید ...  بیشتر
نگاه انتقادی گادامر به هوسرل
نگاه انتقادی گادامر به هوسرل

علیرضا آزادی

دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 23-42

چکیده
  هوسرل، علاوه بر دیلتای و هایدگر، یکی از کسانی است که گادامر در "حقیقت و روش" بارها به وی اشاره نموده و از اندیشه هایش تاثیر پذیرفته است. مواجهه گادامر با هوسرل، علی رغم عظمت او در نزد گادامر و تاثرش از وی، ...  بیشتر
اخلاق در پدیده‌شناسی هوسرل
اخلاق در پدیده‌شناسی هوسرل

حسن فتح‌زاده

دوره 7، شماره 13 ، آبان 1392، ، صفحه 147-171

چکیده
  هوسرل با آغاز از جهان آگاهی اگو و تاکید بر باقی ماندن در این قلمرو، متهم به نادیده گرفتن غیریت مطلق «دیگری» و تقلیل آن به حضور آگاهی است. در واقع وی با تقلیل «دیگری» اخلاق را از دست می‌دهد و بنابراین خشونت ...  بیشتر
تقابل من ‌ـ‌ دیگری: معضل اخلاق
تقابل من ‌ـ‌ دیگری: معضل اخلاق

حسن فتح‌زاده

دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 147-159

چکیده
  «فهمیدن دیگری» نقطة پارادوکسیکال اخلاق است: بدون آن هیچ اخلاقی ممکن نیست و تحقق آن نیز مستلزم حذف غیریت از دیگری و به رسمیت نشناختن آن است. فلسفة مدرن ما را در چنین موقعیت ناسازی قرار می‌دهد؛ ناسازه‌ای ...  بیشتر