دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = logic
تعداد مقالات: 8
رتوریک و نسبت آن با سیاست در اندیشه ارسطو
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 222-241
چکیده
رتوریک که در ادبیات فلسفی ما به خطابه برگردانده شده است، بهعنوان یکی از صناعات خمس که اقناعی اما غیریقینی است شناخته میشود و فلسفهورزان آن را بهعنوان صناعتی غیرفلسفی و غیرمعتبر کنار نهادهاند. ... بیشتربررسی رگههای کانتی در تفکر ویتگنشتاین اول و دوم
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 1-19
چکیده
علیرغم فعالیت فلسفی ویتگنشتاین در بریتانیا و تعلق فکری وی به فلسفه تحلیلی، عناصر غیرتحلیلی نیز در افکار وی وجود دارد که این عناصر ریشه در تفکر آلمانی، به ویژه فلسفه انتقادی کانت دارد. پس میتوان ... بیشترCritique of Bochenski’s Conception of Methodology in Philosophy
دوره 16، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 206-221
چکیده
This paper is an examination of Bochenski’s conception of an acceptable methodology for research in philosophy. Generally methodology refers to the building of scientific knowledge, methods are the how for building knowledge. it is the how, why method we have elected to reflect on the method of doing philosophy. This reflection proceeds from a preliminary ... بیشترتحلیل و نقد تبیین ابنسینا در حصر اقسام حکمت نظری به سه گرایش
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 834-855
چکیده
مهمترین مساله در تقسیمبندی انواع حکمت -یکی از مهمترین مباحث مطرح در فلسفه اسلامی-، دلیلی است که حکمای اسلامی بویژه ابنسینا برای حصر اقسام حکمت نظری اقامه کردهاند. دلیل حصر اقسام حکمت نظری، با یک ... بیشترتفسیر پیشگفتار هگل بر کتاب فلسفۀ حق و بررسی مؤلفههای اساسی فلسفۀ سیاسی او
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 41-62
چکیده
نگارنده، پیشگفتار فلسفه حق هگل را با توجه به سه شکافی که هگل در اندیشه و فرهنگ آلمانی یافته است به گونهای بازسازی میکند که نه تنها دلیل نوشتن کتاب فلسفه حق روشن شود بلکه حتی ضرورت گسست از این شکافها ... بیشتردرآمدی به خاستگاه و قابلیتهای مقوله «حیثیت» در منطق و فلسفه اسلامی
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 145-168
چکیده
هرچند مفهوم «حیثیت» برای مخاطبان و پژوهشگران فلسفه اسلامی ناآشنا نیست، اما به نظر می رسد تا کنون ظرفیت این مفهوم چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. در این مقاله پس از بیان خاستگاه حیثیت، ... بیشترHow DoesStrawson Unify Epistemology, Ontology and Logic
دوره 6، شماره 11 ، آبان 1391، ، صفحه 1-14
چکیده
Strawson’s conception of analysis as a ‘connective linguistic analysis’ makes it possible for him to achieve an indefinitely large range of ideas or concepts among them are certain numbers of fundamental, general and pervasive concepts or concept-types which not only are pre-theoretical or ahistorical, but also together constitute a structural ... بیشترجایگاه منطق در تقسیمبندی علوم ارسطو
دوره 6، شماره 10 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 63-96