دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
نویسنده = علی سلمانی
تعداد مقالات: 9
تبیین مفهوم فرم در سپهر زیباشناسیِ کانت و نسبت آن با اندیشهی راجر فرای و کلایو بل
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 مرداد 1403
چکیده
کانت بهعنوان پپیشگام نظریهی فرمالیسم هنری شناخته میشود. منتقدان و مفسران آثار کانت، این ادعا را تایید نمودهاند. کانت بحث از فرم را ابتدا در نقد عقل محض و سپس در دقیقهی سوم نقد قوهی حکم مطرح میکند. ... بیشترنسبت خیال و والا در زیباشناسی کانت
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 190-209
چکیده
مفهوم والا دارای سابقه طولانی است که معمولا به یونان باز میگردد؛ اما برخی اندیشمندان و فیلسوفان دوران جدید چالشی به وجود آوردند که والا را ذیل مباحث زیباشناسی قرار دهند. کانت نیز ناظر به فلسفه ... بیشترظهور و بروز امر مطلق در اثر هنری توسط نبوغ در فلسفه هنر متقدم شلینگ
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 312-329
چکیده
شلینگ بهدنبال آگاهیِ تام روح انسان است، از طرفی روح آگاه محصول ذهنیتِ انسان است، فلذا در طبیعت روحی ناآگاه تدبیر امور میکند. بنابراین گذار شلینگ از فلسفه طبیعت به ایدهآلیسم استعلبایی، در راستای ... بیشترسوبژکتیویته و نبوغ به مثابه شرط امکان و امکان هنر زیبا در معماری (ساختار معمارانه) نظام فلسفه کانت
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 610-625
چکیده
بحث این مقاله درباره هنر به مثابه هنر زیبا در معماری نظام کانت است. در اینجا نشان داده می شود که کانت در ابتدای کار خود تصور و تلقی واحدی از معماری نظام فلسفه خود همچون پیکره واحدی داشته است؛ پیکره واحدی ... بیشترامکانات قوه حاکمه تأملی در صورتبندی طبیعت حقوقی در نزد کانت
دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 134-158
چکیده
شاید یکی از محوریترین ایدههای کانت که تمام دورههای کار پیگیر فکری او را به یکدیگر متصل میکند، ایده طبیعت بهطور کل باشد. طبیعت بهطور کل برای کانت معادل تمامیّت و کلیّت است. قاعده این ایده بنیادین ... بیشتردو روایت از تکوین مفهوم هنرهای زیبا: ارزیابی مجدد کریستلر
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 361-388
چکیده
پُل اسکار کریستلر در سالهای 1951 و 1952 این نظر را مطرح کرد که آنچه بهعنوان هنرهای زیبا میشناسیم، تا پیش از قرن هژدهم وجود نداشته است. این نظر در اندک زمانی مورد موافقت عمومی بسیاری از نظریهپردازان ... بیشترنقد و بررسی تفسیر اخلاقی از استنتاج زیباشناختی در اندیشه کانت
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 213-232
چکیده
نیاز به استنتاج در نقد سوم ناشی از ادعای اعتبار کلی و ضروری حکمی است که ابژکتیو نیست، بلکه سوبژکتیو و شخصی است. کانت در بخش استنتاج نقد قوه حکم در صدد پاسخگویی به این مساله است که چگونه یک حکم شخصی میتواند ... بیشتررابطۀ ادراک حسی با تجربۀ استتیکی و زیبایی در استتیک لایبنیتس
دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1397، ، صفحه 175-194
چکیده
شرح لایبنیتس از ادراک حسی برای درک سنت استتیک عقلگرایانۀ آلمانی در قرن هجدهم بسیار حایز اهمیت است. تأملات او در این باب چارچوبی دکارتی دارد و برای دیدگاههای او دربارۀ تجربۀ استتیکی بسیار کانونی ... بیشترنسبت ایدهآل زیبایی و زیبایی وابسته در فلسفة کانت
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 43-60