Journal of Philosophical Investigations
What a World! The Pluralistic Universe of Innocent Realism
What a World! The Pluralistic Universe of Innocent Realism

Susan Haack

دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 29-35

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.17416

چکیده
  The method of metaphysics: Metaphysics is empirical but depends not, like the sciences, on recondite experience but on close attention to aspects of everyday experience we ordinarily scarcely notice. "Real" is a broader concept than "exists" (which applies only to particulars) and also applies to phenomena, kinds, and laws, which are real, but not, of course, ...  بیشتر
بررسی رگه‌های کانتی در تفکر ویتگنشتاین اول و دوم
بررسی رگه‌های کانتی در تفکر ویتگنشتاین اول و دوم

پردیس بقالی؛ محمدرضا عبدالله نژاد

دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.55406.3476

چکیده
  علی‌رغم فعالیت فلسفی ویتگنشتاین در بریتانیا و تعلق فکری وی به فلسفه­ تحلیلی، عناصر غیرتحلیلی نیز در افکار وی وجود دارد که این عناصر ریشه در تفکر آلمانی، به ویژه فلسفه انتقادی کانت دارد. پس می­توان ...  بیشتر
تکوین و تطوّر مفهوم جوهر در فلسفه؛ از افلاطون تا هیوم
تکوین و تطوّر مفهوم جوهر در فلسفه؛ از افلاطون تا هیوم

سید مسعود آذرفام

دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 614-633

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.42613.2703

چکیده
  یکی از مفاهیم بنیادین فلسفه که تاریخی به درازای تاریخ فلسفه دارد مفهوم جوهر است. اگرچه این مفهوم در طی قرون متمادی دستخوش تحولات ژرفی شد و لایه‌های مختلفی به خود گرفت، به دلیل پیوند وثیقش با عقل عرفی ...  بیشتر
بررسی تطبیقی موضوع مابعدالطبیعه نزد ارسطو و اسکوتوس
بررسی تطبیقی موضوع مابعدالطبیعه نزد ارسطو و اسکوتوس

اصغر فتحی عمادابادی؛ علی کرباسی زاده اصفهانی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 453-465

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.42825.2708

چکیده
  ارسطو در کتاب چهارم و ششم به موضوع مابعدالطبیعه می‌پردازد. وی در کتاب گاما،‌ مابعدالطبیعه را علم کلی و موضوع آن را موجود بما هو موجود می‌داند و در کتاب اپسیلن،‌ مابعدالطبیعه را همان فلسفه اولی می‌داند ...  بیشتر
احیاء توجّه فیزیکدانان به فلسفه در دهه‌های اخیر
احیاء توجّه فیزیکدانان به فلسفه در دهه‌های اخیر

مهدی گلشنی

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 5-19

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.46918.2898

چکیده
  از قدیم تا شروع علم جدید فلسفه بر علوم حاکم بود؛ اما پس از تکون علم جدید کم‌کم مکاتب تجربه‌گرا که فقط برای یافته‌های ناشی از حواس ارزش قائل بودند، حاکم شدند. به دنبال آن، با ظهور پوزیتیویسم در نیمۀ اول ...  بیشتر
نقش و اهمیت متافیزیک برای علم
نقش و اهمیت متافیزیک برای علم

علیرضا منصوری؛ امیراحسان کرباسی‌زاده

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 20-41

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.47867.2960

چکیده
  در مقالۀ حاضر ابتدا به بررسی دلایل مخالفت با متافیزیک می‌پردازیم. قصد داریم ضمن بررسی این دلایل به موضعی مناسب در قبال جایگاه و نقش و اهمیت متافیزیک برسیم. دیدگاه‌های مختلفی دربارۀ مسئلۀ قدیمی نسبت ...  بیشتر
نقش محوری زمان در تفسیر اونتولوژیک هایدگر از فلسفه کانت
نقش محوری زمان در تفسیر اونتولوژیک هایدگر از فلسفه کانت

علی آقایی پور؛ محمود صوفیانی

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 709-740

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.47501.2944

چکیده
  زمان در تفسیر اونتولوژیک هایدگر از کانت چه نقش و جایگاهی دارد؟ تفسیر هایدگر از فلسفه کانت، تفسیری بحث برانگیز و متفاوت از جریان تفسیرهای معمول از فلسفه او است. هایدگر در پرتوی فهم معنای وجود به تفسیر ...  بیشتر
Editor’s Note
Editor’s Note

