دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = انسانشناسی
تعداد مقالات: 5
بررسی نقاط ضعف آموزش فلسفه اسلامی در حیطه آموزش آکادمیک
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 461-482
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی نقاط ضعف آموزش فلسفه اسلامی در مقطع کارشناسی دانشگاهها میپردازد. در این نوشتار با محوریت کتاب نهایهالحکمه، مباحثی از هستیشناسی، انسانشناسی، معرفتشناسی و خداشناسی بیانشده ... بیشترمقایسه تطبیقی زمینههای فلسفی دو داستان «حیبنیقظان» و «رابینسون کروزو»
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 674-694
چکیده
هدف این پژوهش، مقایسه زمینههای فلسفی موجود در داستان حیبنیقظان و رابینسون کروزو میباشد. روش پژوهش بصورت توصیفی- تحلیلی با بهرهگیری از شیوه تحلیل محتوا همراه با رویکرد استقرایی است. در ... بیشترمفهومشناسی تطبیقی مساله اراده آزاد و اختیار در تعلیم و تربیت بر اساس الگوی «انسان مشکک»
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 149-167
چکیده
بحث پیرامون مساله اراده و نقش آن در حیات بشر، قدمتی طولانی دارد. در حوزه تمدنی اسلام، ریشههای این بحث به نیمه اول قرن اولیه و تقابل اشاعره و معتزله باز میگردد. این مقاله که با روش کیفی و رویکرد توصیفی ... بیشترمبانی فلسفی فلسفه برای کودکان (فبک) از نظر لیپمن: هستیشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 59-77
چکیده
فلسفه برای کودکان(فبک)، برنامهای است که توسط میتو لیپمن و در بستر فلسفه پراگماتیسم و به تاثر از نظریههای روانشناسی جدید به ویژه نظریات ویگوتسکی به ظهور رسیده است. این برنامه، ... بیشترارزیابی انتقادی از انسانشناسی پراگماتیکی کانت
دوره 5، شماره 8 ، خرداد 1390، ، صفحه 16-57