The Quarterly Journal of Philosophical Investigations
نقش و اهمیت متافیزیک برای علم
1. نقش و اهمیت متافیزیک برای علم

علیرضا منصوری؛ امیراحسان کرباسی‌زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.47867.2960

چکیده
  در مقالۀ حاضر ابتدا به بررسی دلایل مخالفت با متافیزیک می‌پردازیم. قصد داریم ضمن بررسی این دلایل به موضعی مناسب در قبال جایگاه و نقش و اهمیت متافیزیک برسیم. دیدگاه‌های مختلفی دربارۀ مسئلۀ قدیمی نسبت ...  بیشتر
Editor’s Note
2. Editor’s Note

مهدی گلشنی

دوره 15، شماره 36 ، پاییز 1400، ، صفحه 1-3

چکیده
      Before the advent of modern science philosophy contained all sciences. The part related to natural and mathematical sciences was called natural philosophy. Another part was metaphysics which death with the most fundamental concepts of existence, like matter, space, time, causality, etc.     A century after the advent of ...  بیشتر
From Physics to Metaphysics: Islamic Perspective and Contemporary Outlook
3. From Physics to Metaphysics: Islamic Perspective and Contemporary Outlook

مهدی گلشنی

دوره 15، شماره 36 ، پاییز 1400، ، صفحه 83-91

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.46921.2899

چکیده
  Before the advent of Modern Science, philosophy ruled over sciences. But, after the emergence of modern science, with the appearance of philosophers like Locke and Hume, empiricism which relied only on sense data became prevalent in most scientific circles. This was fortified by the advent of positivism of Aguste Comte which gave value only to the knowledge obtained ...  بیشتر
Metaphysical Foundation of African Epistemology: A Study of the Afemai-Etsako of Edo State in Southern Nigeria
4. Metaphysical Foundation of African Epistemology: A Study of the Afemai-Etsako of Edo State in Southern Nigeria

امانوئل آسیا؛ آنتونی آسئخااونو

دوره 15، شماره 36 ، پاییز 1400، ، صفحه 213-227

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.46154.2832

چکیده
  Truth and knowledge are essentially the dictates of some rationality or metaphysical ordainment. By sense experience man is capable of accounting for his past, contemplate his life and predict his future and all of reality, for traditional Africa, however (as is the case with most native societies), there is another mode of knowing beyond man’s immediate ...  بیشتر
5. "مسألة ما" در اندیشة هایدگر

مسعود زمانی

دوره 13، شماره 29 ، زمستان 1398، ، صفحه 239-260

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.8382

چکیده
  "دازاین ما"، "دازاین امروزی ما"، دازاین تاریخی ما" و نظایرشان تعابیری هستند که هایدگر بخصوص در آثار خود در نخستین سال‌های پس از انتشار وجود و زمان در موارد بسیاری به‌ کار می‌برد. تکرار این تعابیر در زبان ...  بیشتر
جایگاه علم‌النفس از منظر ارسطو و ابن سینا
6. جایگاه علم‌النفس از منظر ارسطو و ابن سینا

سید احمد حسینی

دوره 12، شماره 22 ، بهار 1397، ، صفحه 29-43

چکیده
  بر اساس تصور رایج از نفس­شناسی ارسطویی، جایگاه علم­النفس در طبیعیات است. نظریه دیگری نیز می­گوید نفس­شناسی ارسطویی دارای دو بخش عمده است به طوری که بخشی باید در طبیعیات و بخش دیگر در الهیات مطالعه ...  بیشتر
Aristotle on the Cause of Being and of Coming to Be
7. Aristotle on the Cause of Being and of Coming to Be

Sebastian Weiner

دوره 11، شماره 21 ، زمستان 1396، ، صفحه 217-232

چکیده
  This paper considers Aristotle’s distinction between the cause of being and the cause of coming to be. It is intended to show that Aristotle is able to unify both kinds of causes on the basis of the idea that a thing’s substance is its end. He is not confused about the cause of being and of coming to be, as it might seem in several passages. The paper’s ...  بیشتر
کانت و مسالۀ معنی‌داری یا بی‌معنایی متافیزیک
8. کانت و مسالۀ معنی‌داری یا بی‌معنایی متافیزیک

مسعود امید

دوره 10، شماره 19 ، پاییز 1395، ، صفحه 93-113

چکیده
   اینکه آیا از نظر کانت متافیزیک، معنادار است یا نه، مسأله اصلی این نوشتار است. در اینجا برآنیم تا در راستای این مسأله کلی، نظر کانت را در ذیل دو سوال زیر مورد بررسی قرار دهیم: 1-اساساً معناداری و‌ بی‌معنایی ...  بیشتر
تفسیر واسازانة هایدگر از افلاطون در پرتو کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت1
9. تفسیر واسازانة هایدگر از افلاطون در پرتو کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت1

علی‌اصغر مصلح؛ رضا دهقانی

دوره 6، شماره 10 ، بهار 1391، ، صفحه 159-180

چکیده
  تفسیر هایدگر از افلاطون مربوط به دورة‌ دوم اندیشة‌ وی موسوم به چرخش است. او در کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت به تفسیر تمثیل غار افلاطون می‌پردازد. هایدگر در این کتاب از طریق واسازی سنت مابعدالطبیعی ...  بیشتر