مهدی گلشنی

دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 1-3

چکیده
      Before the advent of modern science philosophy contained all sciences. The part related to natural and mathematical sciences was called natural philosophy. Another part was metaphysics which death with the most fundamental concepts of existence, like matter, space, time, causality, etc.     A century after the advent of ...  بیشتر
From Physics to Metaphysics: Islamic Perspective and Contemporary Outlook
From Physics to Metaphysics: Islamic Perspective and Contemporary Outlook

مهدی گلشنی

دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 83-91

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.46921.2899

چکیده
  Before the advent of Modern Science, philosophy ruled over sciences. But, after the emergence of modern science, with the appearance of philosophers like Locke and Hume, empiricism which relied only on sense data became prevalent in most scientific circles. This was fortified by the advent of positivism of Aguste Comte which gave value only to the knowledge obtained ...  بیشتر
Metaphysical Foundation of African Epistemology: A Study of the Afemai-Etsako of Edo State in Southern Nigeria
Metaphysical Foundation of African Epistemology: A Study of the Afemai-Etsako of Edo State in Southern Nigeria

امانوئل آسیا؛ آنتونی آسئخااونو

دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 213-227

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.46154.2832

چکیده
  Truth and knowledge are essentially the dictates of some rationality or metaphysical ordainment. By sense experience man is capable of accounting for his past, contemplate his life and predict his future and all of reality, for traditional Africa, however (as is the case with most native societies), there is another mode of knowing beyond man’s immediate ...  بیشتر
"مسألة ما" در اندیشة هایدگر

مسعود زمانی

دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 239-260

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.8382

چکیده
  "دازاین ما"، "دازاین امروزی ما"، دازاین تاریخی ما" و نظایرشان تعابیری هستند که هایدگر بخصوص در آثار خود در نخستین سال‌های پس از انتشار وجود و زمان در موارد بسیاری به‌ کار می‌برد. تکرار این تعابیر در زبان ...  بیشتر
جایگاه علم النفس از منظر ارسطو
جایگاه علم النفس از منظر ارسطو

سید احمد حسینی

دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، ، صفحه 29-44

چکیده
  بر اساس تصور رایج از نفس­شناسی ارسطویی، جایگاه علم­النفس در طبیعیات است. نظریه دیگری نیز می­گوید نفس­شناسی ارسطویی دارای دو بخش عمده است به طوری که بخشی باید در طبیعیات و بخش دیگر در الهیات مطالعه ...  بیشتر
Aristotle on the Cause of Being and of Coming to Be
Aristotle on the Cause of Being and of Coming to Be

Sebastian Weiner

دوره 11، شماره 21 ، دی 1396، ، صفحه 217-232

چکیده
  This paper considers Aristotle’s distinction between the cause of being and the cause of coming to be. It is intended to show that Aristotle is able to unify both kinds of causes on the basis of the idea that a thing’s substance is its end. He is not confused about the cause of being and of coming to be, as it might seem in several passages. The paper’s ...  بیشتر
کانت و مساله معنی داری یا بی معنایی متافیزیک
کانت و مساله معنی داری یا بی معنایی متافیزیک

مسعود امید

دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 93-113

چکیده
  اینکه آیا از نظر کانت متافیزیک، معنادار است یا نه، مسأله اصلی این نوشتار است. در اینجا برآنیم تا در راستای این مسأله کلی، نظر کانت را در ذیل دو سوال زیر مورد بررسی قرار دهیم:اساساً معناداری و‌ بی‌معنایی ...  بیشتر
تفسیر واسازانة هایدگر از افلاطون در پرتو کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت1
تفسیر واسازانة هایدگر از افلاطون در پرتو کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت1

علی‌اصغر مصلح؛ رضا دهقانی

دوره 6، شماره 10 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 159-180

چکیده
  تفسیر هایدگر از افلاطون مربوط به دورة‌ دوم اندیشة‌ وی موسوم به چرخش است. او در کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت به تفسیر تمثیل غار افلاطون می‌پردازد. هایدگر در این کتاب از طریق واسازی سنت مابعدالطبیعی ...  بیشتر