دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = وجود
تعداد مقالات: 12
زمان هایدگری در نمایشنامۀ «در انتظار گودو»
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 550-577
چکیده
مسئلۀ زمان همواره در طول تاریخ یکی از بزرگترین سؤالات فیلسوفان و دانشمندان حوزۀ فیزیک بوده است. بدون شک هر تفکر فلسفی به اشکال مختلف در آثار ادبی و هنری نمود پیدا میکند و در این میان نویسندگان و هنرمندانی ... بیشتراثرپذیری کیرکگور از کانت در معرفتشناسی
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 132-152
چکیده
میان کانت و کیرکگور در حوزههای گوناگون شناخت، اخلاق، ایمان و هنر میتوان مطالعهای مقایسهای انجام داد. در این مقاله به مقایسهی آرای این دو فیلسوف در مبحث معرفتشناسی میپردازیم. بنیاد اساسی ... بیشترخوانش فارابی از اوسیای ارسطو
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 235-255
چکیده
فارابی در ده اثر خود از جوهر و مشتقات آن به صورت پراکنده سخن گفته است. در این آثار، پیدرپی به نقلقولهایی از ارسطو و تفسیر فارابی از آن نقلقولها برخورد میکنیم. فارابی انتخاب لفظ جوهر ... بیشترچگونگی نسبت میان مفهوم «وجود» و معنای «خدا» در رسائل کلامی بوئثیوس
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 437-452
چکیده
مسئلۀ اصلی این پژوهش پیبردن به چگونگی نسبت میان مفهوم «وجود» و معنای «خدا» در رسائل کلامی بوئثیوس است. بدین منظور چهار مسئله به روش تحلیلی-توصیفی در رسائل کلامی مورد واکاوی قرار میگیرند: ... بیشترنقش محوری زمان در تفسیر اونتولوژیک هایدگر از فلسفه کانت
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 709-740
چکیده
زمان در تفسیر اونتولوژیک هایدگر از کانت چه نقش و جایگاهی دارد؟ تفسیر هایدگر از فلسفه کانت، تفسیری بحث برانگیز و متفاوت از جریان تفسیرهای معمول از فلسفه او است. هایدگر در پرتوی فهم معنای وجود به تفسیر ... بیشترپژوهشی در: نقش اصل این همانی در ماهیت ذهنی – منطقی مقولات وجود ارسطو
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 381-394
چکیده
ادراک ارسطو از این همانی در سه شکل این همانی نوعی، جنسی و عددی خلاصه میشود. شرط اساسی در مورد سخن گفتن درباره هر نوع نسبت و حمل این است که هر شی خودش باشد و در بستر زمان و تغییرات لایتغیر باشد، لذا ما ... بیشترهل بسیط و موجودیت ماهیت؛ صدرا در برابر میرداماد
دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 95-111
چکیده
میرداماد در کتاب قبسات استدلالی علیه عینی بودن وصف وجود برای ماهیات تنظیم کرده است؛ به این ترتیب که اگر وجود وصفی عینی برای ماهیت باشد، تمایزی بین هل بسیط و هل مرکب از میان خواهد رفت. از طرفیمیدانیم ... بیشترحل مساله رابطهی «نور حقیقی» و «نور مادی» بر اساس قاعده حقیقت و رقیقت
دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، ، صفحه 17-28
چکیده
اساسِ فلسفهی شیخ اشراق نور و اساسِ فلسفه ملاصدرا وجود است؛ از نظرِ ملاصدرا وجودِ موردِ نظرِ وی با نورِ اشراقی یکی است؛ حال آنکه شیخ اشراق لااقل قسمی از وجوداتِ مصطلح یعنی همان اجسام را نور نمینامد ... بیشترگلاسنهایت و مسئله اراده در فلسفه هایدگر
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، ، صفحه 283-307
چکیده
مسئلهی اراده در فلسفهی هایدگر حائز اهمیت فراوانی است. این مسئله را میتوان از هستی و زمان تا آثار متأخر هایدگر دنبال کرد. به نظر میرسد علیرغم نقد هایدگر بر سوبژکتیویسم و تفکر مبتنی بر تمثل، که نامهای ... بیشترLeibniz’s Monads and Mulla Sadra’s Hierarchy of Being: A Comparative Study
دوره 6، شماره 11 ، آبان 1391، ، صفحه 95-108
چکیده
Mulla Sadra and Leibniz, the two philosophers from the East and the West, belong to two different worlds. Though they were unaware of the ideas of each other, their philosophical systems share certain common points that are comparable. Monads constitute the basis of Leibniz's thought and he refers to their features in his various works. On the other side, Mulla ... بیشتربررسی پدیدار شناختی – هرمنوتیک نسبت مکان با هنر معماری*
دوره 5، شماره 8 ، خرداد 1390، ، صفحه 93-129
چکیده
در این مقاله «بیجهانی و گمشدگی»به عنوان بحرانی برای انسان امروز مطرح است. یکی از نمودهای بارز احساس بیخانمانی، از بین رفتن احساس هویت و حس تعلق به مکان است. مارتین هایدگر، ریشۀ حل این مشکل را ... بیشترتحلیلی بر نظریة اشیاء ماینونگ
دوره 2، شماره 205 ، دی 1387، ، صفحه 79-106